Webdiary 06/14

Thu 21 Aug 2014 14:56
Griekenland, Preveza, Donderdag 21-08-2014

Na 1 week varen lagen we in Kalami baai, op het eiland Corfu.

DE 2e WEEK

Maandag 11/8 - Eerst nog even naar de wal roeien om koffie te drinken, de vuilniszak weg te brengen en bij de super langs te gaan. Pas om 13:30 zijn we anker op gegaan. Het is maar 2 uurtjes varen naar Corfu stad. Er was geen wind en het was bloedheet: 37 graden in de kuip, en geen wind om wat verkoeling te brengen.
Dit is de eerste keer dat ik hier kom. Volgens informatie die ik had gekregen van andere zeilers, was er een goede ankerplaats ten zuiden van het kasteel. Bij aankomst , eerst maar eens een rondje gevaren om de rede te verkennen, en om te zien waar we het beste met de bijbootje aan de wal konden komen. En natuurlijk zo dicht mogelijk, want we moeten roeien.
Het anker laten vallen in 3 meter water, op zo'n 100 meter van een trap, en zo'n 5 minuten lopen van het centrum.
B&J hadden geen interesse om naar de wal te gaan, en gingen liever zwemmen, of in de kajuit met hun telefoons en spelcomputers te spelen."Het is buiten te warm", was het excuus. Bovendeks is het 37 graden,en in de kajuit is het 32 graden, dus koeler.
Aan het eind van de middag zijn we de stad in gegaan om even rond te kijken en een biertje te drinken. Corfu is een oude stad met een lange geschiedenis. Het markants zijn het grote kasteel, en het exercitie terrein, wat nu een groot plein is. En erg druk met toeristen.
Natuurlijk hebben we 's avonds in Corfu gegeten, op een plein met een beetje koelte.
Na de koffie wilde ik terug aan boord. Eerst B&J ook. maar op de terugweg kwamen we langs een open lucht bar met luide muziek, en dat wilden ze wel eens verkennen. Ik heb me aan boord laten brengen, en B&J gingen stappen.

Dinsdag 12/8 - Toen ik bovendeks kwam, lagen B&J op de kuipbanken te slapen. Dat is natuurlijk wat koeler dan in een warme kajuit. Om 11:00 kwamen ze weer tot leven. J stond even op om een duik te nemen, maar daarna verdwenen ze in de kajuit om verder te slapen. Het zal wel laat geworden zijn gisteren (of vroeg vandaag!)....maar we blijven nog een nacht liggen, dua ze kunnen zo lang slapen als ze willen.
Het was weer zo'n windloze hete dag, dus lekker in de schaduw blijven. B&J hebben het ook al een tijdje opgegeven om in de zon te zitten. Die zijn liever in de relatieve koelte van de kajuit.
Bij het bekijken van de weerberichten zag ik dat er op Zondag harde wind werd verwacht. Dus gaan we uiterlijk op Zaterdag weer terug naar Preveza.
's Avonds hetzelfde als gisteren: na het eten ben ik weer aan boord gegaan, en B&J zijn de stad in gegaan. Gisteren hadden ze informatie gekregen over de beste bars in town, dus dat moet worden verkend. Veel plezier.

Woensdag 13/8 - B&J lagen weer te pitten in de kuip. Voorlopig zag ik daar nog geen leven in komen. Maar ik wilde niet te laat vertrekken, om in Mourtos (de volgende bestemming) nog een plaatsje aan de kade te krijgen. Ik kan de boot alleen varen, en zonder hulp van B&J heb ik om 11:00 het anker gelicht en vertrokken. Er was weer geen wind, dus werd het een saaie dag op de motor. B&J verdwenen weer benedendeks, en kwamen pas boven toen ik de genua uitrolde en de motor stopte, om nog een laatste uurtje te zeilen.
De kade in Mourtos lag goed vol. Er waren nog 2 plekjes: 1 waar een bijboot lag, en de andere tegenover een trap. In de laatste afgemeerd, en met de uitklapbare loopplank en de andere plank konden we op de wal komen.
In Mourtos is er water op de kade, en nadat we de tank hadden gevuld gingen B&J opeens onderbroeken wassen. Blijkbaar hadden ze geen onderbroeken meer zonder zout.
Ook is er een supermarkt om te provianderen.
Na 2 nachten stappen in Corfu, lagen B&J al voor twaalven te kooi, d.w.z. in de kuip.

Donderdag 14/8 - De boot naast ons vertrok, en toen schoof er een Grieks jacht in de opening. Maar hij had zijn anker verkeerd laten zakken, en lag met zijn ketting over mijn ketting. Hij kwam alleen maar water tanken, zei de schipper. Tegen twaalven zat de hele familie op het terras nog koffie te drinken, en toen heb ik toch maar gevraagd of h8ij wilde vertrekken. En dat deed hij ook en konden wij weg.
Er staat vandaag wel wat wind, maar op de neus. Dus weer motoren.
Vandaag gaan we weer terug naar het eiland Paxos, naar Lakka. Dat is een dorp met mooie baai in het noorden van het eiland.
Ook hier weer zo dicht mogelijk bij de kade geankerd, en kon er weer gezwommen worden. Lakka is een populaire plek met leuke pleintjes en taveernes en een café met een groot terras aan het water. Aan het eind van de middag lag de baai ook tjokvol met boten.

Vrijdag 15/8 - Het weerbericht voor vandaag is goed, met een viertje uit het NW, en onze koers is oost: dus bezeild naar Parga.
Toen we baai uit voeren kon met5een het zeil omhoog, en was BAHIA eindelijk weer een zeilboot.
Tot nu toe hebben B&J nog geen geluk gehad met dolfijnen e.d., maar vanmiddag zwom er een zeeschildpad naast de boot.
De wind werd fris en de voortgang voorspoedig. Zowel B als J hebben een tijdje aan het roer gestaan, om ervaring op te doen met koers houden op kompas, of een punt op de wal.
Dat de wind toch wel een vijfje was geworden, merkten we toen bij Parga de zeilen gingen strijken en tegen de wind in motorde.
En weer zo dicht mogelijk bij het strand geankerd. Sinds het vorige bezoek aan Parga waren B&J in contact gebleven met een paar Haagse meisjes, en daar werd weer een afspraak mee gemaakt voor die avond.
In Parga was die avond een festival, en zo druk dat al de taveernes waren geboekt. Op het strand is ook een taveerne en we zijn de stad niet ingeweest. Het vuurwerk was vanaf het strand ook mooi.
's Avonds, na de koffie, ben ik weer aan boord gegaan, en zijn B&J met een rugzak vol vloeibare proviand naar het strand gegaan om te chillen met de Haagsen.

Zaterdag 16/8 - Loop ik 's morgens de kombuis in, liggen er 2 heel grote watermeloenen in de gootstenen. Hoe komen ze daar nou weer aan. Hebben we "gekregen", was later het antwoord. B&J lagen weer in de kuip hun roes uit te slapen. Omdat het 6 uur varen is naar Preveza wiode ik wel om 10:00 vertrekken. Dus alleen de bijboot op het voordek gehesen en het anker gelicht.
Er zou een NW 4/5 komen vandaag, maar het was al na tweeën voordat er genoeg wind stond om de motor te stoppen. En toen ging het lekker zeilend tot aan de kade van Preveza.
In Preveza was de wind wel sterker, en het afmeren aan de kade wat moeizaam. Eigenlijk omdat er een paniek Oostenrijker dacht dat we over zijn ketting lagen. De tweede keer waren we te ver van de kade, en de derde keer met wat zwabberen afgemeerd. Eigenlijk had J de eerste keer het anker goed laten vallen en had ik die Oostenrijker moeten negeren..
De Zaterdag avond in Preveza is altijd zeer geanimeerd, met veel wandelaars van alle leeftijden.
J wilde na het eten nog wel de wal op, maar B lag voor twaalven al op een oor. Nachten in Parga schijnen erg vermoeiend te zijn!

Zondag 17/8 Voor de verandering hebben we een ontbijt op de wal gegeten. Meer een brunch eigenlijk.
Er stond die dag best wel een harde wind, dus om op Zaterdag terug te komen was een goede beslissing. B&J hebben de koffers vast ingepakt en verder de hele dag op de boot gehangen, en hadden geen energie om te gaan zwemmen. Ook werd er die avond niets ondernomen.

Maandag 18/8 Toen ik wakker werd stonden B&J al aangekleed en klaar. Na een vlug ontbijt stond om 08:30 de taxi op de kade, en moesten we afscheid nemen.
Het weer in NL is bar koud voor de maand augustus: zo'n 15 graden. B&J zullen wel even rillen als ze op Schiphol naar buiten komen.
Na het vertrek van B&J werd het erg stil op de boot. Weer even wennen.
Vandaag een heel grote zak met wasgoed weggebracht. En ook de BB motor om te repareren.

De volgende gast (Hans K) komt op Zaterdag 23/8. Ik heb een kleine week om wat uit te rusten, de boot schoon te maken en te provianderen.