Webdiary 02/19

Sun 4 Aug 2019 15:40

Griekenland, Preveza, Zondag 4 augustus 2019

Vorige week zondag waren we weer  terug in Prreveza, want na 3 weken moest Herman weer terug naar Nederland.

Hij vertrok op dinsdag 30 juli. Toen we op zondag binnenliepen was het aardig druk aan de kade. Op maandag was er echtereen plek vrij aan de noordzijde van de kade, vlak bij de marina en in de beschutting van het havenhoofd, als er oostenwind zou komten.

In de vorige blog lagen we in Sivota op het eiland Levkas. Op zondag 21/7 zijn we vertrokken en naar Vathi op Ithaka gevaren. De wind liet het aardig afweten. Het beetjewind die er stond kwam uit het oosten en op de neus.

In vathis waren we nog vroeg en de kade was nog half leeg. Na het ankeren kwam Herman met een onderdeel die hij naast de ankerlier had zien liggen. Het was de stripper die de ketting uit het wiel moet duwen. Die zit me 2 bouten vast. In beide gaten was de draad kapot. Zonder stripper is er een grote kans dat de ketting loeihard kan vastlopen. Uiteindelijk hebben we de stripper met een lijmtang vastgeklemd, en die heeft het tot Preveza uitgehouden.

Uiteraard 's avonds gegeten bij mijn favourite  taverna. Ze hebben daar een uitstekende kok die van een kip souvlaki iets heel lekkers kan maken, zei Herman. Mijn favouriet is "slow cooked rabbit".

De volgende dag, maandag,  naar Eufimia op Kefalonie gevaren. Weer geen wind.

Na 2 dagen varen zijn  we ook in Eufimia een dag blijven liggen, en op woensdag weer terug gevaren naarVathi op Ithaka. Op de motor. En weer naar dezelde taveerna.

Op donderdag 25/7 naar George  en zijn taveerne op het eiland Kalamos.

En vandaag stond er net genoeg wind om de zeilen te hijsen en de motor uit te doen. Wat een verassing en wat een stilte.

Na 2 dagen varen, 1 rustdag.

Iets ten oorden van Nidri op Levkas hadden we al vaak een kade gezien, waar zeilboten afgemeerd lagen, en die plek wilden we eens verkennen.

Dat hebben we op zaterdag 27/7 gedaan. De naam is Periyiali, een naam om snel weer te vergeten.

Een groot deel van de kade is in gebruik door charterboten, en het zuidelijke deel is erg ondiep. Goed, we lagen nog geen kwartier afgemeerd, of er kwam een mannetje vertellen dat de kade  op zondag wordt gebruikt voor bemannings wiassel. Wij hebben beloofd dat als we in de weg liggen, we meteen zullen vertrekken. Even later weer hetzelfde verhaal van een ander echtpaar. Ook die hebben we gerustgesteld.

Wel hebben we geprobreerd om nog wat zuidelijker te gaan liggen, maar daar raakte de kiel de grong. Te ondiep.

Toen de faciliteiten op de kade verend.  Er was een supermarkt en een klein hotelletje. De uitbater vertelde dat ze een kleine kaart bij het zwembad hadden. Dus konden we toch aan de wal eten.

Aan de weg boven de kade was een kleine bar met een terras. Die waren ze nog aan het inrichten, maar zou om 6 uur open gaan. Eten en drinken geregeld....

Om 6 uur een heerlijk koud  biertje gedronken. Het terras heeft een fraai uitzicht over de binnenzee.

Toen douchen en om ca 21:00 naar het hotelletje gelopen. Echter...... daar bleek dat de keuken dicht was, en er alleen een schoonmaakster in het zwembad aan het werken was.

Plan B: naar de supermarkt, een diepvries pizza gekocht en aan boord in de oven gedaan. En met een fles koude witte wijn werd het een prima maaltijd.

De volgende dag, zondag, vroegvertrokken en om 11:00 de brug bij  Levkas gepasseerd.

Er stond net genoeg wind om zeilend naar Preveza te varen. Het ging niet snel, maar het was nog vroeg.

Om 13:45 lagen we afgemeerd aan de kade. En konden we 's avonds weer bij Thalia eten.

Herman is op dinsdag 30/7 weer naar NL gevlogen, en ik had nu de tijd om wat aan de "to-do" lijst te doen.

Als eerste ben ik begonnen om een nieuwe ankerlier te bestellen. Daarna begonnen het leer van het stuurwiel te vervangen. Datmoet je niet in 1 dag doen, want het is een precies werk en je hebt geduld nodig.   Vrijdag was het klaar. Zie foto. Op de spaak hangt het oude leer.

Gisteren een update voor mijn  nieuwe navigatie apparaat via internet ge-download. Die had ik in Nederland gekocht, compleet met instructies. Die begon zo: IT IS EASY.

Nou, dan weet je bet wel. Samen met Luke van Preveza Yacht Service, zijn we er ruim twee uur mee zoet geweest.

Maar het werkt. Het apparaat moet nog wel gemonteerd worden...... ik heb nog 2 weken voordat Hans komt.