Webdiary 08/18

Thu 11 Oct 2018 15:47

Griekenland, Aktio/Preveza, Donderdag 11-10-2018

Dinsdag heeft Bahia weer vaste grond onder de kiel gekregen, m.a.w. we zijn het water uit gegaan en zijn nu bezig de boot winterklaar te maken.

Maar we hebben eerst nog  een vaartocht van 2 weken gemaakt. In de vorige webdiary  lagen we verwaait in Vathi op het eiland Ithaka als gevolg van de Medcane Zorbas. Zaterdag zou hij ten zuiden van Zakintosh gaan en verder naar het oosten trekken en harde wind veroorzaken in het zuiden van de Peloppenesus  en Kreta.

De storm heeft geen hurricane kracht gehaald. Na het zuiden van de Peloppenesus is de bui naar het noorden afgebogen en over de Egeische zeer uit geraast.

Op die zaterdag waaide  het  wel hard in de baai van Vathi, maar niet meer dan een 5/6. Het heeft wel de hele dag geregend.Aan het eind van de middag ging ik twijfelen of het anker wel goed zat (wel dus), en zijn we uit voorzorg langszij afgemeerd. Langs de kade lagen niet meer dan 6 boten.

Elders heeft het wel gespookt. Ten noorden van de brug van Levkas is een boot kapot geslagen tegen de kade en gezonken. Er staan filmpjes van op Youtube.

Op zondag 30/9 was het Griekse weer terug: een zonnetje en een licht briesje.

Na 5 dagen Vathi werd het tijd om verder te gaan. Het verblijf in Vathis was geen straf. We hebben heerlijk kunnen eten: 2 avonden op het pleintje. Toen het te koud werd om buiten te zitten was er een overdekte taveerne met ook heerlijke salades.

Na een rustige vaardag (wind 1-3 dus motoren) afgemeerd in Eufimia. Er was veel ruimte aan de kade, omdat 3 flotillas waren vertrokken. Daar had Herman weer wal stroom voor zijn apparaat.

Maandag 1/10 zijn we in Eufimia blijven liggen, en zijn we begonnen met het inpakken van de zeilen. De bezaan is er af gehaald, opgevouwen en beneden deks gestouwd

Op dinsdag 2/10 zijn we weer naar het noorden gevaren naar mijn andere favoriet: Sivota. Ook daar is het op het weekend vol  met flotillas die wisselen. Ten noorden van het kanaal tussen Kefalonië en Ithaka was er een oosten wind 4, en konden we op de genua zeilend naar de ingang van de baai van Sivota varen. Er waren nog een paar plaatsen vrij op de nu wel erg beperkte kaderuimte, en om 13:20 lagen we afgemeerd.

Op woensdag zijn we in Sivota gebleven, want ik moest nog een rekening betalen bij Simon van Sivota Yacht Service.

En Sivota is een gezellig dorp.

Voordat we terug gaan narr Preveza is het bijna traditie om in Nidri naar de Chinees te gaan.

Dus op donderdag 4/10 vertrokken. Wel was er een anker probleem. Mijn anker zat vast in de schalm van een dikke ketting waarmee een pontoon was verankerd. Dat was echter snel verholpen.

Het is maar 1,5 uur varen naar Nidri, en om 13:10 lagen we alweer vast. Op weg naar Nidri hebben we het grootzeil gezet om te drogen, en in Nidri is die van de giek gehaald, opgevouwen en onderdeks gestouwd. Blijft alleen de genua over om in Preveza op te  bergen.

Vrijdag 5/10 werd de laatste vaardag. Om 11:00 uur vertrokken om de Levkas brug om 13:00 te passeren.

Daarna de genua gezet, maar de wind was niet sterk genoeg om zeilend in Preveza te komen.

Afgemeerd in Preveza om 14:50 uur. Meteen stond de dieseltruc bij de boot, en de tank gevuld voor de winter.

Voor het weekend gaf de weersverwachting nog kans op regen en onweer. De genua was nu droog, dus dezelfde middag de genua los gemaakt, opgevouwen en gestouwd.

Die middag ook nog met Talha van de Mythos taveerne gesproken. Zij vertelde dat alle boten aan de kade van Preveza door de Port  Police waren gesommeerd om te vertrekken. Het had erg hard gewaaid, en de golven waren over de kade geslagen. Dan heeft de harde wind meer in het noorden gewaaid, en was de baai van Vathis een goed keus geweest.

Het onweer van Zondag heeft Preveza gemist. Slechts een half uurtje regen gehad.

De zondag en de maandag gebruikt om alles bovendeks op te ruimen, zoals de bijboot, of beneden deks te stouwen, zoals de reddingsboeien en de poon.

Dinsdag 9/10 om 08:00 vertrokken, want om 08:30 zouden we het water uit gaan. Toen we wilden afmeren bij Aktio marina lagen er 2 boten in de hijs kom. Die gingen al snel vertrekken en konden we afmeren en om 08:30 stonden de mannetjes van Atio klaar. Eerst werd boot in de hangbanden van de rijdende kraan gehesen, en daarna op de hydraulische hefwagen gezet. Ik vind het een omslagtige manier, want de hefwagen kan de boot ook uit het water rijden.

Na het afspuiten met de hogedruk spuit zag het onderwater schip er nog erg goed uit, met nauwelijks aangroei of waterpokken.

Op woensdag, donderdag en vrijdag is de boot verder winterklaar gemaakt. De grootste klus is om het dekzeil weer over de boot te spannen. Er is tijd genoeg om alles te doen, en ook om aan het eind van de middag nog een pintje te vatten. Want het weer is nog geweldig: volop zon. Wel fris in de morgen en avond.

En dan vliegen we op zaterdag 13/10 weer terug naar Nederland. Einde zeiljaar 2018.

Dit is weer de laatste webdiary voor dit jaar. Alle volgers bedankt, en tot volgend jaar.