Webdiary 9

Sat 2 Sep 2006 14:39
Het is al meer dan een week geleden dat ik het laatst heb gemailed. Vandaag wordt een klusjesdag, o.a. om de diary bij te houden.

Corme, Donderdag 24 Augustus
Met de boot een nacht voor anker liggen is nog een nieuwe ervaring. Ik had mijn wekker een paar keer gezet om even te controleren, maar het was een rustige windloze nacht. De volgende morgen volop zon. En ik wilde wel eens naar de wal, om het dorp te bekijken, maar moest eerst nog de rubber boot oppompen. Toen bleek dat de sleepogen, die ik in Camaret-sur-Mer had gelijmd, bij het opblazen weer gedeeltelijk los kwamen. Die weer opnieuw gelijmd, en toen kon ik naar de wal roeien. Corme is een klein stadje, waar ieder autobestuurder nog zwaait naar de anderen: iedereen kent elkaar, maar zonder bijzondere kenmerken. De wind draaide naar het zuidwesten, maar de ankerplaats bood nog voldoende beschutting.

Corme, Vrijdag 25 Augustus
Een bewolkte en mistige ochtend. Omdat de wind nog ZW was, besloten om naar Laxe, in het zuiden van de Ria, te varen, waar betere beschutting is voor ZW wind.
Het is maar een uurtje varen, maar in Laxe bleek wel de zon te schijnen. Laxe ziet er wat leuker uit, met een lang strand. Tegenover het strand en nabij een ponton geankerd. Waarom? Omdat ik de buitenboodmotor nog niet van de steun heb gehaald, ga ik roeiend naar de wal en probeer ik de afstand zo kort mogelijk te houden.
's Avonds, na het eten, moet er in het donker terug geroeid worden.

Laxe, Zaterdag 26 Augustus
Het wordt tijd om de "Ria de Corme y Laxe" te verlaten en naar de volgende Ria te varen. Bestemming: Camarinas in de "Ria de Camarinas". Dus anker op, en de route van de kaartplotter gevolgd. De pilot laat je wel een heel stuk de zee insteken, wat een grote omweg is. Dat zal wel uit veiligheid zijn, als de weersomstandigheden minder goed zijn. Ik had NW2, later W2, dus vrij vaak de motor moeten bijzetten om wat voorgang te maken.
In Camarinas is een marina, maar zonder bemanning ga ik daar niet in. Toch wilde ik wel van de douches gebruik maken. Geankerd vlak bij de marina en naar de wal geroeid. De uiterst vriendelijke havenmeester vond dat ik best de marina in kon, en zou wel helpen bij het afmeren. Eerst de plek verkend waar ik zou kunnen liggen. Er was een lege box voor 2 boten, dus kon ik geen andere boot raken, maar er tegenover lag wel een vrij lange boot die erg uitstak. Bij het terugroeien kwam ik voorbij een Nederlandse boot, en heb toen gevraagd of hij wilde helpen bij het afmeren. Dat was geen probleem, en samen hebben we de boot de marina in gemanouvreerd, waar de havenmeester stond te wachten om de lijnen aan te pakken. Bedankt Simon. 's Avonds met Simon, zijn vrouw Nel en 3 Zweden in het stadje gegeten. Voor 9 Euro kreeg je een biertje, 2 koteletten (of vis) p p, een nagerecht en koffie.  Dus als je in Camarinas komt, ga eten in het restaurant Scala (in een zijsteegje van de boulevard).

Camarinas, Zondag 27 Augustus
Omdat ik in de marina lag, heb ik er meteen twee nachten van gemaakt. Een rustdag dus: het is Zondag. Maar de zon liet zich vandaag niet zien.

Camarinas, Maandag 28 Augustus
Het heeft geregend vannacht en de dag begon heiig, maar er was weinig wind: WZW1-2. Vandaag gaan we de "Cabo Finisterre" ronden: het meest westelijke punt van Spanje, en bij slecht weer een beruchte kaap. Met windkracht 2 zal het geen groot avontuur worden. De bestemming is Muros in "Ria de Muros".
Zodra ik uit de kust kwam, kwam ook de zon door, en de kust bleef verborgen achter een lage mistwolk. De wind wakkerde wat aan tot NW2-3 en het zeilen was weer geweldig fijn. Ook vandaag kwamen er dolfijnen: vanuit een grote school kwamen er 4 een tijdje voor de boeg spelen.
Rond 2 uur 's middags had ik de Kaap Finisterre dwars, maar kon er maar weing van zien. Ik was te ver in zee, en er lag nog steeds een lage mistwolk.
Bij het aanlopen van de Ria wakkerde de wind nog verder aan tot een kleine 5. Met halve wind was dat even heel snel zeilen. Zodra ik in de beschutting van het land kwam, was de pret voorbij, en een half uur later moest de motor weer bij wegens gebrek aan wind. De mist was opgetrokken, en met een felle zon van de mooie Ria kunnen genieten. Wat is dit toch een mooi gebied om te varen. Jullie missen wat!
Om ca. 18:30 het anker laten zakken, en 's avond in Muros gegeten met de "buren" uit La Coruna.

Muros, Dinsdag 29 Augustus
Bij het invaren van de Ria, gisteren, had ik al gevoeld dat de temperatuur hier warmer is, en vanmorgen was het ook heerlijk warm en volop zon. Vandaag klusjes dag: de kuiptafel was al een tijdje een doorn in het oog. De nieuwe scharnieren waren zwaar geroest, en gingen steeds zwaarder. Het waren geen messing scharnieren, zoals ik dacht, maar vermessingd, dus niet zoutwater bestendig. Vandaag de scharnieren vervangen, een siesta gedaan, aan het eind van de middag een terrasje 'gepakt', en 's avonds tapas gegeten op een leuk pleintje vol met tafels van diverse restaurantjes. Een drukke dag, het leven van een zeiler valt niet mee........

Muros, Woensdag 30 Augustus
Het was heet vandaag. Te heet om te werken. Vandaag het stadje Muros bekeken. Het is een oud stadje met veel smalle straatjes, veel trappen, kleine pleintjes en oude kerkjes. Erg pittoresque. Vandaag uitgezocht waar en wanneer de bus naar Santiago de Compostella gaat, waar daar wil ik morgen naar toe. En ja, het wordt wat saai: na de sieista, en het terrasje weer tapas gegeten: het blijft heerlijk....ik bedoel: vermoeiend.

Muros, Donderdag 31 Augustus
Op tijd opgestaan en met de bus van 10:00 vertrokken naar Santiago de Compostella. Ik neem aan dat iedereen weet dat het een bekende bedevaartsplaats is, en een "must" als je in de buurt bent. De busrit duurt 2 uur (stopt in elk dorp), eerst langs de kust van de Ria, met mooie vergezichten, en later door de heuvels van Galicie.
Ik ga verder geen beschrijving geven van de bezienswaardigheden van Santigo de Compostella: als je dat wilt weten ga er zelf maar naar toe. Het is zeer mooi en interessant. Na 4 uur lopen bij een temperatuur van 30 graden had ik het wel gezien, en mijn benen protesteerden ook. Met de bus van 17:00 weer terug naar Muros. De reis voor morgen in de kaartplotter gezet.

Muros, Vrijdag 1 September
Ik lig al 4 nachten in Muros, dus is het tijd om verder te gaan. De volgende bestemming is de "Ria de Arosa". dit is de grootste van de Rias, en ook zeer populair bij de Spaanse zeilers. De meest bekende en grote plaats is Vilagarcia, maar die ligt aan de zuidkant van de Ria, en met de noordelijke winden niet zo geschikt om te ankeren. Dus een kleiner plaatsje aan de noordkant uitgekozen met een strand om te ankeren maar ook een marina: A Pobra de Caraminal.
Om ca 10:00 vertrokken met windstil weer. Dat werd later een ZW1-2, dus tegen, maar veranderde al snel in W2-3. Met een warme zon was het weer heerlijk zeilen, alhoewel wat langzaam. Bij het naderen van de kust wakkerde de wind aan tot een NNW4 en werd de aanloop van de Ria weer een snelle. Na het binnenlopen zakte de wind niet in, zoals bij het aanlopen van de Ria de Muros, maar werd zelfs sterker: 5 met vlagen van 6. Dat ging wel erg hard, maar ook erg schuin. De kracht op het roer was ook zo hoog dat de autopilot het voorgezien liet: het eerst dat dit gebeurde. Moet ik morgen naar kijken. Bij het naderen van A Pobra de Caraminal luwde de wind, en kon ik de zeilen wegnemen. De marina had een lange steiger recht in de wind, en er stond al een mannetje te wachten, dus toch de stootkussens uitgehangen en langszij gekomen: lig ik toch weer in een marina - kan ik weer eens uitgebreid douchen. 's Avonds: voor de verandering tapas gegeten.