Webdiay 05/11

Sun 31 Jul 2011 14:45
Griekenland, Abelike (Meganisi), Dinsdag 19-07-11

Vandaag terug gevlogen. 05:30 blijft een ongelukkige tijd om te vertrekken: openbaar vervoer rijdt niet meer, en je mist een nacht. Maar dankzij mijn buren was ik rond 03:00 op Schiphol. Dankjewel Chris en Joke !!!!!
Schiphol heeft de nare gewoonte om 's nachts een aantal deuren af te sluiten, en alle passagier voor vertrek hal 1 en 2 moeten zich door één draaideur wurmen. Met alle bagag wagentjes geeft dat een 50 meter lange wachtrij.....
Nog een uurtje slapen tijdens de vlucht lukte ook niet, want er waren een paar passagiers met harde stemmen, die de hele vlucht moesten kwekken.
Zondag jl had Herman mij gebeld, dat de taxichauffeurs 2 dagen gingen staken: Maandag en Dinsdag.
Mijn vaste taxichauffeur heeft me echter niet laten staan. Ik had de instructie om het vliegveld af te lopen en naar een Shell benzinepomp te gaan. En daar stond Costas met zijn auto al te wachten, maar zonder het taxi bord op het autodak.
Herman nodigde me uit voor een Engels ontbijt op de wal.
Daarna naar de Port Police om het kadegeld te betalen en mijn "cruise permit" af te stempelen. Dat duurde erg lang, want ik had de pech dat er een schipper voor mij was, die net in Griekenland was aangekomen, en dan duurt de procedure een uur.
Maar om 11:30 konden de trossen los en zijn we uit Preveza vertrokken.
Vóór mijn vertrek naar Nederland waren we naar het noorden gevaren, dus nu ging het zuidwaarts. Natuurlijk naaar onze favoriete baai Abelike, op het eiland Meganisi
De wind was gunstig en we konden met de genua naar Levkas zeilen, waar we de brug van 14:00 hadden.
Ook het kanaal na Levkas stad was bezeild, en we konden blijven zeilen totdat om 16:00 de wind op was.
Het anker laten zakken om ca. 17:00 en de avond gevuld met een prima maaltijd in de lokale taverna en die nacht geslapen als de bekende roos..

Abelike (Meganisi), Woensdag/Donderdag 20/21-07-11

Ook was ik laat mijn bed uit; ik moest tenslotte een nachtje inhalen, en de beslissing om een dagje te blijven liggen was snel genomen.
's Middags naar he dorp Vathi gewandeld
Ik kon geen weerbericht binnen halen, omdat de ontvangst van Vodafone erg slecht was.
De Navtex werkte wel, en die gaf een windverwachting van Bf 5-6.
Dus zijn we ok Donderdag blijven liggen.

Kalamos, Vrijdag 22-07-2011

Tijdens het eerste deel van de tocht zijn we een aantal lekken binnen gelopen die ik nog niet eerder had bezocht. En dat geeft wel eens een leuke verrassing, zoals in Mongonissi baai.
Dat was ook het plan voor deze tocht. Het doel was om naar Kastos op het eiland Kastos te gaan,
Eerst wiide ik langs de zuidpunt van het eiland varen, maar de wind zat in het zuidoosten, dus tegenwind. Dus koersverlegd en ten noorden van Kalamos gevaren. Dat was bezeild. Totdat we uuit de luwte van Kalamos kwamen, en alsnog tegenwind hadden, die ook in kracht toenam. Voor de ingang van Kastos stond er een west 6 te blazen.
Kastos ingevaren, maar het was vol. Het is ook maar een kleine haven.
Weer naar buiten en koers verlegd naar Kalamos, en dat was ook bezeild. Met  alleen de genua liepen we een dikke 6 knoop.
Die sterke wind was op de bakboordzijde va het schip, maar met behulp van de boegschroef verliep het afmeren vlekkeloos. Om ca. 16:00 lag ik zo vast als een huis.
Later liepen er nog een groot aantal boten binnen, en die lieten hun anker vallen zonder rekening te houdend met de sterke zijwind die de boten opzij zette.  Dus morgen zullen de nodige ankers en kettingen wel over elkaar liggen.

Er is een taverna in Kalamos met de naam "George". De zoon van de eigenaar is een onofficiele havenmeester, en helpt alle boten een plekje te vinden en met het afmeren. Hij heeft een boot met een sterke motor, en als een boot problemen heeft, zoals met ankers en kettingen, dan schiet hij te hulp.
Na te hebben geholpen met afmeren, stelt hij zich ook voor als George, en prijst zijn restaurant aan.
Het restaurant bevindt zich op de plek waar de kademuur (aan de zeekant)  bij het dorp eindigt. Iedereen die van de kade komt wordt aangesproken en uitgenodigd om in zijn restaurant te komen eten. En omdat George zo behulpzaam was bij het afmeren doet men dat natuurlijk ook.
Er zijn nog een paar restaurants in Kalamos, maar die maken weinig kans op klanten, omdat George de kade "hermetisch" onder controle heeft.
Alleen de bootjes die aan de dorpszijde van de haven liggen ontkomen aan de val.