Webdiary 08-12

Tue 9 Oct 2012 15:48
Griekenland, Vonitsa, Dinsdag/Woensdag 25/26-09-2012

Rond 09:00 stopte er een taxi op de kade en arriveerde Herman, gebracht door onze vaste chauffeur Costas. Na een nacht vlucht is het fijn om die dag even een lekker middagdutje te doen, om gemiste slaap in te halen. En zo geschiedde.
De weersverwachting is goed, en het zeilplan is om een paar dagen naar het noorden te varen, want in die richting ben ik dit jaar nog niet geweest.
Maar eerstmoet ik nog even bij de port police in Preveza langs, want dat is alweer bijn a een maand geleden.
Op Woensdag zijn we dus van Vonitsa naar Preveza gevaren, waar we een nacht zijn blijven liggen.

Mongonisis, Paxos, Donderdag 27-09-2012

Eerst naar het noorden varen is meestal tegen de heersend wind in, met als voordeel dat de terugweg bezeild is. Maar ook niet altijd! Naar Paxos is een NW koers, dus zat de wiond op de neus. Na het bezoek aan de port police waren we pas om 11:15 vertrokken, en hebben we vandaag maar een motordagje gedaan.
Om 17:15 geankerd in de baai Mongonisi. Net als 2 jaar geleden was er een dans show bij de taveerne. Er was een grote flotilla in de baaai, en dan worden er Griekse dansen gedaan door een paar bevallige dames, alsmede de taveerne eigenaar die een sirtaki danst met een paar andere mannen. En natuurlijk een sirtaki met deelneming van de gasten. Allemaal grote pret.

Kassiopi, Zondag 30-09-2012

Op Vrijdag 28-09-2012 zijn we van Paxos naar een baai aan de SE kant van Corfu gevaren, genaamd Petriti. Er was nauwelijks wind, dus werd het weer motoren. Maar 's avonds stond er toch een fris windje, en was het kil op het terras van de taveerne.
De dag erna, Zaterdag, zijn we naar Kassiopi gevaren, aan de noord kust van Corfu. Er stond wel een lekker zeilwindje, maar uit de verkeerde hoek: weer een dag motoren.
In Kassiopi is een taveerne met de naam "The old school", een wat vreemde naam voor een Grieks restaurant. In die taveerne serveert men een salade "old school" die erg lekker is. Heel anders dan de gebruikelijke Griekse salade . Die salade herrinerden we ons nog van een bezoek van 2 jaar geleden.....zo lekker!!!!
Zondag 30/9 zijn we een dag in Kassiopi blijven liggen, om 's avonds weer dezelfde salade te eten...

Kalami baai, Maandag 01-10-2012

Pas om 12:00 vertrokken want de afstand naar Kalami baai is niet meer dan 7 mijl, en 's middags komt er vaak wind. En die was er ook, maar was nu naar hde zuidhoek gedraaid! Dus weer tegen. Hopelijk kunnen we nog een dag zeilen, want tot dus ver was het niets.
We hebben nog wel een poging gedaan op het laatste stuk te zeilen, maar toen was de wind al snel op.
In de baai van Kalami waren we de enige boot voor anker. Zwaai ruimte genoeg.
Na de taveerne zijn we nog naar de Engelse pub geweest, maar die avond was er geen karaoke. Het was quiz night. We hebben niet meegedaan, want ze waren al een tijdje aan de gang. En de vragen die we daarna hoorden waren erg pittig, en wisten we de antwoorden toch niet. De uitslag van de quiz was een 'tie' tussen 2 teams, en de beslissing werd met een ei-op-lepel race beslist...

Plat6arias, Dinsdag 02-10-2012

Vandaag hebben we kunnen zeilen! Het kan dusa toch!. Na vertrek ui Kalami, hadden we weer een zuidelijke wind, dus motoren. Maar in de baai van Platarias konden we koers wijzigen en was het bezeild. Niet erg lang en niet erg snel, maar we konden zeilen, en de motor uitzetten. Wat een rust.
Even na vieren lagen we afgemeerd aan de kade van Platarias, waar heel weinig boten lagen. Veel van de taveernes waren gesloten, en in de taveerne waar we hebben gegeten waren
maar 3 tafels bezet. Het is duidelijk einde seizoen.

Mourtos, Woensdag 03-10-2012

In 2006 heb ik eens buiten de haven van Mourtos geankerd, maar ik ben nooit in de haven zelf geweest. En Mourtos is 5 mijl van Platarias, dus een mooie gelegenheid om die haven met een bezoek te vereren.
Vroeg in de middag kwamen we al aan, en er was plenty ruimte aan de kade. Na het afmeren hebben eerst een lokaal terras vereerd met een bezoek, en toen het dorp rond gewandeld. Op de kade van Mourtos is water en zelfs elektriciteit. Ook in de achterliggende havenkom staan vrij nieuwe paaltjes met water en elektriciteit.
In de loop van de middag kwamen er nog 3 flottieljes binnen en lag de kade vol. Dat was wat anders dan het stille Platarias.
Aan het eind van de middag kwam er toch nog wat wind en begon er een beetje deining de haven in te lopen. Het windje werd sterker en de deining werd steeds hoger en hoger. Het resultaat was dat de boten aan de kade een groep ballet dansers leken. De golven sloegen tot over de kade en kwamen 4 - 5 meter de kade op. De wat kleinere flotilla boten gingen zo heftig op en neer, dat de bewoners met veel moeite van hun boot af konden komen.
's Avonds kwamen de flotilla leiders in actie, en begonnen de boten te verhalen naar de havenkom, die wel beschutting had van de deining.
Aan het eind van de avond nam de deining af en konden we toch rustig slapen, en de volgende morgen was het weer rustig.

Parga, Donderdag 04-10-2012

Na twaalven uit het deining-haven vertrokken, De wind was westelijk en we zijn op de motor de baai uit gevaren. Toen zeil gezet en zeilend naar de baai naast Parga gevaren.
's Avonds heeft de taxi boot ons naar het stadje gebracht, waar we weer eens een krant konden kopen. Na het eten moesten we nog een kwartiertje wachten op de taxi, en zijn we eens een stukje kade opgelopen waar we normaal nooit komen. En op dat stuk kade was een restaurant......Chinees/Indiaas! Had ik dat maar eerder geweten! Jammer, want dan hadden we vanavond zeker geen Grieks gegeten. In ieder geval weet ik waar ik bij een volgend bezoek ga eten.

Lakka, Paxos, Vrijdag 05-10-2012

De wind was zuidwest en licht, en Lakka (Paxos) was niet bezeild. Eerst een uurtje naar het NW gevaren om hoogte te winnen en toen de wind sterker werd konden we zeilen. Lakka was nog niet bezeild, maar met een paar keer overstag kwamen we er toch wel.
De baai van Lakka is goed beschut tegen de meeste wind richtingen, en we lagen als een prins. Net als in Petriti was het die avond erg fris, en gingen de truien mee naar de wal. En ze werden gebruikt. Overdag blijft het warm, met temperaturen boven de 25 graden, en elke dag wel zon. Heerlijk nazomer weer.

Gaios, Lakka, Zaterdag 06-10-2012

Gaios is de hoofdstad van het eiland Paxos. Het is erg populair en ik ga er nooit naar toe omdat het toch altijd vol ligt. Maar nu is het Oktober en zijn er nog maar weinig boten op het water. Na meer dan 30 jaar ga ik weer een kijkje nemen. Vanaf de Lakka is het maar 4 mijl en we waren er zo.
Gaios ligt aan de oostkant van het eiland bijna bij de zuidpunt. Voor het stadje liggen 2 eilandjes zodat er een soort kanaal tussen de stad en de eilandjes is, die erg beschut is.
Na aankomst zijn we eerst langs de stad gevaren om te kijken waar we konden afmeren. Er was kade ruimte genoeg: de heler wal achter de eilandjes was kade. Om 14:00 lagen we afgemeerd aan de noordelijke kade, zo'n 5 minuten lopen van het stadje.
En we wilden natuurlijk het stadje verkennen. Van vroeger herinnerde ik me wel dat er een plein aan de kade grensde, met rondom terrassen. Maar dat er op dat plein ook een kerkje stond herinnerde ik me niet.
Vanaf het plein waaierde er een paar leuke winkelstraatjes en ook veel taveernes. Dus keuze genoeg vanavond.

Preveza, Zondag 07-10-2012

Vandaag was het 'dierendag' met katten, honden, ganzen, 1 eend en dolfijnen.
Aan boord waren de eieren op, en we hebben een traditie om op het weekend een gebakken ei voor ontbijt te nemen. Als compensatie hadden we ons voorgenomen om een Engels ontbijt op de wal te gaan nuttigen, en dat deden we op het plein.
Op nagenoeg elk terras lopen wel een paar bedelende katten. In Gaios hebben een paar honden die kunst afgekeken en lopen ook te bedelen, zonder dat de katten erg bang leken. Maar er liep ook een koppel ganzen op het terras die het kunstje ook hadden afgekeken. Als groep liepen ze naar een tafeltje, gingen luid gakken om aandacht. En als ze niets kregen gingen ze naar het volgende tafeltje waar ze hetzelfde deden.Van ons kregen ze de overgebleven toast. En er liep ook een eend rond de tafeltjes die ook op zoek was naar een hapje.
Na het heerlijke ontbijt zijn we even voor elfen vertrokken om terug te varen naar Preveza.
Toen we tussen de eilandjes Paxos en Anti-Paxos voeren hadden we bezoek van een grote school dolfijnen. Een paar sloegen met de staart op het water, om ons te groeten, en ze hoopten ons volgens jaar weer terug te zien.
De tocht van Paxos naar Preveza leek weer een motor dagje te worden wegens gebrek aan wind. Echter, om 15:00 kwam er toch een westelijk briesje en hebben we zeil gezet. Met 8 knopen wind gaat het niet erg snel, maar toen we 12 knopen wind kregen liep de boot een mooie 4,5 - 5 knoop.
Met deze wind konden we zelfs tot aan de kade van Preveza zeilen, en werd de laatste dag toch nog een mooie zeildag.

Preveza, Woensdag 09-10-2012

Gisteren zijn we begonnen de boot winter klaar te maken. De zeilen zijn er af en opgevouwen, de rubber boot is afgespoeld en opgevouwen, de BB motor is doorgespoeld met vers water, en de benzine is afgetapt, etc.
De bezaan hebben we gevouwen op de kade in de zon, en dat was weer zweten. De volgende zeilen hebben we 20 meter verop gevouwen, in de schaduw van een gebouw.
Het weer is tijdens deze tocht uitzonderlijk mooi gebleven. De dagtemperaturen waren rond de 28 graden. Als de zon ondeging koelde het duidelijk af, en 's avonds zijn er wel een paar koele avonden geweest, maar meestal was het nog weer voor korte mouwtjes.
Een keer heb ik een weerbericht met waarschuwing voor een onweersbui erin binnengehaald. Maar die waarschuwing was de volgende dag alweer uit het weerbericht verdwenen. En dat is andere jaren wel anders geweest, met dagenlang onweer en regen.
Morgen 10-10-2012 gaat de boot om 13:00 het water uit en de winterstalling in.
Zaterdag 13-10-2012 vliegen we weer naar Nederland.

En is dit alweer de laatste webdiary voor dit jaar.
Alle lezers worden bedankt voor de aandacht, en tot volgend jaar.