Webdiary 05/14

Wed 20 Aug 2014 15:39
Griekenland, Preveza, Woensdag 20-08-2014

Na 2 weken varen is de bemanning, Bas en Jasper, weer naar Nederland vertrokken. In Preveza is het 35 graden, in Nederland is het 15 graden. Erg koud voor de maand Augustus.

DE 1ste WEEK

Op maandag 4/8 stonden Bas en Jasper (afgekort "B&J") al voor 10 uur 's morgens op de kade. Eerst de bagage gestouwd, en toen snel de lange broeken vervangen voor kleding die bij de warmte past.
Het programma voor vandaag is: de bijboot op pompen en boodschappen doen. Maar het water lokte ook, dus werd er gezwommen. Na de slapeloze nachtvluccht wilden ze echter geen middagdutje doen.Toch lagen ze allebei al rond twaalven in de kooi.

Dinsdag 5/8. Vandaag wilden we naar Mongonissi baai op het eiland Paxos. Dat is 30 mijl, dus 6 uur varen. Rond 9 uur heb ik B&J uit de kooi gepord, en na een ontbijt konden we rond 11:00 vertrekken.
De wind was licht en uit het NW. Recht tegen. Dus eerst een aantal uren op de motor gevaren. Toen de wind sterker werd was Mongonissi niet te bezeilen, en is de bestemming veranderd in Parga.De laatse 2 uur konden we Parga bezeilen, en met een NW 5 liepen we hoog aan de wind met een dikke 5 knoop snelheid. De helling van de boot vonden ze wel spannend.
Om ca. 17::00 ging het anker omlaag in de grote baai naast Parga stad. De watertaxi kwam langs en om 18:00 werden we naar de stad gevaren. Eerst even rond gekeken, en toen de steile straat naar het kasteel beklommen. Bijna boven is er een taveerne met een fraai uitzicht over de stads baai, en daar heb ik afgehaakt. B&J zijn nog verder naar boven naar het kasteel gelopen. Daar ben ik al zo vaak geweest dat ik bij de taveerne gewacht heb, met een glas bier. En daar hebben we ook gegeten, genietend van het mooie uitzicht.
Na de koffie op de kade, ben ik met de taxi van 10:30 terug gegaan. B&J wilden nog op kroegentocht, maar kwamen met de taxi van 11:30 toch vrij snel terug.

We zijn nog een nacht in Parga blijven l;iggen. De tweede avond zijn we met de bijboot naar het strand gevaren, en naar Parga gelopen. (Een steile klim). Na te hebben gegeten en de koffie ben ik met de watertaxi weer naar de boot gegaan. B&J konden stappen en zijn met de bijboot aan boord gekomen.

Donderdag 7/8. Om 11:00 heb ik B&J gepord. Na het ontbijt zijn we 12:30 vertrokken, om nu wel naar Mogonissi baai op het eiland Paxos gevaren. De wind was eerst licht, maar het laatste stuk konden we toch nog zeilen.
Mongonissi baai is klein en heeft maar 1 taveerne. Als er een flotilla ligt doen ze een Griekse dans die eindigd in een soort disco.
We vonden een plaats aan de kade naast een dikke Oostenrijkse catamaran. Omdat het wat ondiep aan de kade is, zijn we met de neus naar de kade afgemeerd met het hekanker uit . Maar het hekanker ging krabben, en moest opnieuw met de bijboot worden uitgevaren.
Er was een flotilla, maar de Griekse sirtaki viel wat tegen. En de disco muziek was meer voor mijn leeftijd.
Nadat we aan boord waren, wilden B&J de meisjes van de catamaran naast ons uitnodigen, maar die vonden hun kuip groter, dus stapten de jongens over op de catamaran. Kwam mij goed uit, kon ik gaan slapen.

Vrijdag 8/8 Om 11:30 vertrokken. Er was geen wind, en op de motor naar het noorden, naar Platarias. In de baai naar Platarias stond wel wind, en de genua uitgerold, maar het schoot niet op.
In Platarias moesten B&J voor het eerst de manoeuvre "kont naar kade" doen. Het ging niet helemaal vlekkeloos, maar alles kwam goed. En dat vonden onze Italiaanse buren ook, toen ik zei dat het hun eerste keer was.
Plkatarias is geen Parga, dus er is weinig te doen. Er is een supermarkt, en we konden de voorrad aanvullen. Na het eten wilde J nog wel de kade op, maar B ging niet mee.

Zaterdag 9/8. De bestemming voor vandaag is Valtou baai, 10 mijl naar het noorden. Nieuw voor mij. Men had mij verteld dat er een taveerne is, en waterscooters en speedboten met flying carpets etc.
Geankerd en naar de wal geroeid. Er was een geïmproviseerde strandtent, maar geen taveerne. Er lag een grote motorboot voor dagtripjes uit Gaios (Paxos) met luidruchtige (Australische ?) bezoekers. Wel was er koud bier.
Toen de gasten uit Gaios waren vertrokken werd het erg stil. B&J hebben geïnformeerd hoeveel de waterscooter huur was. Dat was Euro 40 voor 15 minuten en met z'n tweeén. Na lang wikken en wegen en een beetje druk, zijn ze toch op de scooter gestapt om rond te scheuren: elk 7 minuten! Voor 40 euro kun je in Preveza een dag lang een auto huren, En die scooters zullen toch wel niet veel meer kosten dan een auto.
Terug aan boord moesten we beslissen: blijven liggen of gaan we terug naar Platarias.
We zijn gebleven. We waren de enige boot, en het was volle maan. 's Avonds heb ik een uitsmijter gemaakt, en konden we genieten van een rustige avond op het water...........totdat de muggen kwamen! Plots waren ze er in grote getale en werden B&J aangevallen. Die trokken snel wat kleding aan. Ik heb muggen spiralen aan boord, en er een onder de tafel aangestoken. Met een spuitbusje Autan was de situatie weer houdbaar. B&J vonden zo'n stille avond op het water wel leuk. Konden ze om middernacht naar hartenlust zwemmen en skinny dippen.

Zondag 10/8 Van Valtou bbai zijn we naar Kalami baai op het eiland Corfu gevaren. Er was nauwelijks nwind, dus heeft de motor het werk gedaan.
Kalami baai is een mooie baai met een strand, en taveernes op het strand. B&J zijn blijkibaar geen strand liefhebbers. Ze zwemmen liever vanaf de boot. Er is een Engelse pub, maar die avond werd er niets gedaan: geen karaoke, geen Griekse dansen.Toen ik 's avonds aan boord werd gebracht stopte de motor, dus B&J moesten roeiend naar de wal om nog even rond te kijken. Ze waren weer erg vroeg terug.
Morgen gaan we naar de stad Corfu, maar dat is in de tweede week.