Webdiary 06-12

Mon 20 Aug 2012 15:56
Griekenland, Vasiliki (Levkas) Vrijdag 10-08-2012

Sinds vorige week Woensdag lig ik in Vasiliki met een kapotte keerkoppeling, en had via een monteur uit Sivota een nieuwe besteld.Vanmorgen kreeg ik een telefoontje van de vrouw van Simon, dat hij een urgente klus heeft, en dat hij morgen, Zaterdag, komt. Ook met Hans gebeld om hem op de hoogte te houden. Later kreeg ik een sms dat hij met de veerboot van Zaterdag weer terug komt naar Vasiliki .

Vasiliki (Levkas) Zaterdag 11-08-2012

Om 08:00 stond Simon naast de boot, samen met een assistent, Pete, en een nieuwe keerkoppeling. Ze zijn meteen begonnen de oude keerkoppeling te demonteren en de rubber motorsteunen te vervangen. Bijna alles kwam (na bijna dertig jaar) goed los, m.u.v. de moeren van 2 motorsteunen, die moesten afgezaagd worden. Na het monteren van de keerkoppeling moest de schroefas weer op zijn plaats gezet worden, en moest Pete het water in om te kijken of alles goed zat. Daarna de schroefas uitlijnen, en tegen het middaguur was alles gemonteerd en getest. Ik kan weer varen!
Tegen 19:00 arriveerde de veerboot uit Sami en kwam Hans weer aan boord, voor een laatste avond in Vasiliki.

Eufimia (Kefalonië) Zondag 12-08-2012

Na een oponthoud van 11 dagen in Vasiliki, zijn we rond 12:00 vertrokken. De wind was gunstig om naar het zuiden te varen, W 4/5, en de oversteek naar Kefalonia ging dan ook supersnel, met 6,5 - 7 knopen. Wel kwam er een stevige deining vanuit zee, maar die was over toen we het kanaal van Ithaka invoeren. In het kanaal werd het een ruime wind en nam de wind nog in sterkte toe (5 / 6) en haalden we zelfs de 8 knopen. Dat is wel veel, dus hebben we een stuk van de genua weg gerold.
Aan het einde van het kanaal, bij de hoek van Eufimia kregen we vlagen van 35 knopen (Bf 7) en moesten we hoog aan de wind, maar ik had te veel zeil op. Dus alles gestreken. Het viel niet mee de genua met die windkracht in te rollen, dus die heeft aardig staan klapperen. Toen recht in de wind op de motor de laatste mijlen naar Eufimia gevaren, de baai in, en het anker laten vallen.Rust.
Tenminste, er was weer een klusje. Er kwam een vieze stank uit de motorruimte. Bij controle bleek de warmtewisselaar/uitlaat spruitstuk los te zitten. Een van de draadeinden was afgebroken, en de 3 andere moeren zaten wat los. Na die moeren weer vastgezet te hebben leek alles weer normaal, en was de vieze lucht weg.
Later nam de wind af en 's avonds konden we rustig naar de wal voor een taveerne bezoek.

Poros (kefalomië) Maandag 13-08-2012

Het heeft de hele nacht gewaaid, uitzonderlijk voor Griekenland. Het weerbericht geeft geen harde wind aan, dus zijn we vertrokken met bestemming Zakintosh.
Met een westenwind Bf 4 was het bezeild, maar ik beloofde Hans dat we het vandaag rustig aan zouden doen, en daarom hebben we alleen de genua uitgerold. 's Middags nam de wind weer toe Bf5. De noordpunt van Zakintosh is ook zo'n winderig punt, en om een herhaling van gisteren te voorkomen hebben we de bestemming veranderd naar Poros, op de zuidoost punt van Kefalonië.
Gisteren, met het hevig klapperen van de genua hadden we toch averij opgelopen: Het stiksel van het achterlijk was over 1 meter kapot, en het lijk hing los. Als dat eenmaal begint te tornen, gaat het snel verder., dus dat moet zo snel mogelijk gerepareerd worden.
In Poros is geen ruimte om te ankeren. Omdat Hans nog geen ervaring heeft met het afmeren met de kont naar de kade, wilde ik aanvankelijk met de boeg naar voren afmeren. Maar, eens moet de eerste keer zijn, toch. De hele manouvre door gesproken, en als het niet likt kunnen we altijd nog het hek anker klaar maken. Maar het ging goed, en om 14:40 lagen we afgemeerd, en konden we een welverdiend biertje nemen om Hans z'n eerste afmeer manoeuvre te vieren.
Maar de dag was nog niet om. Later in de middag kwamen er nog veel andere boten binnen, en een van hen was niet zo handig met kiezen van een positie om zijn anker te laten vallen. Ik geloof dat hij 4 pogingen deed, maar steeds werd er geprotesteerd dat hij over de ketting van een andere boot ligt. Bij zijn voorlaatste poging haalde hij zijn anker weer op en had mijn ketting aan zijn anker hangen. De procedure is dan: motor starten, om vrij te blijven van de kade, en dan ketting vieren zodat hij de ketting van zijn anker kan laten vallen. Dat lukte ook allemaal, en bij het aantrekken van de ketting bleef het anker nog goed in de grond te zitten.
Eigenlijk kun je niet van boord gaan totdat er links en rechts een boot naast je ligt, zodat de volgend boot ver van mijn anker blijft.

Poros (kefalonië) Dinsdag 14-08-2012

Vandaag ga ik de genua repareren. We hebben het grote zonnezeil over de boot gespannen om wat schaduw te creëren zodat ik niet in die bloedhete zon hoef te werken. Aan 't eind van de middag zat het achterlijk weer vast met 1 naad. Van de winter zal ik het zeil bij een zeilmaker weer goed laten repareren met 2 stik naden.

Vathi (Ithaka) Woensdag 15-08-2012

Net als de vorige keer hier, liep ik weer aan de grond bij het wegvaren, maar kwam snel vrij. Toen kwam het anker niet omhoog. Het zat muurvast. Met de motor over het anker gevaren om hem los te trekken. Er zat een grote kluit klei aan het anker. Waarschijnlijk was het anker gisteren diep in de grond getrokken tijdens het optillen van de ankerketting.
De wind zat in 't noorden en tegen. Rond 13:00 kromp de wind naar het NNW en werd een viertje, dus zeilen op, en hoog aan de wind naar Ithaka. Dat was niet bezeild, maar met een slag kwamen we dicht in de buurt totdat, ja....tegen 15:00 de wind inzakte. Dus verder op de motor. Voordat we de baai van Vathis invoeren was de wind weer terug, en dat maakte het afmeren wel lastig met een flinke zijwind. Maar we lagen weer vast. Hans z'n tweede kont naar kade afmeer manoeuvre. Alsof hij het al jaren doet. Andere boten hadden er meer moeite mee.
Later in de middag, toen er rechts en links al boten lagen, zijn we naar het stadje gelopen, om een krant en een biertje te kopen.

Abelike (Meganisi) Donderdag 16-08-2012

Nadat Hans zijn ochtendzwemmen had gedaan (doet hij elke morgen voor het ontbijt) zijn we tegen twaalven vertrokken. Er was nauwelijks wind, maar die kwam rond 13:00 en konden we met een knik in de schoot naar de zuidpunt van Meganisi zeilen. 't Liep lekker.
Na de zuidpunt kwamen we in de luwte van het eiland en was de wind nog maar zeer zwak. Toch een uurtje lekker kunnen zeilen. In de baai Abelike afgemeerd met een paar lijnen vanaf de spiegel naar de wal.Dan heb je geen zwaairuimte nodig. 's Middags naar het havendorpje Vathis gelopen om een brood te kopen, en natuurlijk een ijskoud biertje.

Preveza, Vrijdag 17-08-2012

Vandaag is alweer de laatste zeildag voor Hans. Na koffie op de wal , om 11:30 vertrokken. Op de motor naar het kanaal van Levkas gevaren, en om 14:00 de brug gepasseerd.
Buiten stond er nu een heerlijke bries uit het noordwesten en was het ruim bezeild naar de ingang van het kanaal naar Preveza. Gelijk met mij was er een grote Russische boot door de brug gegaan die ook zeilend dezelfde koers voer, maar ik heb hem eruit gezeild. Goeie oude BAHIA kan het nog best. Ook door het kanaal van Preveza zeil gevoerd, en pas nabij de kade alles gestreken. Hans heeft geen klachten over de hoeveelheid zeiluren die we de afgelopen dagen hebben kunnen maken. Zelfs op de noordelijke koersen hebben we nog veel kunnen zeilen.

Preveza, Zaterdag 18-08-2012

Om 08:30 stond Costas de taxi chauffeur bij de boot en is Hans vertrokken. Het is momenteel hartstikke warm in Nederland, dus hij krijgt geen kans om wat af te koelen.
Ik blijf nu een paar dagen in Preveza liggen, om de was te laten doen, naar de kapper te gaan, en wat andere dingen te regelen, zoals mijn anker ketting rol die niet goed werkt, mijn accu lader die zou worden gerepareerd, en een nieuwe accu voor de generator kopen, want die staat nu op de accu van de hoofdmotor, de watertank opvullen, etc.etc.

PS Hoe heeft Hans deze zeiltocht ervaren? Dat kan hij het beste zelf vertellen. Ik heb hem gevraagd zijn verhaal op mijn webdiary te zetten.