Webdiary 10/07

Thu 26 Jul 2007 13:35
Mallorca, Cala de Santa Ponsa, Donderdag 12 Juli 2007
BB motor problemen blijven he leven vergallen. Naar de wal geroeid, en bij de watersportwinkel gevraagd of ze een nieuwe schroef hadden. Nee dus. Ze hebben naar Yamaha in Palma gebeld, en die had er een liggen. Afgesproken dat ze die gaan halen en kan ik 'm morgen hebben.  Terug naar de boot, en Herman heeft een tijdelijke oplossing door dwars door de naaf van de chroef een lange bout te monteren. Kunnen we toch motoren, maar zonder beveiliging op de schroef. De rest van de dag gerust.......

Mallorca, Cala de Santa Ponsa, Vrijdag 13 Juli 2007
Vol verwachting naar de watersportwinkel, en een teleurstelling: de schroef  was toch niet het juiste type. Een passende schroef kon pas op Maandag of Dinsdag binnenkomen.
We hadden geen zin om t/m Dinsdag in Sta Ponsa te blijven, dus besloten om morgen een andere haven op te zoeken: Herman was al 3 dagen aan boord en had nog geen meter gezeild.  De rest van de dag gerust.......

Mallorca, Cala de Santa Ponsa - Puerto de Sóller, Zaterdag 14 Juli 2007
Om 10:30 het anker gelicht, en met een lichte NW wind langs de noordkust van Mallorca gezeild. Deze kant van Mallorca is een lage bergrug, en ziet er ruig uit. Er zijn echter weinig beschutte ankerplaatsen, en onze bestemming is een diepe natuurlijke baai,  zo op de helft van dit stuk kust. z
Een deel van de baai heeft een smal zand en kiezel strand, maar het heeft niet de grote toeristen vloed, zoals in Sta Ponsa. Wat meer Low Key. Maar genoeg terrassen en restaurants, die we 's avonds ook hebben bezocht. Herman kende Sangria niet,en dat hiaat in zijn kennis hebben we even hersteld, met positief resultaat.

Mallorca, Puerto de Sóller, Zondag 15 Juli 2007
Het plaatsje Sóller ligt een paar kilometer landinwaarts, en de verbinding met de Puerto word onderhouden met een oude tramlijn - een grote toeristen attraktie.
Na de lunch op de tram gestapt, die schokkend en schuddend de kade van de puerto volgt, en dan landinwaarts afbuigt om zich in Sóller bijna langs de huizen te schuren, en zich door nauwe laantjes wurmt. Sóller stelt niet veel voor, maar juist door het missen van pretenties toch een vriendelijk plaatsje, met een groot plein en kerk als centrum.  Na wat wandelen een een dorstlesser (het blijft warm...) terug naar Puerto de Sóller.

Mallorca, Puerto de Sóller, Maandag 16 Juli 2007
Na alle problemen met de BB motor, begint nu ook de rubber boot langzaam leeg te lopen. Een van de oude repartie plekken is een stukje los gekomen, ennu moeten we 1x per dag even bij pompen. De boot op het dek gehezen en het losse deel van de reparatie weer vast gelijmd. Een uur in de lijmtangen laten zitten, en toen getes: het lek bleef lekken.
Aan 't eind van de middag naar watersportwinkel in Sta Ponsa gebeld, maar ik kreeg geen gehoor.

Mallorca, Puerto de Sóller, Dinsdag 17 Juli 2007
Meerdere malen gebeld naar Sta Ponsa, en aan 't eind van de middag kreeg ik her verlossende nieuws: Ja, we hebben de schroef binnen! Hoera!
De wal op en een huur auto(otje) gereserveerd voor morgen.
's Avonds weer met de tram naar Sóller town om daar eens te gaan eten. Na het eten kwam er op het plein een Afrikaanse drum band, die een voorselling gaf van muziek (drums) en dans.

Mallorca, Puerto de Sóller, Woensdag 18 Juli 2007
's Morgens de huurauto opgehaald en via Palma naar Sta Ponsa gereden. Wat ziet een nieuwe schroef er toch mooi uit!
Na koffie drinken zijn we om 12:00 weer vertrokken, en voor de tergweg hebben we de kustroute gevolgd. Een goede keus, want die weg slingerd zch rond de bergen langs de kust met veel plekken met een mooi uitzicht over de zee. Het ging wel langzaam, want er waren heel wat autos op die route. En met alle bochten was inhalen onmogelijk.
Om 14:30 waren we weer terug in Sóller, en toen hadden we een ander probleem: een parkeer probleem, want er mag bijna nergen worden geparkeerd, en het verhuur bedrijf ging pas om 17:00 weer open. Heb je een paar uur de beschikking over een auto, kun je niet parkeren....
Geprobeerd om de nieuwe schroef meteen te monteren, maar dat lukte even niet door gebrek aan gereedschap, en na zo'n vermoeiende autorit was het tid voor een siesta.
Aan 't eind van de middag ben ik de auto gaan inleveren, en Herman heeft op het strand de nieuwe schroef gemonteerd. Dat gevierd met een pilsje  (of was het een Sangria?)

Mallorca, Puerto de Sóller - Puerto de Pollensa, Donderdag 19 Juli 2007
We kunnen weer verder! Om 09:30 het anker opgehaald, en de NW kust van Mallorca afgezeild. Om 14:00 het noordelijke puntje gerond (kaap Formentor), en toen een brede baai in bij Puerto de Pollensa.  Een heerlijk zeildagje - wel warm.
Om 16:10 lag het anker weer op de bodem, hebben we de bijboot overboord gezet en naar de wal gemotord. De wind bleef aardig waaien die dag, ook toen we 's avonds na het eten in 't donker weer terug motorden. Eerst moesten we nog even zoeken om de boot terug te vinden. Bij het aanboord gaan sloeg het noodlot toe. Ik stond net op het laddertje, en hoorde Herman schreeuwen: De boot slaat om! Ik kijk om, en zie de bodem van de rubber boot, en het staartstuk van de motor omhoog steken.....en Herman spartelend in 't water. Eerst Herman een lijn gegeven waar hij aan kon hangen, en hem toen op de bodem van de bijboot geholpen, zodat hij via de ladder weer aan boord kon komen. De boot naast ons had ons horen schreeuwen en kwamen te hulp met hun bijboot.  Alles wat in onze bijboot lag had ik al weg zien drijven, en samen met de buurboot hebben we de riemen weer terug gevonden.
Herman zei: er kwam een golfje die de zijkant van de bijboot optilde tegelijk met een windvlaag die de boot zomaar ondersteboven keerde.
Dat was weer de sensatie van de dag, en ons voorgenoemen dat H voortaan een zwemvest aan doet, en aan de onderste tree van de ladder een touw gebonden om je arm doorheen te halen.
Met een goede borrel alle gemoederen weer tot rust laten komen.......