Webdiary 04/10

Fri 16 Jul 2010 14:45
Griekenland, Pilos - , Vrijdag, 09-07-10 / Woensdag 14-07-10

Gisteren hadden we de binnen zee boven Pilos op willen varen en ankeren voor de nacht, maar met een windverwachting van 6 was het idee om achter een anker te liggen niet aantrekkelijk. Het waaide gisteren dan ook behoorlijk.
Ook hebben we gisteren een poging gedaan het kasteel boven Pilos te bezoeken, maar ook dat lukte niet. Er hing een papiertje op het hek met "Strike".
Vandaag, Vrijdag 9-7-10, zijn we terug gevaren naar Kiparissia. Er was weinig wind, en de poging te zeilen hebben we snel opgegeven. 's Middags zag Herman nog een groepje dolfijnen in de verte, maar ze kwamen niet naar de boot.
Het laatste uur was er toch nog wat wind en zijn we met een gangetje van 3 knopen naar Kiparissia gevaren. We waren vroeg binnen, 15:30, en hebben daarna een wandeling gemaakt naar het nabij gelegen strandje, voor een potje bier. Het strand was geanimeerd, met een paar barretjes, maar om het strandplezier te verhogen had men ook grote luidsprekers met harde muziek op het strand gezet.
Op het strandrestaurant met terras was het redelijk stil, dus dat was uit te houden.

Op Zaterdag 10/7 zijn we direct naar Zakinthos gevaren. Voor 08:00 waren we vertrokken want het is meer dan 50 mijl. De wind liet het behoorlijk afweten, en de poging om de laatste mijlen te zeilen werd drijfwerk.
Herman is al dagen aan het vissen, maar heeft nog niets gevangen. Vandaag heeft hij een blauw aas geprobeerd, en binnen een half uur had hij een lichte strike, maar de vis beet niet door. Dus nog geen vismaaltijd aan boord.
De reden om snel naar Zakinthos te gaan was om de voetbal wedstrijden op Zaterdag en de grote finale op Zondag te zien.

Over Zondag schrijf ik dus niets.

Maandag 12/7 zijn we vertrokken naar een baai in het zuiden van het eiland. Deze baai is een "restricted area" omdat schildpadden op het strand hun eieren leggen.
Alleen in de west hoek is een plaats waar je mag ankeren. Volgens de pilot waren er geen faciliteiten, maar Herman had van een andere Nederlandse schipper gehoord dat het er leuk was, en dat er taveernes waren. Dat wist ik niet, en was al verbaast dat Herman er naar toe wilde.  Bij aankomst werd het me wel duidelijk.
Alhoewel het 's middags nog behoorlijk waaide, werd het 's avonds rustig met een stille nacht.
Daarom was het incident 's avonds laat bij het terugvaren naar de bot onbegrijpelijk. Herman stapt uit en wil de boot naar voren trekken terwijl ik op dat moment naar achteren schoof om de buitenboord motor uit te zetten. Het volg was dat ik te ver naar achteren schoof en de bijboot zijn boeg optilde en bijna vertikaal kwam. Ik zag in gedachten de boot een flip maken, en heb me overboord laten glijden. Toen ik weer boven kwam lag de bijboot weer recht en kon ik aan boord klimmen.

Dinsdag 13/7 gaan we langs de westkust van Zakinthos naar het noorden. Het Navtex weerbericht was niet zo gunstig, maar wee zijn toch vertrokken. Het weerbericht was juist: NW 5 op de boeg.
De kust is wat ruiger dan de kusten aan de oostkant.
Een van de trekpleisters voor de toeristen is een boot tochtje naar "wreck bay", waar een roestige schip op het strand ligt en naar de "blue caves" aan de noord punt van het eiland. Beide bezienswaardigheden zijn we voorbij gevaren.
Het einddoel van vandaag is een klein baai met een haventje aan de NE punt van Zakinthos eiland, genaamd Nikolaos.
Aan het eind van de morgen was de wind flink afgenomen, maar vlak voor het bereiken van Nikolaos werd het weer een 5.
Bij het afmeren ging het fout. Met de kont naar kade was geen optie, dus met gebruik van het hekanker konden we met de boeg naar de kade afmeren. Bij het naderen van de kade vroeg Herman om meer naar voren te motoren, maar vergat te schreeuwen toen ik dichterbij kwam, met als gevolg dat de boeg de kade raakte. Niet de boeg zelf, maar het anker, wat wel een stootje kan hebben, maar de stok van het anker werd omhoog gedrukt tegen het voordek, en heeft een paar latten van het teakdek opgetild.
Driemaal rechts is scheepsrecht, dus wat wordt het volgende incident?

Woensdag 14/7 werd weer een reparatie dag. De buitenboord motor deed  het niet meer, en was blijkbaar toch gedeeltelijk in het water gekomen.Ook wilde ik zien of ik een noodreparatie aan het teakdek kon doen.
De motor kregen we weer aan de praat, maar aan het teak dek is niets te doen zonder te slopen.
Verder de diesel en watertanks gevuld, zodat we morgen weer verder kunnen.