Webdiary 15/08

Sun 31 Aug 2008 14:28
Platarias, Griekenland, Zaterdag 02-08-08 / Zondag 17-08-08
Veertien dagen naast de vissersboten in Platarias gelegen. Ik had een hele lijst met kleine klusjes en onderhoud aan de motor om me bezig te houden. Dat houdt ook nooit op. Werken in de boot met deze temperatuur is een zweterig gedoe, en af en toe moest ik even stoppen om in de bries weer droog te worden en om water te drinken.
Zo af en toe naar het dorp gewandeld om een koffie, bier of 'n ouzo te drinken op een schaduwrijk terras. Lekker ontspannen.
En 's avonds een aantal restaurants "getest". Langs de haven zijn er een aantal waar voornamelijk de toeristen komen. Van een andere Nederlandse boot kreeg ik een tip voor een restaurant op de rand van het dorp. Even wandelen, maar het was de moeite waard. Het was helemaal vol met alleen Griekse klanten, en dat is al een aanbeveling.
De baai voor Platarias wordt gebruikt door blusvliegtuigen om water te scheppen. En dat gebeurde ook een aantal dagen. Hun aanvlieg route ging over het dorp, en dat gaf  wel veel herrie.
Verder gebeurde er weinig.

Gouvia marina, Corfu, Griekenland, Maandag 18-08-08
Vroeg opgestaan, en om 07:30 vertrokken om terug te gaan naar Gouvia marina. Vandaag komen de volgende gasten aan. Die zijn om 05:00 vanmorgen al vertrokken! Wat een vroege vogels. Ze arriveren om 09:15 in Corfu, dus zullen ze even moeten wachten tot ik aankom.
Toen ik rond 11:00 de baai van Gouvia invoer kwam de wind nog even lekker opzetten. Dat maakt het afmeren niet makkelijker. Deze keer kreeg ik een ligplaats aan de oostkant van de marina, direct aan de kade. Maar wel een eind lopen naar de restaurants en havengebouwen.
Ondertussen had ik een sms ontvangen dat de nieuwe gasten zich vermaakten in het zwembad. En daar lagen ze te zonnen: Corry, Janny en Dick B.
Na te hebben kennis gemaakt met Janny en Dick, eerst samen een heerlijk koud biertje gedronken, waarna we de bagage aan boord hebben gebracht.
Janny  en Dick zijn ervaren zeilers, maar voor Corry wordt dit een nieuwe ervaring. Ik ben benieuwd of ze het leuk gaat vinden.
Het bleek die middag nog Bf 7 te waaien, en ook tijdens de nacht zou het blijven waaien. Maar morgen word de wind weer normaal.
's Avonds hebben we vroeg gegeten in een Grieks restaurants, want met zo'n vroege vlucht was er van slapen niet veel gekomen.

Gouvia marina, Corfu, Griekenland, Dinsdag 19-08-08
's Nachts was het blijven waaien, en met alle geluiden en de warmte had Corry niet goed kunnen slapen. Het is ook allemaal nieuw voor haar.
Vandaag varen we niet uit. Eerst de boot provianderen, ofwel boodschappen doen. Dat kun je beter 's morgens doen, voordat het zo heet wordt.
En daarna trok het zwembad weer. En dan is de dag zo weer om.
De barometer bleef nog dalen, maar voor morgen zijn de verwachtingen goed.

Petriti, Corfu, Griekenland, Dinsdag 19-08-08
Om half elf vertrokken. De wind liet het nog afweten, dus de motor aan moeten houden. Eerst langs Corfu stad gevaren, en toen verder naar het zuiden.
Maar de wind liet verstek gaan.
De afstand voor de eerste dag had ik kort gehouden, dus om 14:00 waren we al op de bestemming.
De boot geankerd, en de zwemtrap omlaag gedaan om te kunnen zwemmen. Daar houden ze alle drie van, en de watertemperatuur in Petriti is duidelijk hoger dan in de Vecht.
De baai van Petriti heeft een korte kade en pier. De rest van de baai is strand of terras voor de taveernes. Er wordt nog actief gevist, en elke avond verrekken er een paar boten om 's nachts te gaan vissen.
Om aan de wal te komen moet eerst de rubber boot te water gelaten worden, en de BB motor er op gemonteerd. Toen dat was gebeurd zijn we naar een van de taveernes gegaan voor ons avondmaal.
's Avonds kwam de wind weer terug, en dan is er in deze baai toch wel wat deining die de nachtrust kan verstoren.