Webdiary 09/08

Wed 23 Jul 2008 11:28
Vathi, Ithaca, Giekenland, Zondag 13-07-08
Na de motordag van gisteren moest er weer eens gezeild worden. Heel vaak is hier 's morgens nauwelijks wind, en we hebben de eerste uren gevaren met weinig voortgang. Het uitzicht over de vele eilanden is zo mooi, en haast staat niet in het woordenboek.
's Middags kwam er een lekkere bries van 18 knopen, die ruimde totdat we de golf van Molo net bezeild hadden. Aan de zuidzijde van de golf is een baai met aan het einde het stadje Vathi. Er is veel ruimte om te ankeren, en dat deden we om 16:00, net voor de sterke middagwind begon.
En die begon steeds sterker te worden, tot we 20 -25 knoop wind hadden, met een uitschieter naar 30. Door de harde wind was het moeilijk om aan de wal te komen, en was het ook beter om ankerwacht te houden.
Gelukkig, want na 1 1/2  uur voor anker, ging het anker toch krabben, en we dreven bijna op een andere boot. We hebben opnieuw geankerd met 60 meter ketting, en daarna heeft het anker goed gehouden. Peter heeft een ruime ervaring in ankeren, want hij doet het vaak in Australië, ook met harde wind. Dus daar kan ik nog van leren.
Ook 's avonds bleef de wind sterk, en SueAnn heeft een Griekse salade gemaakt voor het diner.
Om ca 22:30 nam de wind af, en rond middernacht  was het weer kalm, en konden we rustig slapen, alhoewel de muziek van de disco's op de kade duidelijk te horen waren.

Vathi, Ithaca, Giekenland, Maandag 14-07-08
's Morgens was het weer windstil en warm, en moesten al snel de zonneschermen worden opgehangen. De bimini is niet zo groot, en geeft een beperkte schaduw. Als aanvulling heb ik 2 kleine zeiltjes, die ik kan ophangen om de zon uit de kuip te houden, speciaal 's morgens en 's avonds, als de zon nog laag staat.
Na het ontbijt de motor op de bijboot gehesen, en naar de wal gevaren voor een terrasbezoek en boodschappen. De water voorraad is weer laag, en flessen zijn zwaar, en met de bijboot gaat het makkelijker dan dragen. En ook de bier voorraad wat aangevuld....
Het was al 12:00 toen we anker op gingen, en eigenlijk te laat om nog ver te varen, plus een harde wind verwachting voor Dinsdag.
We zijn de baai van Vathi uitgevaren, en de kust gevolgd naar het oosten, tot we een mooie inham (Sarakiniko) zagen met een klein strandje. Er lagen al een paar boten voor anker, maar er was ruimte genoeg. De rest van de middag gezwommen, en op het strandje shandy gedronken, in de schaduw van een overhangende rots.
Toch zijn we niet te lang gebleven en om 15:15 weer terug gevaren naar Vathi, om een goed plek te vinden voor de harde wind van morgen.
Aan het begin van de baai van Vathi is aan de noordkant een kade, en daar waren nog diverse plaatsen vrij. Er was nog maar weinig wind, en zonder veel moeite lukte het om het anker te laten vallen en met het hek naar de kade te manoeuvreren: afmeren Middellandse zee stijl. Met de loopplank uitgeklapt is het dan makkelijk om van boord te gaan. Nou, laat de wind maar komen, wij liggen als een huis.
In de ingang van de baai is een klein strandje, waar Peter en SueAnn nog hun "late-afternoon swim" konden doen. Ik niet. Ik wilde mijn oren droog houden....
Vlak bij de kade is een restaurant, en de douche en het toilet konden gratis worden gebruikt. Wel vroeg men of we een tafel wilden reserveren voor de avond. En daar hebben we 's avonds, aan de waterrand, heerlijke kalamari kunnen eten.

Vathi, Ithaca, Giekenland, Dinsdag 15-07-08
Het Navtex weerbericht van Kerkyra bevestigde de hard wind verwachting: 6 - 7 Bf. 's Middags begon de wind toe te nemen en bleef de hele avond en nacht hard waaien.
We lagen in de meest beschutte hoek van de kade, dus geen zorgen.
Dat geluk had niet iedereen. Tot aan de avond bleven er boten binnen lopen die beschutting zochten, en de kade plaatsen waren beperkt.
Twee boten kregen het voor elkaar om de ankerkettingen te verwarren, en hadden een uur nodig om dat te klaren.
Een andere boot is wel 10 keer voor anker gegaan, en steeds krabde het anker. Hij bleef modderen tot het bijna donker was.
Ook liepen er twee flottilla's binnen. De boten van een flotilla werd aan een grote boei vastgemaakt: 6 boten op een rij. De boten van de andere flotilla lagen zij aan zij met lijnen naar de wal.
Het waaide die avond te hard om aan de waterkant te eten: de Griekse salade zou van je bord waaien. Het restaurant kon het terras afschutten met plastic zeilen om de wind buiten te houden.
's Avonds een wandeling gemaakt naar het stadje Vathi.  Dat ligt aan het eind van de baai, aan lagerwal. De baai is niet groot, toch sloegen de golven over de kademuur. Was ik blij dat ik niet voor anker lag...

Vathi, Ithaca, Giekenland, Woensdag 16-07-08
Het Navtex weerbericht voorspelde windkracht 8.
Vlak voor het ingang van de baai naar Vathi, staat een kleine kapel, net boven de waterrand, en we hadden gezien dat er een pad naar toe liep.
Dat werd onze wandeling voor vandaag. Het pad was goed te lopen, maar een stuk was weggespoeld, en we moesten een paar meter naar beneden klauteren naar een "strandje" om even verderop weer omhoog te klimmen.
Het was een winderige hete wandeling, en op de terugweg zijn we gestopt bij het zwemstrandje voor een paar winderige en koude shandys.
Toch viel de wind vandaag mee. Het leek minder dan gisteren. En die avond konden we weer aan de water kant eten.
's Avonds werd het opeens erg fris. Voor de wandeling naar Vathi hebben we zelfs de fleece jackets aangetrokken..