Webdiary 07/13

Thu 18 Jul 2013 14:24
Griekenland, N. Sifnos(Cyclades), Camares, Donderdag, 18-07-2013

De wind houdt van spelletjes, ja, en we liggen al 3 dagen verwaait. Elke dag windkracht Bf 6 en Bf 7.
Op Poros ontmoetten we een Nederlander die al een paar jaar in de Egeïsche zee vaart. De Cycladen vond hij niks. Daar waait het veel te hard. "De uiers van de geiten hangen daar altijd scheef".

Na een rustdag op Kythnos zijn we op Zondag 14/7 overgestoken naar het eiland Serifos. Met een bezeilde koers en een Bf 5 was het goed te doen. Toen we de baai inliepen, en recht tegen de wind invoeren stond er toch weer een erg harde wind. Dat zou het tunneleffect van de baai kunnen zijn, maar afmeren met zulke harde wind is niet makkelijk.
Maar dat hoefde ook niet, want de kade was helemaal vol. In het noorden is een strand en een goede anker plek, en we hebben geankerd. Dat was voor het eerst sinds we Preveza hebben verlaten. De bijboot lag nog steeds in z'n hoes op dek, en die moesten we nu oppompen.
Nadat de wind wat was afgenomen, zijn we naar het strand gevaren om de het dorpje te bekijken, 'n biertje te drinken en de weerberichten te bestuderen. Daarbij kregen we een vervelende verrassing. In Kythnos gaf het weerbericht tot Vrijdag goed wind. De harde wind bleek nu al op Dinsdag te beginnen!

Na een nacht met veel wind hadden we slecht geslapen. Om 6 uur waren we al uit bed, omdat van slapen toch niets meer kwam. Om 08:30 hebben we het anker weer gelicht om naar het eiland Sifnos te varen. De wind was weer een Bf 5 en met een bakstag wind liepen we lekker, al waren de golven wel hoog. Om 10:30 liepen we baai van Camares op N. Sifnos in. Een plaatsje aan de kade zou wel welkom zijn, omdat er de komende dagen zessen en zevens in het weerbericht zitten.
Toen we al in de baai in voeren vertrok er nog een jacht, en toen we de haven hoofd rondde was er zelfs keuze tussen een plaats aan de kade, maar met kont naar kade, of langszij. We hebben het laatste gekozen, en de boot goed vastgeknoopt. Laat nu de harde wind maar komen. Geen zorgen of het anker wel goed zit. Het geluk is met de domme........
Vele boten die in de loop van de dag nog binnen liepen moesten ankeren. Een Italiaans jacht had nog een plekje aan de kop van het havenhoofd gevonden, maar moesten van de Port police weg. De westzijde van het havenhoofd is de afmeer plaats voor veerboten.
De man van de Port police kwam ons vragen of wij de Italiaan langszij konden nemen. Het was geen grote boot, en had een wat ouder echtpaar aan boord. Dus geen probleem.

Dinsdag 16/7 Camares blijkt een klein badplaats te zijn. Het heeft een leuk druk bezocht strand met strandtenten en terrassen. Het is ideaal voor kinderen want de waterdiepte is tot een honderd meter nog tot aan de heupen.
Elke dag komen er 4-5 veerboten binnen vol met gepakte en gezakte passagiers. Het eiland is een paar uur varen van Piraeus.
Het heeft die middag flink geblazen. En dat was nog maar de Bf6. Morgen wordt het Bf 7!
Nadat de laatste veerboot was vertrokken kwamen er weer andere jachten op de kop afmeren, en de laatste vroeg of hij een achterlijn op de boeg van mijn boot mocht bevestigen.

Woensdag 17/7. De meeste boten op de kop waren al vroeg vertrokken. De laatste, een Griek, met de lijn op mijn boeg, had grote problemen met sterke rukwinden. Hij had vol motorvermogen nodig om op zijn plaats te blijven. Daarbij trok hij bijna de boeg van mijn boot tegen de kade!
Ze vertrokken uiteindelijk, maar kwamen later vragen of ze naast de Italiaan konden afmeren. De Italiaan keek wel bedenkelijk maar we hebben het toch maar gedaan. Had ik 2 boten aan mijn landvasten hangen.
Die middag ging het echt blazen. De baai is omgeven door vrij hoge bergen. Die veroorzaken sterke rukwinden, die uit verschillende richtingen komen. Bij die harde rukwinden wordt het schuim van de golven geblazen.
De hardste rukwinden hadden 40 tot 45 knoop sterkte. En dat is hard. Maar goed dat ik alle lijnen dubbel had gedaan.
's Avonds nam de wind af, maar bleef toch aardig sterk. Maar ik lag goed vast en ben met een gerust gevoel gaan slapen. Als we waren geankerd hadden we 's nachts ankerwacht moeten lopen.

Donderdag 18/7 Na een goede nachtrust zijn we koffie gaan drinken aan het strand, en de weerberichten bekeken. Als het mee zit hebben we Zaterdag en Zondag een "window" om weer verder te gaan.