Webdiary 09/10

Sun 26 Sep 2010 15:24
Griekenland,  Preveza, Maandag 16-08-10 / Zaterdag 21-08-10

Omdat het weerbericht harde wind voorspelde heb ik op 16/8 de ankerbaai verlaten en de veilige kade van Preveza weer opgezocht. Maar de windkracht viel nog wel mee.
Nog een middag besteed om de warmwater boiler nog eens goed te ontluchten, maar zonder succes. Ik moet nog steeds de generator gebruiken om warm water te maken.
En op Donderdagavond stopte de generator ook nog eens: geen koelwater! Toen ik naar de koelwaterpomp keek stond die aardig te lekken en ook het achterschip stond vol water. Klusje voor morgen.
De Vrijdag besteed om de pomp weer gangbaar te maken en de impeller vervangen, en om al het water uit het achterschip te pompen. Ik heb daar geen elektrische pomp, dus met de hand. Weer een zweterig klus in het hete achterchip.
Op Zaterdag 21/8 naar Nederland gevlogen om even de hitte van Griekenland te ontvluchten.
Bahia achter gelaten in de zorg van Preveza Yacht Service.

Preveza, Dinsdag 07-09-10 / Dinsdag 14-09-10

De vlucht was een uurtje laat en het was al donker toen ik op 07/09 bij de boot kwam. Bahia lag keurig afgemeerd met de kont naar de kade. PYS had de boot verkast ivm met een harde oosten wind en lag nu in de beschutting van de kade voor grote  vrachtschepen.
Voor mijn vertrek had ik een  nieuwe buitenboord motor besteld, en die stond nu te wachten.
De klus voor deze week: de lekkende koelwaterpomp van de generator. Volgende week Dinsdag komen Ingrid en Sonja, en  moet er een warme douche aan boord zijn.
De pomp en motor zijn op een moeilijk bereikbare plek gemonteerd, maar met wat geduld lukt alles.
Ook aan PYS gevraagd of zij nog eens naar de boiler wilden kijken. Een mannetje is er een paar uur mee zoet geweest, en het lijkt nu of de slang naar de boiler nu wel warm wordt. Een echte test komt pas na een paar uur varen.
Ook de water en bier voorraad weer aangevuld, de watertank gevuld etc. als voorbereiding van de komst van de volgend bemanning/bevrouwing. En de boot uitgesopt.
Op Zaterdag 11/9 kregen we nog een echte onweersbui met regen. De eerste regen sinds midden Juli.

Op Zondag morgen kreeg ik een telefoontje uit Nederland met een minder prettig bericht. Mijn zwager was Zaterdag avond overleden, en de begrafenis zou plaats vinden op Donderdag a.s.
Eerst Ingrid gebeld en overlegd wat te doen. Zij hadden de tickets al gekocht en wilden toch wel even van de zon genieten, dus zij kwamen zoals gepland.
Toen met de laptop naar een café met WiFi gegaan en de reis naar Nederland geregeld. Er was een vlucht op Dinsdag avond, en op Zaterdag kon ik weer terug. Ik had de keus uit een vlucht om 05:00 en een om 14:00. Met de vlucht van 05:00 was ik om 09:00 weer in Preveza, en zou dezelfde dag nog kunnen varen. Dat ook geboekt, ondanks de vroege vertrektijd.

Op Dinsdag 14/09 arriveerden Ingrid en Sonja aan het eind van de ochtend. Mijn vlucht ging om 20:30, en dat gaf ons de tijd om hen wegwijs te maken op de boot en in het dorp.
Ook had ik ze voorgesteld aan Pat van PYS die ze om hulp konden vragen als er iets mis zou zijn met de boot.

Preveza - N. Meganisi, Zaterdag 18-09-10

Hoe kom je om 03:30 's nachts op Schiphol? Openbaar vervoer rijdt niet. Hoe dus? Met goede buren. Die boden aan om me om die tijd naar Schiphol te brengen. Chris en Joke hartstikke bedankt.
Om 09:30 was ik weer op de boot in Preveza. Ik was blij het natte en koude NL om te ruilen voor Griekenland, waar het nog steeds rond de 30 graden is, en de zon elke dag schijnt.
Ingrid en Sonja hadden zich die 3 dagen uitstekend vermaakt en waren dol enthousiast. Ze hadden een auto gehuurd en de stranden van Parga en Levkas bezocht. En 's avonds de lounge bars van Preveza uitgeprobeerd.
Maar ze kwamen om te varen dus om 12:35 de trossen los gegooid. Buiten stond er een licht SW windje, genoeg om de genua te vullen en de motor te helpen.
Om 14:00 de brug van Levkas gepasseerd en door het kanaal gevaren. Ten S van ''t kanaal stond er een NE wind 3-4, genoeg wind om met alleen de genua een redelijke snelheid te maken. Tot dat de wind weg viel. Dat gebeurt wel meer ten oosten van Levkas. Het laatste stuk moesten we motoren en om ca. 16:45 het anker laten vallen in de Abelike baai op N. Meganisi.
De dames zijn gaan zwemmen en ik heb de bijboot te water gelaten en de BB motor gemonteerd. Ik moest natuurlijk mijn nieuwe aankoop uitproberen. En dat viel nog niet mee. Het motortje start prima maar slaat ook erg snel weer af.
Na een warme douche (ja, de boiler wordt weer warm met het koelwater van de motor) 's avonds naar de wal om te dineren.
De terug tocht verliep nogal chaotisch omdat het motortje steeds af sloeg. We kwamen bijna op de rotsen terecht en ramden toen ook bijna een andere boot, maar we zijn heelhuids aan boord gekomen.

N. Meganisi - N. Kefalonië, Zondag 19-09-10

Na een heerlijke rustige nacht en een kopje koffie aan de wal, de boot weer klaar gemaakt om verder te varen.
Om ca. 11:00 het anker gelicht. Er was nog nauwelijks wind en langs N. Skorpios naar het kanaal tussen Meganisi en Levkas gevaren.
In het kanaal zwom een groep dolfijnen met grote snelheid naar het noorden. De dolfijnen in de Ionische zee zijn niet erg sociaal. Ze komen nooit naar je boot toe, zoals in de Atlantische oceaan.
Tussen Levkas en Kefalonië stond er een fijn briesje, maar uit de verkeerde hoek. Langzaam kromp de wind wel een beetje naar het westen, maar niet genoeg om het bezeild te hebben. En om de hele oversteek te motoren was ook geen optie. Een uurtje west gevaren, en toen kon ik afvallen en konden we zeilen.
Van al dat varen op de motor trok de bemanning zich niet veel aan. Ze lagen op het voordek een uitgebreid zonnebad te nemen.
Iets en zuiden van Fishkardo (N. Kefalonië) had ik wel eens een kleine baai gezien, waarin ook boten voor anker lagen. Aan het eind van de baai is een klein strandje en een taveerne. Dat werd onze bestemming om te overnachten. De baai is niet groot maar wel diep, en er lagen al 3 boten geankerd. Maar we konden er nog wel bij en na een tweede anker poging lagen we om 15:40 ten anker. Ik kon geen naam voor deze baai op de kaart vinden: dus heet het de BZN (baai zonder naam).
Even zwemmen om af te koelen, en na een drankje en hapje en douchje zijn we met de BB boot naar het strandje gevaren om in de taveerne te eten.
Het was weer een heerlijke rustige avond en nacht.

N. Kefalonië - Preveza, Maandag 20-09-10

Vandaag hadden we een 30 mijl te varen om weer in Preveza te komen. Redelijk op tijd vertrokken: anker op ca. 10:20
Ten noorden van Kefalonië stond een NW 15 knopen wind, dus bezeild naar de straat van Levkas. De wind nam nog wat toe tot een dikke 4, en we liepen 6-7 knopen.
Totdat..... de wind weg viel en we achter de beschutting van Levkas eiland in een windstilte zeilden. Motor bij en verder. Toen we bij de straat van Levkas kwamen was de wind gedraaid naar het noorden en op de neus. Na N. Meganisi werd de wind zelfs even Bf 5-6, maar de crew had er weinig moeite mee, en lagen nog steeds op het voordek te zonnen.
De harde tegenwind had we invloed op de snelheid, en al snel werd het duidelijk dat we de brug van 15:00 niet zouden halen. Dus snelheid terug genomen, en ook de BB boot op dek gehesen, ingeval de zeegang na Levkas wat ruig zou zijn.
Om 16:00 de brug van Levkas gepasseerd, en het laatste stuk was open zee naar de vaargeul vaan Preveza. De wind was NW 5 met een behoorlijk zeegang. Met de genua half uit om niet te veel helling te maken, en de motor bij waren we in een uurtje bij de vaargeul, waar we konden afvallen en de laatste mijltjes naar de kade van Preveza varen. Daar arriveerden we tegen zessen, en de kade was nagenoeg vol. Er was een gaatje, maar net te klein. Maar op de zuidkade lag niemand, en daar hebben we  de Bahai afgemeerd (17:50).
Eerst het zoute water weg gespoeld met een drankje bij de taveerne tegenover de boot, en ons daar voorbereid voor de laatste "night on the town" voor Ingrid en Sonja.

Preveza, Dinsdag 21-09-10 / Zondag 26-09-10

Om 10:15 zijn Ingrid en Sonja met de taxi vertrokken naar het vliegveld van Preveza. Het einde van een kleine vaartocht. Maar zo gaat het soms.
Aan het begin van de middag was er plenty ruimte aan de kade en heb ik de boor verkast. Toch een beetje onder de mensen blijven.

Deze dag bleek ook de laatste mooie zomerdag te zijn. Op Donderdag (22/9) was het erg bewolkt, op Vrijdag was er wel zon maar een harde wind, en toen ik een weerbericht van 't internet haalde was het allemaal regen, harde wind en onweersbuien.
Zaterdag heeft het bijna de hele dag geregend, en vandaag, Zondag, ook 's morgens, maar het weer klaarde helemaal op na de lunch.
Dus Ingrid en Sonja: jullie hebben geluk gehad om de laatste warme zomerweek te hebben.