Webdiary 02/09

Fri 19 Jun 2009 13:21
Preveza, Griekenland, Zondag 7-6-09 / Woensdag 9-6-09
Na al het harde werken aan de boot had ik een lui weekend, met veel tijd op een zonnig terras tegenover de boot. Lekkere ijskoffie (Frappé) in de morgen, en een koud biertje of een ouzo aan het begin van de avond.
Maandag ging ik naar de Port Police maar de deur was dicht. Zaterdag middag stond ik ook al voor een gesloten deur, dus dit leek de tweede lange wandeling voor niets. Toen zag ik een rijtje belknoppen, waaronder de Port Police. Aangebeld, en de deur werd geopend. Deze Maandag bleek een nationale feestdag te zijn, en waren er maar  twee ambtenaren aanwezig, maar ik kon me aanmelden, en mijn "dekpa" laten stempelen.
Daarna wilde ik wat shoppen, maar bijna alle winkels waren dicht. De supermarkt niet, dus de voorraden konden worden aangevuld.
Op Dinsdag waren alle winkels weer gewoon open.

Op Dinsdag avond zou Herman K arriveren, en die stapte prompt om ca. 20:30 uit de taxi. De vlucht had een half uur vertraging gehad. Nadat hij zijn bagage had gestouwd, en zich even had opgefrist zijn we naar onze eerste Griekse taveerne gegaan.

Op Woensdag hebben we boot verder geproviandeerd, met veel flessen mineraal water, en nog wat andere flessen en drankjes.
's Middags wilde ik mijn nieuwe internet toegang aan Herman demonstreren. Dat is een USB stick van Vodafone die op de laptop werkte. En toen ging het fout met de computer. Mijn netvoeding stekkertje maakte al een hele tijd slecht contact, maar door een beetje te rommelen werkte het nog wel. Maar nu had ik te hard gedrukt, en het midden pennetje was naar binnen gedrukt. We hebben nog een poging gedaan de computer half te slopen, maar het lukte niet er iets aan te doen. Einde laptop.
Toen heb ik het programma van Vodafone op de boordcomputer gezet, maar die heeft al twee inbel modems, en dat gaf de nodige verwarring. Het kostte heel wat moeite om de juiste instellingen te vinden. Maar het werkt weer.

Levkas, Griekenland, Donderdag 10-6-09
Om ca 12:15 de trossen losgegooid, en begon de reis. Eerst naar het zuiden naar Levkas, ruim 5 mijl. Bij Levkas is een kanaal met daarin een brug: een drijvende brug. Ik had een bericht gekregen waarin de openingstijden waren beperkt in verband met reparatie werkzaamheden.
Nadat we de baai van Preveza waren uitgemotored bleek er een lekker windje te staan, en dus de genua uitgerold. De wind nam nog wat toe en met een dikke 6 knopen stoven we naar Levkas, waar we dan ook te vroeg aankwamen. Na wat rondjes draaien waren we om precies 14:00 bij de brug die mooi op tijd openging. Op het eerste stukje kanaal naar Levkas stad hadden we een zijwind, en de boot helde behoorlijk op alleen de kale masten. De wind was behoorlijk sterk geworden.
Bij de marina van levkas hebben we de dieseltank vol gegooid. Voor het wegvaren hebben we nog even de koppen bij elkaar gestoken, om te besluiten met deze harde wind door te varen , of een nachtje in de marina te blijven. We zijn gebleven. Ook omdat de verwachting voor morgen harde wind voorspelde.

Vathi, N.Ithaca, Zaterdag 11-6-09
Gisteren zijn we in de marina van Levkas gebleven, maar vandaag gaan we verder naar het zuiden. We zien wel hoe ver we komen.
Nadat we het Levkas kanaal waren uitgevaren bleek er op open zee nauwelijks wind te zijn. Niet ongebruikelijk. Op de motor verder, voorbij N. Skorpios (het eiland van Onassis) en N. Meganisi.
Bij de zuidpunt van N. Levkas stond er een lekker windje, dus zeilen op en motor uit. Het was wel niet helemaal bezeild naar N. Ithaca, maar we hadden alle tijd.
De koers voerde ons langs de lei kant van N. Arkoudhi waardoor we de wind kwijt raakten, maar eenmaal uit de schaduw van dit kleine eiland ging het weer lekker verder.
Ook ruimde de wind wat en konden we zo de richting van grote inham van N. Ithaca varen.
We hebben nog overwogen om het dorp Frikes aan te lopen, want daar ben ik nog niet geweest, maar dan waren we wel erg vroeg gestopt. Omdat het bezeild was zijn we door gevaren naar Vathi. Maar de wind nam steeds meer af en voor het laatste stuk hebben we toch maar de motor gebruikt
Afgemeerd bij de kade aan de noordkant van de  baai van Vathi. Het afmeren ging perfect. Met Herman had ik nog niet eerder met de kont naar de kade afgemeerd en voor hem was het dus nieuw. Bij deze manoeuvre had ik vorig jaar altijd minimaal 2 bemanningsleden, en nu moesten we het met z'n tweeën doen. Het lukte goed, en dat hebben we gevierd met een koud biertje bij de taveerne, waar we ook 's avonds zijn gaan eten.

Mesolongion, Zondag 12-6-09
Vandaag gaan we oostwaarts naar de Golf van Patras. Dat is zo'n 40 mijl, en we zijn op tijd vertrokken. En dan is er nog geen wind, dus de kop er af op de motor.
Toen de wind kwam was het een NW windje die ruimde naar het oosten (tegen), maar gelukkig verder ruimde naar het SW.
De noordzijde van de Golf van Patras is erg vlak, met veel dichtgeslibde vlaktes. Om in Mesolongion te komen, moet men nog door een betonde vaargeul van 3 mijl.
Net na 16:30 waren we bij de ingang van de vaargeul. Na een paar mijl voeren we tussen landtongen waarop houten huisjes waren gebouwd, waarvan enkelen op palen.
Die waren oorspronkelijk gebouwd door lokale vissers die op de ondiepten naar schaaldieren visten, maar nu werden de huisjes verhuurd aan toeristen.
In Mesolongion konden we langszij afmeren aan de steigers van een half voltooide marina. Weer zo'n project met Europees geld dat nooit is voltooid.
Het dorp zelf was een stief kwartiertje lopen, en had een aardig centrum met veel terrassen en een aantal restaurants.
Omdat we eerst een ouzo hadden gedronken, dachten we het verstandig om een half litertje wijn bij de maaltijd te nemen. Zijn we klaar met eten, krijgen we van de baas nog een halve liter.......en je kunt niet onbeleefd zijn!

__________ Information from ESET Smart Security, version of virus signature database 3832 (20090206) __________

The message was checked by ESET Smart Security.