Webdiary 14/08

Mon 11 Aug 2008 13:58
Gouvia marina, Corfu, Griekenland, Dinsdag 29-07-08
Na een dag nietsdoen zijn we al om 10:00 vertrokken. In de baai van Platarias stond al een lekker windje, maar op de neus. Dus even motoren. Zodra we de baai uit waren, was de wind ook weg, en verder op de motor naar de baai van Petriti, voor een (laatste) lunch/zwemstop. Dit was de baai waar ik met Herman een nacht voor anker had willen gaan, maar de buren zeiden dat de baai ondiep was. Volgens de pilot was er op plaatsen voldoende diepte, dus even poolshoogte nemen.
Om 12:20 het anker laten vallen over ruim 3 meter diepte. dus het kon makkelijk. Alleen niet te diep de baai in.
Peter en Sue weer gezwommen, gevolgd door een Griekse salade als lunch: in traditie.
Anker op om 14:20, en ondertussen was er wat wind gekomen, dus konden we zeilend naar Gouvia baai.
Het was ruim bezeild en met 6 knopen gingen we naar het noorden. Maar niet voor lang. Een uur later was de wind weer op! Dus de motor maar weer bij. Toch kwam een half uur later de wind weer terug, maar meer NW, dus hoog aan de wind.
Bij het passeren van Corfu stad, een slag naar de kust gemaakt, om de stad en zijn kastelen van dichterbij te kunnen zien. Daarna tussen de stad eb een eilandje door, en toen was de ingang van Gouvia baai niet ver meer.
Om 18:00 afgemeerd in Gouvia marina. Met de kont tegen de steiger. Er was nauwelijks wind, dus een eitje van een cent!

Gouvia marina, Corfu, Griekenland, Woensdag 30-07-08
 Vandaag vertrekken Peter en Sue terug naar Engeland, om de 90ste verjaardag van zijn vader te vieren. De vlucht is pas om 23:30, dus nog even in het zwembad geluierd. Toen was tijd om de koffers pakken.
Maar er was nog voldoende tijd om een paar ouzo's te drinken, en een vroege maaltijd bij de zwembad bar te eten.
Na te zijn omgekleed voor het koude vliegtuig, stond de taxi om 20:30 te wachten. Afscheid nemen is niet leuk, als je weet dat we elkaar waarschijnlijk nooit meer zullen zien. Tenzij ik eens een bezoek breng aan Australië, waar ik nog nooit ben geweest.

Gouvia marina, Corfu, Griekenland, Donderdag 31-07-08
Gisteren had ik te horen gekregen dat de marina tijdens het weekend volgeboekt was. Ik kon tot Vrijdag morgen blijven, en moest dan weg. Waarheen? Ik ben nu weer alleen, en dan is afmeren met de kont tegen de kade wel moeilijk. Ik zou naar Petriti baai kunnen gaan en ankeren, maar de volgende gasten komen pas op 18 Augustus, en dan is het wel fijn om even de wal op te gaan zonder de bijboot te moeten gebruiken. Platarias is een alternatief. Een leuk dorp, niet te druk, en met winkels en taveernes. Toen ik er was, lagen we naast een paar grote vissersboten, die buiten gebruik waren. En toen de haven vol raakte, waren er een paar jachten naast de vissersboten afgemeerd. Als die plek vrij was, was het alleen afmeren geen probleem. En misschien kon ik later wel iemand vinden om me te helpen de boot aan de kade te brengen.
Maar vandaag had ik nog veel te doen. De was wegbrengen, naar de Port politie om een stempel in mijn vaarpermit te halen, de watertank vullen, wat onderdelen kopen, boodschappen doen en ik wilde het dek eens schrobben want die was erg vuil. In de marina is water geen probleem en een mooie gelegenheid.

Platarias, Griekenland, Vrijdag 01-08-08
Om 07:30 vertrokken uit Gouvia marina, want dan is er nog geen wind, en is het wegvaren makkelijk.  Op de motor naar Platarias, zo'n 24 mijl.
Om ca. 11:30 de haven van Platarias ingevaren, en, ja, de plaats naast de vissersboten is vrij. En daar zonder problemen afgemeerd. Het is even klauteren om over de twee vrij grote boten te gaan, maar dat heb ik er wel voor over.
's Middags waren er een paar mannen op de boot naast mij, omdat de motor gerepareerd moest worden. En zij maakten een vriendelijk praatje, en een ervan gaf me zelfs een grote schelp. De motor moest gerepareerd worden, want anders werkten de pompen niet om het schip drijvend te houden. Dus van wegvaren was geen sprake.
Dus voorlopig blijf ik hier. de kosten zijn ook veel  minder. Betaal ik in de Gouvia marina een kleine zestig euro, hier is het havengeld 3 euro, plus 3 euro voor de elektrische aansluiting. Geen klagen.