Webdiary 03/11

Tue 5 Jul 2011 11:50
Griekenland, Gouvia marina, Dinsdag 28-06-11

Na  3 dagen windkracht 6 en hoger heeft de wind nog steeds energie ovr, en ook voor vandaag is er weer een 6 voorspeld. Dus nog maareen nachtje bij betaald.
zmaar om weer een hele dag op de marina te slenteren werd wat saai, en daaarom zijn we naar Corfu stad gegaan. Langs de doorgaande weg is een bushalte, en na wat navraag en bestudering van de kaartjes automaat, zijn we met de streek bus naar het centrum van de stad gegaan.
Corfu is natuurlijk een heel oude stad, met kleine straatjes maar ook een heel groot open plein, wat vroeger een exercitie veld was, en waar nu cricket gespeeld wordt. Een erfenis van de tijd van de Engelse bezetting.
Na een tijdje wandelen een pleintje opgezocht waar de wind niet zo sterk was voor een versnapering, en toen de wandeling voortgezet.
We wilden die avond ook in Corfu stad eten, maar bij alle restaurnts rond het grote plein waaiden de kleedjes bijna van de tafeltjes.Dus terug naar het pleintje met luwte om er ook te eten.
's Avonds met de taxi terug naar de marina.

Ormos Kalami, Woensdag 29-6-11

Vanmorgen eindelijk uit Gouvia vertrokken. Er zat nog wel een 5 in de wind verwachting, maar daarvoor blijven we niet nog een dag in die dure marina.
Het plan was om naar een van de eilandjes ten noorden van Corfu te gaan. De wind zat natuurlijk wel tegen, want we moesten naar het NW, en dat is de heersende windrichting, ook die dag.
's Middags begon de wind wel toe te nemen, maar het was te doen. Totdat de wind nog sterker werd, en we met een 6 op de neus tegen de golven zaten te hakken. We moesten nog 5 mijl, maar het ging steeds moeizamer.
Beter ten halve gekeerd, niet?
Dus gedraaid en met wind achter de genua uitgerold. Met een flinke vaart van 7-8 knopen weer terug.  De wind werd nog sterker met windstoten van 35 knoop (dikke 7) en moesten de genua reven. Aan de oost kust van Corfu een baai ingevaren (Ormos Kalami))  om te ankeren. De baai was al aardig vol, en een vrije plek had een diepte vn 18 meter. 60 meter ketting gestoken en we lagen als een huis.
Na 20:00 uur begon de wind af te nemen, en om 21:00 was de wind voldoende kalm zodat we met de bijboot naar de taverne op de wal konden gaan.
Na het eten even de straat achter het strand ingelopen, en toen kwamen we bij een plek waar we koffie konden drinken, en waar karaoki gezongen werd door engelse gasten. En Engelsen kunnen goed zingen, dus het was wel vermakelijk. Zelf hebben we wijzelijk maar niet gezongen.

Kassiopi, Donderdag 30 Juni.

Over een paar dagen geeft de voorspelling weer eeen 6, en dan wil ik wel weer beschut liggen. Wat te doen? Naar het zuiden of niet. Echter, de wind kwam ui het zuiden. Aan de noordkust van Corfu is een stadje me een haven, maar er zijn weinig afmeer mogelijkheden. Het is maar 5 mijl, dus zijn we gaan kijken. Is er geen plek, dan hebben we de hele middag om een nadere bestemming te bereiken.
Tegn twaalfen waren we al bij Kassopi. en er vertrok net een jacht. Dus naar binnen. Er was plenty ruimte. Met de kont naar de kade afgemeerd, met gebruik van de boegschroef.
's Middags een nieuw weerbericht binnen gehaald, en tot onze verrassing was de 6 uit het weerbericht verdwenen. Mooi, dan gaan we morgen naar Erikoussa, het eiland waar we gisteren naartoe wilden.

Nissos Erikoussa, Vrijdag/Zaterdag 01/02-07-11

Na koffie op de wal, zijn we om 11:00 vertrokken. De wind was weer NW 3/4, dus op de neus, en de zee was rustig.
Zonder enig probleem naar het eiland gemotord. Herman heef weer en poging gedaan om een vis te vangen, maar geen geluk.
Om ca. 15:00 het anker laten vallen in de baai aan de SW punt van het eiland. Er is een pier waar dagtrip boten en de veerboot afmeerd, en die zou je kunnen gebruken nadat de veerboot vertrokken is. Maar ankeren is hier beter.
Aan het eind van de middag aan wal gegaan, om een versnapering te drinken en even te zien wat er op de wal te vinden is. Er waren een aantal huizen en 4 restaurants. Dus keus genoeg. De wind bleef toch nog aardig blazen en alleen het restaurant met terras aan het zuiden was beschut. Dus daar ook 's avonds gegeten.
De temperatuur is ook niet meer zo hoog. Tot de storm van Zaterdag was het 30 of meer. Daarna is het nog wel achter in de 20, maar duidelijk koeler. En vanavond waren er zelfs gasten die met een trui en jas nar het restaurant kwamen.
We bleven een dagje liggen, want het is hier zo'n heerlijk rustige plek.
Dat moesten we wel bekopen met een onrustige nacht van Zaterdag op Zondag. 's Nachts draaide de wind naar het zuiden en was de baai niet langer beschut. Er kwam een deining uit het zuiden, en we lagen aardig te schommelen. En toen kwam ook een nadeel va de boegschroef aan het licht.
Als een wat hogere golf de boeg optilde, kwam de buis van de boegschroef net boven water en bij de neergaande beweging vulde die zich weer met water, wat binnen in de boot een hels kabaal gaf. Van slapen kwam dan ook niet veel.

Ormos Kalami, Zondag 03-07-11

Na een onrustige nacht en het zondags ontbijt, om 10:45 het anker gelicht Er was nauwelijks wind, dus eerst gemotord.
's Middags kwam er een wind uit he NW en konden we eindelijk echt zeilen. Met een viertje bereikten we zeilend de baai Kalami. Wel hebben we even in de volgende baai gekeken, Ormos Agni, maar daar zag ik geen goede ankerplek. En in Kalami lagen maar een paar boten en was er ruimte genoeg. Deze keer kon ik dichter bij het strand ankeren, in een diepte van 12 meter.
's Avonds na het eten zijn we weer naar de karaoki bar gegaan voor de koffie. Die avond was er geen karaoki, maar traditionele Griekse dansen, vertoond door twee mannen en een vrouw in tradioneel Griekse dracht. De mannen in een witte majot en een kort wit rokje en schoenen met pompoenen. De vrouw zag er wat normaler uit met een lange rok en hesje.
s Nachts was he heerlijk rustig en hebben we geslapen als rozen.'

Patarias, Maandag/Dinsdag 04/05-07-11

De wind kwam 's morgens uit het ENE2/3, en onze koers werd SSE. Meteen na het ophalen van het anker zeil gezet. Het ging niet snel, maar we zeilden. Zo rond het middaguur viel de wind weg, en werd de motor bij gezet. Een uurtje later was de wind terug en kon de motor weer uit. In de baai van Platarias liepen we voor de wind, en hebben we de genua op de spinnaker boom gezet om een half knoopje sneller te gaan. Toen we Plataris naderden begon de wind toe te nemen to een dikke 4, maar toen waren we er al bijna.
Afgemeerd in Platarias rond 17:00 (met de kont naar de kade).
De boot  moet hoog nodig geproviandeerd worden, en we blijven hier een dagje liggen om boodschappen te doen en de watertank op te vullen.