Webdiary 04/ 21

Wed 4 Aug 2021 08:27

Griekenland, Preveza, dinsdag 03-08-2021.

Vandaag wisseldag van gasten. Vanmorgen om 08:15 zijn Jasper en Amar door Costas naar het vliegveld gebracht. Terug naar NL, einde vakantie.

Om 12:00 stonden de nieuwe gasten bij de boot: mijn nicht Hanneke W. met Hans en kinderen Lars (12) en Eva (10). Gisteravond zijn ze al in Preveza gearriveerd en hadden voor 1 nacht een hotel geboekt.

Op woensdag 28/7 hadden we de verjaardag van Amar gevierd en konden op donderdag 29/7 onze tocht weer vervolgen. Bestemming Astakos, een stadje op het vaste land ten oosten van Levkas.

De wind had weer een rustdag, totdat we de baai van Astakos in voeren. Toen was de afstand te kort om nog aan zeilen te denken.Bij het afmeren was de wind van opzij en lastig om een rechte koers te varen. De buurman klaagde dat wij over zijn ketting lagen, dus zijn we aan zijn andere kant gaan liggen. Astakos heeft een klein strandje en onder het genot van een koud biertje van het strand plezier genoten. Temperatuur40 graden !

’s Avonds in een kleine taveerne recht achter de boot gegeten. Het leek aanvankelijk niet erg goed (witte wijn in een plastic flesje!!!!) maar het eten was voortreffelijk.

De volgende dag om half een vertrokken om de 12 mijl naar Kalamos op het gelijknamige eiland te varen om George gedag te zeggen. Natuurlijk stond hij op de kade om ons een kadeplek te geven en te helpen bij het afmeren.

Het was vandaag weer erg warm. Als de wind je verwarmd ipv afkoelt, is de temperatuur hoger dan je lichaamstemperatuur. Vandaag dus weer 40 graden !!
Op zaterdag vertrokken om naar Abelike baai te varen. De laatste nacht gaan we voor anker. Heeft Amar nog niet meegemaakt.

De baai lag goed vol, maar we vonden een mooi plekje om het anker te laten vallen. Toen de bijboot klaar gemaakt. Die moest eerst toch was opgepompt worden, en ook snel een harnas gemaakt voor de buitenboord motor. Ik had de carburateur deze winter meegenomen en goed schoon gemaakt.

Ik had alle hoop dat het stationair lopen beter zou zijn, maar nee: hij moet op toeren gehouden worden om niet af te slaan. In ieder geval start hij goed. Jasper en Amar zijn naar de taveerne op de wal gegaan om de F1 race te zien.

Daar ook ons 6 uur biertje gedronken. Het was weer 40 graden en het koude bier is dan een levens redder…..

Het was best druk, en we hebben voor die avond toch maar even gereserveerd. Ondanks dat het zo vol zat was de bediening vlot en het eten goed.

Die avond zijn J & A aan boord gebleven.

Op zondagmorgen 09:30 het anker gelicht en richting Levkas brug gevaren. Om 12:00 de brug gepasseerd en toen naar Preveza. Wind was er niet , dus motoren.
Om 13:50 lagen we weer afgemeerd aan de kade van Preveza, en konden de jongens nog naar het strand. Ze waren weer op tijd terug voor de 6uur bier tijd.

Maandagavond arriveerde Hanneke en familie pas na 21:00 en ging eerst de bagage naar het hotel brengen. Ik had een tafel bij Mythos taveerne geregeld voor 9 personen. J&A hadden een paar vriendinnen op het strand ontmoet die kwamen meeeten, dus de tafel werd voor 9 personen. Om 10:30 was iedereen in de taveerne en konden we aan het “Griekse diner” beginnen. Hans had besteld en de tafel werd overladen met gerechten. Alles was heerlijk! En het was reuze gezellig om met zo’n grote groep te eten. Ik denk dat het na 1 uur was, voordat we klaar waren met eten. De 2 kinderen hielden zich kranig en bleven goed wakker en hadden goed gegeten.
Aan alles komt een einde en op dinsdag gaan J&A weer  naar huis.