Webdiary 14/13

Sun 25 Aug 2013 14:33
Griekenland, Preveza Zondag 25-08-2013

Op Vrijdag 23/8 lagen we om 15:30 weer aan de kade van Preveza, en was het rondje Peloppenesus afgerond.
Ik was op 23/6 vertrokken en de reis heeft 2 maanden en 1 dag geduurd. De totaal gevaren afstand was 959 zeemijl, ofwel 1.776 km.
De verste, meest zuidoostelijke haven was Heraklion op Kreta, met aankomst op 24/7
Vanaf Preveza was dat 525 mijl (972 km in 16 dagen varen) en de terugreis was 434 mijl (803 km in 13 dagen varen)

De laatste webdiary eindigde in de baai van Nikolaos, op Zakinthos.
Op Maandag 19/8 zijn we vertrokken, nadat we eerst de 100 meter ankerketting goed moesten verstouwen.
De reis naar Eufemia (Kefalonia) was saai: geen wind. Pas bij het invaren van de baai ging het waaien, en toen we wilden afmeren woei het weer een kleine 5.
Het afmeren aan de kade verliep niet helemaal vlekkeloos. Bij het achteruit varen maakte ik een stuurfout, waardoor het achterstag de boeg van de buurman raakte. De schade was een verbogen stag spanner, maar de schade aan het ego van der schipper was vele malen groter.
Samen met de buurman hebben we zijn boegbeslag gecontroleerd, maar hij vond geen schade.

Na een nachtje in Eufimia, ging de reis naar Sivota, aan de zuid kust van Levkas. Ook vandaag was er nauwelijks wind. Halverwege de oversteek van Kefalonië naar Levkas, wilde Hans zwemmen. De boot stil gelegd en hij overboord. Toen bleek er toch wel een zuchtje wind te staan, en na de zwempartij hebben we de genua uitgerold om de laatste mijltjes te zeilen.
Voor vieren waren we al in Sivota, en hadden een mooi plekje aan de drukke kade. De loopplank lag op een terras, naast een tafeltje. Sivota is wel een van mijn favorieten. Het is er gezellig druk, zonder harde muziek op de terrassen. De kade heeft wel auto verkeer, maar die rijden stapvoets, vanwege de vele voetgangers.

We hadden nog 1 reserve dag, en we zijn op Woensdag 21/8 niet uitgevaren. Een dagje in de haven heeft als nadeel dat er weinig verkoelende wind is. Rond 12 uur was de temperatuur al 39 graden, en we dachten vandaag de 40 te halen, maar dat gebeurde niet: 's middags was het 38 graden.....

Donderdag 22/8. Pas na twaalven zijn we vertrokken om naar mijn andere favoriet te gaan. De baai van Abelike, op het eiland Meganisi.
Vanaf Sivota is de kortste weg 8 mijl. Door langs de zuidpunt van Meganisi te varen wordt het 13 mijl. Aan de oostkant van Meganisi stond wat wind, en hebben we zeilen gezet. De wind varieerde nogal, en soms hadden we 4 knoop, en soms lagen we bijna stil. Op zeil hebben we toch de noordoost punt van Meganisi gehaald, en vlak voor de baai de motor gebruikt.
Er was nog ruimte aan de steiger van het restaurant, dus lui als we zijn (hoeven we de bijboot en motor niet te gebruiken), hebben we daar afgemeerd, naast een paar boten van OCC, de Nederlandse flotilla organisatie.

Vrijdag 23/8 was de laatste vaardag, terug naar Preveza.
Nog even koffie op de wal gedronken, en om 11:45 vertrokken. Om 14:00 door de brug van Levkas. Het kanaal na de brug is zeker aan het verzanden, want ik had een paar keer minder dan 1 meter water onder de kiel.
Buiten stond er een WNW 4, dus bezeild. Zeilen op, en met een vaartje van 6,5-7 knoop naar het NNE. Dat werd nog een lekker uurtje zeilen als afsluiting, en als compensatie voor de vele uren op de motor. We konden zeil voeren tot vlak bij de kade van Preveza. Er was veel kade ruimte vrij, en om 15:30 lagen we vast, en was de ronding compleet.
De kade vóór mij werd vrij gehouden voor een knaap van een motor jacht. Lengte 50 meter, met een 2 verdiepingen hoge opbouw. We hebben de naam even op internet gezocht, en je kan die boot huren. Een prijs werd niet gegeven.....

Op Zaterdag morgen, om 08:30 stond Costas met zijn taxi naast de boot, en is Hans vertrokken.
Na die 2 maanden varen heb ik wel behoefte om een tijdje langs de kade te blijven. Alle kleding en beddengoed moet hoogst nodig weer eens worden gewassen, en er zijn ook altijd een paar kleine klusjes te doen.

Het zal wel weer een paar weken duren voordat ik de volgende webdiary schrijf.