webdiary 02/11

Mon 27 Jun 2011 14:32
Griekenland, Mongonisi, Donderdag, 23-06-11

Op Dinsdag 21 Juni is Herman gearriveerd, en op Woensdag hebben we de laatste inkopen gedaan en de boot klaar gemaakt.
Vandaag de kade van Preveza weer los gelaten en koers gezet naar de zuid punt van het eiland Paxos, naar een kleine baai met de naam Mongonisi. Omdat ik eerst nog bij de port police langs moest, was het al laat in de morgen voor we vertrokken,
Aanvankrlijk hadden we een lichte bries uit het oosten, maar die kromp later naar een NW 4, dus tegen.
De baai is niet erg groot en er lagen al veel boten, maar we konden nog een plekje vinden. Later bleek dat onze  ketting net over het anker van een andere boot lagen. Zij wilden om 7 uur vetrekken, en we beloofden om voor zevenen boven deks te zijn om hun anker vrij te maken.
's Avonds naar de enige taverna op de wal gegaan. En dat bleek een zeer amusante avond te worden.
Onder een afdak werd er door 2 welvallige dames in zwarte turnpakjes een dans show gegeven. Ze begonnen met de Griekse zirtaki, gevolgd door een beeje Iers aandoende dansjes. Na een uur hielden ze pauze, en ging de taverna eigenaar en een andere man ook een wilde zirtaki dansen. Toen de meisjes terug kwamen was het publiek aan de beurt, die op de muziek van de zirtaki er een puinhoop van maakten. Maat iedereen had veel lol, dus dat deerde niemand. Het publiek bleef ook na de zirtaki op de dansvloer, en de muziek veranderde meer in een disco dreun, met een aantal oude, jaren 70, liedjes.
Het is weer heel lang geleden dat ik een taverna bezocht had die een dans show presenteerde, maar het was een leuke verrassing.

Petriti, Vrijdag 24-06-11

Om kwart voor zeven opgestaan en de boot aan het naker naar voren getrokken. Ons anker kwam inderdaad met de ketting van de buren naar boven. Het was windstil, en het vrij maken was zo gebeurd, zodat de buren konden vertrekken.
Wij hebben nog rustig ontbeten, maar zijn om 9:00 ook maar vertrokken. De wind was nog lichter dan gisteren, en met de motor op een laag toerental naar het noorden gesukked, met als bestemming Petriti, een baai in de zuidoost punt van Corfu.
Bij het aanlopen van de baai kwam er toch nog wind, 15 knoop uit het westen, dus op de neus.
Na het ankeren wilden we de motor op de bijboot zetten, die we vandaag gesleept hadden. Maar we konden hem niet langszij trekken. Al snel bleek wat het probleem was. Tijdens het slepen was een van de twee treklijnen gebroken, en had zich rond de schroefas gewikkeld bij het achteruit slaan tijdens de anker manoeuvre.  Dus ik moest het water in om de lijn los te maken, en dat ging vrij makkelijk.
De wind ging 's avonds weer liggen. en de ankerplaats was 's nachts heerlijk rustig.

Gouvia marina, Zaterdag 25-06-11 / Maandag 27-06-11

De afgelopen weken was het weer erg warm, met een stralende zomer zon, onder invloed van een hogedruk gebied dat over Griekenland trok naar de Zwarte zee. Dat hoge druk gebied verloor nu zijn invloed, me als gevolg een harde wind voor Zaterdag middag en avond. En als er een 7 in de wind verwachting zit, dan zoek ik een veilig heenkomen. Dat werd vandaag een plaats in Gouvia marina, net ten noorden van Corfu stad.
's Morgens was alles nog rustig, maar toen we Corfu stad waren gepasseerd begon de wind al aan te trekken, en was snel een NW5.
In de marina kregen we een plaats aangewezen met wind op de zij. Ik heb een poging gedaan om met de kont naar de steiger af te meren en de boegschroef te gebruiken, maar de wind was wel erg sterk, en ik heb het snel opgegeven. Ik wil graag eerst wat oefenen met de boegschroef met een minder harde wind.
Aan het eind van de middag poeierde de wind hard, met windstoten boven de 40 knopen: Bf 8.
De boot maakte aardig slagzij onder de druk van de wind. Maar we lagen veilig vast.
Na elfen 's avonds nam de wind wat af, zodat we toch rdelijk konde slapen.

Omdat er voor Zondag en Maandag ook nog harde winf BF 6 voorpeld was, zijn we nu drie dagen rustig in de marina gebleven totdat de wind weer is uitgeraast.