Webdiary 10/10

Wed 20 Oct 2010 14:24
Griekenland,  Preveza, Maandag 27-09-10 / Maandag 04-10-10

Maandag had weer zon, gevolgd door 2 dagen met regen. Woensdag avond klaarde het op, en het bleef zonnig voor de rest van de week.
Deze dagen had ik moeten gebruiken om nog een paar dagen te gaan varen, maar ik was met klusjes begonnen, en dan wil je het afmaken. B.v. sinds vele jaren is het nu gelukt om de handlens pomp werkende te krijgen.
Daarna ben ik begonnen om he teakdeeltjes te slopen met de schade opgelopen bij het afmeren in Nikolaos (Zakinthos).
Dat moest heel voorzichtig gebeuren, om de teak latjes weer te kunnen gebruiken. Maar wat zat dat goed vast! Ik heb er 2 dagen aan besteed. Het gebroken zaadhout vast weer gelijmd, klaar voor montage. Ik heb de materialen niet aan boord om de rubber naden van het teakdek te maken, en zal dat volgend jaar uit Nederland mee nemen.

Preveza, Dinsdag 05-10-10 / Vonitsa Zondag 10-10-10

De generator gaf opnieuw koel problemen. Alles weer nagelopen, maar ik kon niets vinden: impeller goed, pompmotor goed, watertoevoer goed en wierfilter was schoon. Door het filter te vullen en hoog te houden begon de pomp weer te werken. Waarschijnlijk valse lucht aangezogen via het pompdeksel. Dat dus extra vast aangedraaid, en de koeling is daarna blijven werken.

Dinsdag avond arriveerde Herman weer met het plan om nog een paar weekjes te gaan varen.
Echter, het weerbericht voor de komende week was allerbelabberdst. Regen en onweer.
Op Woensdag hebben we bijna de hele dag zitten schuilen op een terras, maar dat wilde ik niet nog een aantal dagen doen. Dus besloten om een auto te huren en wat van de omgeving te zien.
Donderdag morgen was zonnig, maar het plan van de autohuur toch doorgezet. Die middag zijn we naar Nikopolis gereden, een paar kilometer ten noorden van Preveza.
Nikopolis is een stad die door de keizer Octavianus is gesticht, nadat hij in een zeeslag de vloot van Marcus Antonius en Cleopatra had verslagen. De stad is daarna weer door andere bezetters verwoest, maar de restanten van de stadsmuur en een amfitheater waren nog redelijk intact. Daarna nog een versnapering gehaald in een strand dorp, en het was toen toch zo warm dat we weer de schaduw moesten opzoeken. Eigenlijk een heerlijke zomerdag.
Vrijdag zijn we het eiland Levkas rond gereden. Het weer was weer (tegen verwachting) erg goed.
Eerst naar het stranddorp Nikita gereden voor de koffie. Ingrid en Sonja waren er geweest en waren er erg  enthousiast over. Het is een leuk pittoresk plaatsje, met een klein strandje. Klein, maar gezellig.
Daarna de west kust gevolgd naar het zuiden en toen naar Vassiliki, aan de noordpunt van de baai. Daar ben ik heel vroeger wel eens geweest. De afmeer mogelijkheden aan de kade zijn niet erg groot, en ik kan me voorstellen dat het zomers altijd vol is. Maar er werd ook geankerd, dus er is een alternatief.
Toen de oostkust gevolgd naar het noorden en gestopt in Nidri. Ook daar ben ik de laatste tijd niet geweest omdat het een drukke haven is voor de flotillas is. En er liggen een paar dozijn dagtrip boten die veel kade ruimte hebben gereserveerd. Ook hier zijn de afmeer mogelijkheden voor jachten beperkt. De kade is erg lang en bestaat nu uit een lange rij terrassen en restaurants. Er is zelfs een Chinees restaurant. We hebben het wel overwogen, maar zijn toch terug gereden naar Preveza. En ook vandaag kwam het weer bericht niet uit: volop zon.
De nacht van Vrijdag op Zaterdag was zeer oncomfortabel. Er was wel een oost 5 voorspeld, maar dat werd midden in de nacht een 6. En we lagen aan lager wal. We hebben toch liggen schudden en klotsen tegen de kade!. Alle stootkussens moesten tussen de boot en de kade worden gepropt, en dan werden ze nog half plat gedrukt.
Om een uur of half twee ging de wind weer wat liggen en konden we nog een beetje slapen.
Op Zaterdag de auto ingeleverd en boodschappen gedaan. Voor Zondag avond werd er weer een SE 6 voorspeld, en ik wilde niet nog een slapeloze nacht aan de kade blijven.
We gaan vluchten naar Vonitsa, want dat ligt aan de zuidkust van de Amvrakiko golf en geeft beschutting voor wind uit het zuiden en oosten.
Zondag om ca. 11:30 de trossen ingehaald en vertrokken. Het is maar een paar uurtjes varen naar Vonitsa en om 13:20 lagen we alweer afgemeerd.
Vonitsa heeft een kade waar geen havengeld wordt gevraagd, en is dus populair om er langere tijd of permanent te blijven liggen. We troffen er een aantal zeilers die er vorig jaar ook al lagen, dus even bij gekletst.

Vonitsa, Maandag 11-10-10 / Preveza Zondag 17-10-10

Maandag t/m Donderdag: Zwaar bewolkt en regen en op Donderdag nog een flinke onweersbui. Op Woensdag gebeld met Aktio marine om een reservering te maken om uit het water te gaan. Dat wordt Maandag a.s. om 15:00 uur.
Vrijdag was he weer goed: halfbewolkt en zon. Deze mooie dag hebben we benut om het grootzeil en de bezaan af te slaan en onderdeks op te bergen.
Zaterdag was weer het oude liedje: regen en onweer.
Op Zondag zag het er aanvankelijk nog wel aardig uit en was de wind rustig. Dat leek ons een goed moment om weer naar Preveza terug te varen.
Trossen los om 11:45. Het is zo'n 9 mijl, en met een vaartje van 6 knopen lagen we anderhalf uur later al aan de kade van Preveza. Halverwege was het wel weer gaan regenen en het stortte met bakken bij het afmeren. Er was dus ook niemand om een lijntje aan te pakken.
Ook hebben we onderweg nog een aantal dolfijnen ontmoet, die afscheid kwamen nemen. Vriendelijke beesten, toch?

Preveza, Maandag 18-10-10 / Aktio Zaterdag 23-10-10

Maandag morgen nog een heel programma afgewerkt: boodschappen gedaan voor een week, drank ingeslagen voor een week, afgemeld bij de Port police en kadegeld betaald en naar de kapper geweest.
's Morgens was het nog droog geweest maar om 14:00 begon het weer te regenen. Om 14:30  de trossen gelost en langzaam naar Aktio marine gemotord. Er lag nog een jacht te wachten die om 14:00 uit het water had moeten gaan, dus men liep ruim een uur achter op het schema. Eerst afgemeerd aan de buitenzijde tot de 14:00 uur boot eruit was en toen de boot verhaald.
Om ca. 16:30 was het onze beurt en werd Bahia uit het natte element getild.
Vorig jaar had ik een enorme aangroei op het onderwaterschip. Dit jaar was het onderwaterschip nagenoeg schoon. Wat waterpokken op de schroef en as, en wat mosselen op de huid doorvoeren, dat was alles. De zelfslijtende antifouling is dus beter geschikt voor deze contreien.
De rest van deze week wordt benut om de boot winterklaar te maken. Alles bovendeks droog zien te worden om droog onderdeks te verstouwen. Er moet deze week nog een dag met zon komen, want de genua zit er nog op. Vandaag, Woensdag is er wel zon, maar toch af en toe een bui. En het waait veel te hard uit de verkeerde richting  om de genua uit te rollen en te drogen. Hopelijk lukt het morgen.

En op Zaterdag 23/10 laten we ons door Transavia weer terug vliegen naar Nederland.
Herman heeft geen geluk gehad met het weer. De maand Oktober gaf niet de mooie nazomer als vorige jaren. Veel regen, onweer en harde wind en koud, en slechts een paar dagen met zon. Met de financiële crisis in Griekenland hebben ze geen geld om de zon te betalen.....

Hiermee sluit ik de weblog voor dit vaar seizoen. Alle lezers bedankt voor de belangstelling en tot volgend jaar.