Webdiary 04/18

Thu 30 Aug 2018 13:58

Griekenland, Preveza, donderdag 30-08-2018.

Vanmorgen is de "bemanning" Hans K. terug naqr Nederland gevlogen.

Na een vaartocht van 3 weken met Hans ben ik weer alleen op de boot, totdat Herman K. komt op 20 september.

Nadat Jurjen en Jasper waren vertrokken, had ik het rijk alleen en kon rustig mijn krantje lezen en mijn biertje drinken.

Totdat Hans, mijn ex buurman, op vrijdag 10-08-2018 arriveerde. Dit jaar bleef hij 3 weken, en het plan was om een rondje Zakinthos te varen. Vorig jaar was dat niet gelukt om dat in 2 weken te doen. Als het weer mee zit moet het in 3 weken wel lukken. Het weerbericht voor de komende week is goed en stabiel.

Op zaterdag 11/8 om 10:30 vertrokken.  De brug van Levkas om 12:00 gepasseerd en verder door het kanaal naar het zuiden gevaren. Er stond weinig wind, en die kromp later naar het zuiden. Ik had geen reservering kunnen maken, dus het was even proberen waar we konden afmeren. Er is altijd de mogelijkheid om in Abelike baai op Meganisi te ankeren als niets anders lukt.

In Nidri op Levkas was nog een kadeplek vrij, en daar zijn we om 14:10 gemeerd. Nidri blijft altijd populair omdat er een Chinees restaurant is. En daar hebben we die avond ook lekker gegeten De spicey soep is daar zo lekker!!!!

De volgende dag, zondag 12/8 langs Meganisi verder naar het zuiden gevaren. De wind begon in het oosten maar ruimde naar het SW 2-3 en toen konden we toch wat zeilen.

Om15:00 afgemeerd in Vathi op het eiland Ithaka. Ook in Ithaka heb ik een favouriet restaurant met een beter dan gemiddelde Griekse keuken. Na het 6 uur biertje meteen een reservering gemaakt. Ik had er ook al met Jasper en Jurjen gegeten, dus ze wisten mijn naam nog. En het is er altijd vol. Een goed teken, toch! En ook deze keer weer het "slow cooked rabbit" gegeten. Heerlijk.

Maandag 13/8 rond de oostkust van Ithaka naar Poros op het eiland Kefalonië gevaren. De wind liet die dag voorgezien en het hele stuk op de motor gevaren.

Afgemeerd om 14:10. Poros is een badplaats met een mooi strand. De veerboothaven en jacht kade ligt iets ten zuiden daarvan. Maar er is daar een restaurant, een supermarkt en een café. De taveerne is gemiddeld, maar de eigenaresse heet me altijd van harte welkom. Zoals vorige jaren ziet ze er weer zeer vermoeid uit. Dat zal altijd wel zo blijven. En de lange wachttijd voor het eten ook.

Dinsdag 14/8 wordt het een lange vaardag met als doel Argostoli, de hoofdstad van Kefalonië. Ook daar zijn een paar favourite taveernes.

De wind zat weer niet mee. Op het laaste rak, met koers noord en een NW wind, wilden we wel zeilen, maar dat was van korte duur. De wind zakte weer in!

Om  14:40 afgemeerd. Met Casa Greg gebeld, maar die avond was de taveerne al volgeboekt. En een reservering op woensdag kon pas om 21:30. Deze avond (weer) naar de Chinees op het centrale plein. Heerlijk gegeten.

Omdat we 3 dagen hadden gevaren zijn we een dag in Argostoli blijven liggen. Ook om op woensdag avond naar Casa Greg te gaan eten. Hans had een fiets gehuurd om de omgeving te verkennen.

Het weerbericht voor  donderdag was niet zo goed dus zijn we nog een dagje gebleven. Op donderdag kregen we om 7 uur in de morgen een regen en onweersbui. De rest van de dag bleef het bewolkt en onbestendig. En frisser!

Maar op vrijdag  17/8 even na tienen vertrokken om naar Nikolaos in het noorden van Zakinthos te varen.

de wind begon in het zuiden, viel weg, en kwam terug uit het zuidwesten 2/3. Maar genoeg om te zeilen. En later ruimde de wind naar het westen, kracht 4 en werd het een prachtig zeil rak. Om 15:00 waren we al in Nikolaos en er was ruimte aan de kade tegenover het restaurant van Dimitri. We werden weer van harte welkom geheten door Katarina, Dimitri en zijn ouders. De vrouw van Dimitri, Faye, was op bezoek bij haar vader in Zakintosh stad, en het zoontje van Katarina, Denis,  was bij zijn vader.

Het was er weer gezellig druk met bussen en boten vol met toeristen om de Blue Caves te bezoeken