Webdiaary 11/07

Fri 27 Jul 2007 12:26
Mallorca, Puerto de Pollensa, Vrijdag 20 Juli 2007
Na het onvrijwillige bad van H van gisteravond de balans opgemaakt: 1 fles Poncho Caballero - we konden de fles zien liggen - en de nieuwe sandalen van H waren weg.
De klus voor vandaag was de BB motor. Zou die het nog doen? Na afspoelen met zoet water, de benzine tank afgetapt voor mogelijk zout water, de bougie verwijderd en voorzichtig de motor gedraaid om te zien of er zout water uit kwam. Alles goed. De vonk van de bougie gecontroleerd - OK. En met wat olie op de zuiger en in de carburateur geprobeerd de motor te starten. Geen succes. Toen wat benzine in de carburateur gespoten, en ja, het eerste teken van leven. Waarschijnlijk nog water in de carburateur. H had het idee: het water is er in gekomen toen de motor ondersteboven lag, dus kan het er uit lopen als de motor weer ondersteboven is. Geprobeerd, en ja, er kwam water uit druipen. Even goed schudden, en weer geprobeerd te starten: met succes. De motor deed het weer, en ons transport was weer operationeel.

Mallorca, Puerto de Pollensa - Menorca, Ciudadela, Zaterdag 21 Juli 2007
Nadat we de bijboot en BB motor aan boord hadden gehesen, werd om 10:55 het anker gelicht, en met de gebruikelijke wind op de kop naar Menorca gevaren. De oversteek verliep voorspoedig, en om 15:15 kwam er weer land inzicht. Volgens het pilot boek waren er in Ciudadela maar weinig mogelijkheden voor jachten, en meestal vol. De telefoon werd niet opgenomen, en op de marifoon kwam ook geen antwoord. Maar niet geschoten, nooit raak, dus de haven in en ja, er kwam een marinero naar ons toe en die wees ons een plaatsje aan een drijvend ponton. Om 17:20 met de kop naar het ponton afgemeerd, en konden we van een biertje genieten. Het ponton was wel erg laag, dus wat moeilijk om van de boot te komen. De boot naast ons bood ons aan dat we via zijn boot - die met de kont naar het ponton lag - konden afstappen.
Aan het ponton lagen bijna uitsluitend Franse jachten. Naast ons een racy boot van 36 voet met een gezin van 4 kinderen, variërend in leeftijd van 2 tot 8/9 jaar. Toen we later met de schipper in gesprek waren, bleek dat Menorca zo'n 200 zm van Toulon/ Hyeres af is: 30-35 uur zeilen, en ze waren ook in een dag,een nacht en een dag naar Menorca gevaren. 's Avonds de wal op om te eten, en Ciudadela bleek een alleraardigst stadje te zijn met veel oude gebouwen, nauwe straatjes, en veel forten. Het heeft dan ook een lange geschiedenis en werd bezet door bijna alle volken van de Middellandse zee.

Menorca, Ciudadela, Zondag 22 Juli 2007
Toen we de schroef voor de BB motor kochten in Sta Ponsa, hadden we ook een tube lijm voor rubberboten gekocht. Omdat we via het ponton aan de wal konden komen, was er nu gelegenheid om de bijboot te repareren. De oude plak er af en goed schoon gemaakt en geschuurd. Daarna volgens de instructies de lijm aangebracht en het geheel in de lijmtangen gezet. Ook een van de sleepogen opnieuw vast gelijmd. De lijm tangen moesten dan minimaal 8 uur blijven klemmen, bij voorkeur langer. Ons plan was 24 uur - alle vorige lijmpogingen hadden gefaald, dus deze keer de lijm zo lang mogelijk laten uitharden.
Daarna het stadje in om het eens goed  bekijken. 's Avonds was er een processie waarbij een Maria beeld door de stad en langs de kade werd gedragen, en op een boot door de haven werd gevaren.

Menorca, Ciudadela - Cala de Fornells, Maandag 23 Juli 2007
Eerst nog boodschappen gedaan en een weerbericht bij de Club Nautico te hebben gekregen, besloten om toch uit te varen. De wind was wel erg hard, en buiten de haven zagen we de schuimkopjes op de golven. Als we langs de noordkust zouden varen, hadden we de luwte van het eiland en alleen het eerste uurtje was even tegen de golven en wind in boksen. Besloten om toch weg te gaan. Het afmeren verliep niet helemaal vlekkeloos, omdat ik de wind van opzij had, en weinig manoeuvreer ruimte had door een ponton achter mij. De deining in de haveningang was behoorlijk, en eenmaal buiten bleef het ruig tot we konden afvallenen en een stuk van de genua konden uitrollen. En toen we eenmaal in de luwe van het eiland kwamen was de zee zelfs rustig. Met alleen een genua, want het was ruim bezeild, langs de noordkust van Menorca gezeild, tot het noodlot weer eens toesloeg. Toen ik wat meer genua wilde uitrollen, bleek de reeflijn uit de trommel te zijn gekomen, en had zich rond de genua gewikkeld. Dat moest eerst geklaard worden, maar toen wilde de genua niet meer oprollen. De oorzaak was niet duidelijk, maar het zeil moest toch weg om een haven in te lopen. Wel was het mogelijk om de genua helemaal uit te laten rollen, en toen hebben we het zeil maar helemaal weggehaald, en onderdeks gestouwd. Na deze vermoeiende actie, had ik niet meer de energie om het grootzeil te zetten, dus maar verder op de motor. Toen het zeil was gestreken, had ik wel gezien dat er iets fout was met het bovenste draaipunt van het rolreefsysteem. Dat zien we dan morgen wel weer.
Cala de Fornells is eigenlijk een vrij grote baai, omgeven door lage heuvels, die nu eens niet waren volgebouwd voor het toerisme. Het dorp Fornells had wel duidelijk een toeristen expansie ondergaan.  Voor het dorp lagen een aantal vaste meer boeien, en we hebben een van de vrije boeien opgepikt voor de nacht.
Omdat de bijboot nog niet was opgepompt, en ook omdat de wind bleef waaien, besloten om maar niet naar de wal te gaan, en aan boord te eten. De hele nacht bleef de wind vrij sterk, en aan de barometer te zien kwam er een lagedruk gebied langs.

Menorca, Cala de Fornells, Dinsdag 24 Juli 2007
Na een onrustige nacht bleek ook vandaag de wind hard te blijven waaien. Er kwam een marinero van de club langs, die ons waarschuwde dat de meer boei eigenlijk voor boten van 8 meter was bedoeld, en ons adviseerde niet van boord te gaan, en op te letten. OK, dan blijven we een dagje lummelen aan boord. Wel de bijboot opgeblazen met een lage druk om de reparatie te testen: Succes - geen lek meer.  Ook het bovenste draaipunt van het rolreefsysteem gerepareerd. De oorzaak was waarschijnlijk een te grote snapshackle aan de genua val, die tegen het draaipunt kwam, en een borgring uit zijn groef geduwd. Maar er stond te veel wind om de genua weer aan te slaan. Morgen.
Aan het eind van de middag ging de wind liggen, en wilden we wel eens van de boot af. De bijboot verder opgeblazen, motor erop en naar de wal. De kades van het dorp hadden wel hun charme, en daar hebben we 's avonds dan ook gegeten - je kan niet elke dag aan boord eten......

Menorca, Cala de Fornells - Mahon, Woensdag 25 Juli 2007
Het lagedruk gebied was voorbij en het mooie weer was weer terug. 's Morgens de genua aangeslagen, het hele zaakje goed gecontroleerd, en om ca 12:00 van de meerboei los gemaakt. Met een rustig NE windje richting Mahon gevaren. De wind ruimde nog iets naar het oosten, maar we konden afvallen, om met een bezeilde koers verder gaan. Om 16:15 waren we al bij de haveningang, en we kregen een ligplaats toegewezen langs een van de drijvende platforms aan de noordkant van de haven: Isla Clementina. Het is een vierkant platform, met aan elke zijde 5 boten. Er is water en elektriciteit, en in het midden zelfs een zwembadje voor de kinderen en een BBQ voor de volwassenen.  Maar er is geen verbinding met de wal: om naar de stad te gaan moet men met z'n eigen bijboot de haven oversteken.
Het aan boord eten eergisteren was goed bevallen, en dat hebben we die avond weer gedaan.

Menorca, Mahon, Donderdag 26 Juli 2007
Tijdens de Franse bezetting van Mahon, had een kok van Richelieu een saus gemaakt en vernoemd naar de stad Mahon. Wij kennen dat als Mayonaise.
We houden al een paar dagen de weerberichten in de gaten, met name de condities west van Sardinië. Want de oversteek moet toch eens gaan gebeuren. Voor de komende twee dagen wordt er rustig weer met weinig wind verwacht, dus het besluit is genomen: morgen vertrekken we richting Sardinië. De voorbereidingen bestaan uit het vullen van de water en brandstof tank, en wat boodschappen doen voor het eten en drinken onderweg.
Er liggen hier ook tamelijk grote jachten, en een ervan was voor ons bij de dieseltank. Er zijn meerdere aanlegmogelijkheden, dus ik hoefde niet te wachten tot het grote jacht gevuld was. Nadat ik getankt had even bij de meter van het grote jacht gekeken. Het lag er al bijna een half uur en had al 1000 liter getankt. Er moest nog 3000 liter bij! De pomp in het station was wel erg langzaam om zulke grote hoeveelheden te leveren. En de rekening liet ik ook graag over aan de eigenaar van 't jacht.......