Webdiary 10/11

Sat 17 Sep 2011 13:36
Griekenland, Zakinthos, Nikolaos.

Op Zondag September 2, de trossen los gegooid om solo naar het eiland Zakinthos te varen. Loskomen van de kade was wat moeilijk want ik had de boot geparkeerd tussen twee meerboeitjes van lokale kleine boten. Maar met behulp van de boegschroef ging het goed.
Op zee stond er een lichte noordoosten wind, niet genoeg om te zeilen, dus op de motor naar Levkas. Om 12:00 de brug gepasseerd en het kanaal van Levkas uit gevaren. Na het kanaal was er een zuidelijke wind en kon ik zeilen weer vergeten. Maar dat ik ben nu wel gewend: als ik naar het zuiden wil zit de wind in het zuiden, en als ik weer naar het noorden wil, zit de wind in de noordhoek.
's Middags rond 15:30 gearriveerd in Sivota, aan de zuid kust van Levkas. Hier kun je aan de kade afmeren maar ook ankeren.
Bij vorige bezoeken was ik altijd aan de kade gaan liggen, maar dat is solo geen optie. Ik heb eerst een rondje gedraaid om te zien wat de dieptes waren, en natuurlijk lag het ondiepe deel al vol met boten, Het anker laten vallen op 10 meter, en met 35 meter ketting lag ik goed.

Maandag 3 September. 2011
Anker op gegaan om 10:40 met bestemming Eufimia op het eiland Kefalonië. De wind zat nog steeds in het zuiden, en het werd weer een saai motordagje. Om 15:00 was ik al binnen en het anker laten vallen.
Omdat mijn familie pas op a.s. Zaterdag op Zakinthos arriveerd wilde ik 2 nachten in Eufimia blijven. Dat werden er 3, want voor Woensdag werd er nog een Bf 5 wind voorspeld, en in Eufimia lag ik goed beschermt. Uit eindelijk is die wind 5 niet gekomen.
Op Dinsdag hadden we nog een superjacht op bezoek in Eufimia. Ik had net gedoucht, toen er een klein bootje langs alle jachten ging om te vragen of we ruimte wilden maken voor een groot jacht. Volgens mij was er ruimte genoeg voor een jacht om de draai naar de kade te maken, Het jacht zou over een half uur arriveren, dus ben ik aan boord gebleven. Na 20 minuten was er inderdaad een heel groot jacht op de horizon te zien die naar Eufimia kwam. Maar hij meerde keurig af zonder dat er een boot weg moest.
De volgende ochtend is hij ook weer vertrokken zonder in de buurt van geankerde boten te komen.

Donderdag 8 September 2011
Vandaag is de bestemming Poros, een haventje aan de zuidoost punt van Kefalonië, 15 mijl naar het zuiden.
Om 10:45 het anker gelicht. De wind was nog steeds zwak en op de neus, dus dit werd de derde motor dag.
In Poros kun je niet ankeren, en ik wilde vroeg binnen zijn zodat ik langszij de kade kon afmeren.
Toen ik om 13:30 binnen liep lag er maar 1 boot, dus ruimte genoeg.
De wind was licht, en met behulp van de boegschroef langszij gemanoeuvreerd. Nadat ik mijn eerst landvastal had belegd kwam de schipper van het andere boot toch nog even helpen met de andere lijnen - wel wat laat.
Er kwamen in de loop van de middag nog wel een aantal andere boten binnen, maar er was ruimte genoeg en ik lag niemand in de weg. Ook had ik voldoende ruimte voor de boeg om morgen weer weg te kunnen varen. Dacht ik. Want aan het eind van de middag kwam er nog een speedboot binnen die vlak voor mijn boot aan de kade ging liggen. Nou ja, dat zien we morgen wel hoe we hier weer wegkomen.
In Poros is er een supermarkt en er zijn 2 tavernes. Waar al die bootjesmensen eten weet ik niet, want is was de enige klant 's avonds!

Vrijdag 9 September 2011
Vandaag maak ik de oversteek naar Zakinthos, naar de meest noordelijke baai met kades, genaamd Nikolaos. Ook hier wilde ik vroeg aankomen om langszij te kunnen afmeren.
Het weg varen uit Poros verliep zonder problemen. Er was nagenoeg geen wind en dat maakt alles een stuk makkelijker. . Eerst heb ik de boot een paar meter naar achteren geduwd, zodat ik voldoende ruimte voor de boeg had. Met behulp van de boegschroef de boeg van de kade geduwd en zo kon ik soepeltjes wegvaren.
De wind zat vandaag wel in de goede hoek, maar was eerst nog zwak. Bij de zuidpunt van Kefalonië was er een WSW Bf 3 en kon ik eindelijk de genua uitrollen. De wind ruimde naar het westen, Bf 4 en de boot liep als een trein. Toen de wind nog meer toenam liep ik een dikke 6 knoop op alleen de genua.
Bij aankomst in Nikollaos was de wind toch weer een dikke 5.
Toen ik rond 13:30 Nikolaos binnen liep lagen wel een paar boten, maar er was nog een stuk kade van 20 meter vrij. Ik de boot langszij gemanoeuvreerd, en er was een mannetje op de kade die een lijn aanpakte. Hij begon meteen te vertellen dat langszij afmeren hier niet comfortabel is omdat er vaak een deining loopt, en er veel motorboten rondvaren die golven maken. Hij bood aan me te helpen om met de kont naar de kade af te meren, en dat heb ik toen meteen geaccepteerd. Dus lag ik alsnog netjes Middellandse zee stijl aan de kade..
Het mannetje op de kade heet Dimitri, en is van de taverne nabij de kade.Elke middag is hij op de kade en helpt hij met het afmeren van boten. Hij bied je gratis water en elektriciteit aan, en gebruik van een douche, zonder enige verplichting om in zijn taverne te eten. Natuurlijk doe je dat wel.
Ik lig hier nu een week en heb er elke avond gegeten, en het eten is hier goed. Dus waarom ergens anders gaan eten?

De missie om solo naar zakinthos te varen is volbracht . Hoe ik terug kom in Preveza zie ik later wel weer.
Mijn zus , haar dochter met familie komen morgen aan dus blijf ik hier gewoon liggen.