Webdiary 10/09

Sun 23 Aug 2009 13:00
Griekenland, N. Kalamos, Kalamos, Vrijdag 7-8-09
Bij het wegvaren was het nog even spannend of het anker van de buren over onze ankerketting zou liggen, en dat bleek ook zo te zijn. Het was het anker van een flottilla boot. Al snel kwam de flottilla leider met zijn rubber boot om te helpen, en was onze anker ketting weer vrij.
Buiten stond er een zwakke bries, 5-10 knopen, maar het was bezeild en zeil gezet. Met een kalm gangetje rond de zuidpunt van N. Meganisi gevaren, toen ten zuiden van N. Kalamos langs en rond het eiland Kastos.
En met elke koerswijziging bleef het maar bezeild!!!!!
Zelfs ten noorden van het eiland Kastos, terug richting Kalamos, kwam de wind uit het kanaal tussen de eilanden, en konden we het stadje Kalamos op zeil bereiken.  Dit komt op BAHIA maar zeer zelden voor......
Met de ervaring van het vorige bezoek heb ik het anker bijna aan de andere kant van de haven laten vallen, en had ik zo'n 80 meter ketting uit liggen. De taveerne eigenaar/afmeerhulp vond dat het anker goed lag. En morgen zien we wel weer.
Het was weer een erg warme dag geweest, en na wat verkoeling op een terras zijn we nog even het dorp ingelopen. Daarna heeft Ivo nog een duik in de zee genomen om af te koelen.

N. Levkas, Vlikho baai, Zaterdag 8-8-09
We zijn wat laat vertrokken, zodat boten die bij of over mijn anker lagen waren vertrokken.
De wind was west, dus op de neus - zo ken ik de wind weer!  Boven het eiland Kalamos gekruist. Daarna kromp de wind wat en was het bezeild naar Meganisi. Eenmaal in de luwte van Meganisi was de wind op, en moest de motor weer bij. Daarna naar Levkas gevaren, en geankerd in Vlikho baai, ten zuiden van het stadje Nidri.
Ik had nog niet eerder in Vlikho baai gelegen, maar wel van andere zeilers gehoord dat het een goede ankerbaai is. Wel moest ik drie keer ankeren voordat het anker hield.
De baai is zeer ruim, niet diep, en de boten liggen ver uit elkaar. Toen we langs Nidri voeren was het er erg druk, ook in het anker gedeelte. Nidri zal wel de "hot town" zijn, waar iedereen naar toe wil. Geef mij de rust van een ankerbaai, wel zonder weg werkzaamheden.....zoals in Abelike baai.
Na de dagelijkse zwempartij, 's avonds aan de wal gegeten. Weliswaar op een terras aan het water, maar deze plek is niet voor herhaling vatbaar: 1 persoon deed alles, liep de poten uit zijn lijf, maar het duurde eeuwen voor we iets kregen. Aan de kade van Vlikho lijkt niet zo veel keus aan restaurants, maar er moeten er toch meerderen zijn, want er liggen ook flottilla vloten.

Prevesa, Zondag 9-8-09
Vandaag gaan we terug naar Prevesa, om dan volgende week naar het noorden te varen, met als einddoel Gouvia marina op Corfu.
Pas om 11:30 het anker opgehaald, want er werd eerst nog gezwommen. De hitte is toch iets minder geworden. Het is nog heet, maar niet meer zo bloed heet.
Buiten de baai was er wel iets wind, SE, en motor zeilend naar het kanaal van Levkas. Toen de wind wat toenam kon de motor uit. Zo konden we zeilend door het kanaal van Levkas, tot het stadje Levkas.
Voor de brug was het weer heel druk met manoeuvrerende boten die allen lagen te wachten tot de brug open ging.
Om ca. 14:10 waren we door de brug en op open zee, waar een heerlijk windje stond. Zeilen weer omhoog en met een flinke vaart naar de ingang van de vaargeul naar Prevesa. Ook de vaargeul was bezeild en pas voor de stad de zeilen gestreken, en om ca. 16:00 afgemeerd aan de kade.
Het was weer Zondags druk op de kade met flanerende families. En het koude biertje smaakte weer voortreffelijk....

Prevesa, Maandag 10-8-09
Vandaag niet uitgevaren. Er was een zekere vermoeidheid bij de bemanning, en toen heb ik voorgesteld om een dagje te blijven liggen. In de planning zat nog een reserve dag voor geval er harde wind zou komen, maar de vooruitzichten blijven goed.
Ivo en Sheila zijn een eind gaan wandelen, en ik heb wat aan de boot geklust.
Ook konden de nodige boodschappen weer worden gedaan en de watertank weer worden gevuld. Klaar voor de laatste week.

Parga, Dinsdag 11-8-09
Vrij vroeg vertrokken want we gaan vandaag naar Parga en dat is meer dan 30 mijl, met waarschijnlijk wind uit het NW, dus tegen.
's Morgens was de wind nog licht, en op de motor een westelijke koers aan gehouden, zodat we ruimer kunnen zeilen als de wind komt. En om ca. 13:00 kwam er een westelijk windje van 10-15 knopen en was Parga net niet bezeild. Na een tijdje viel de wind weer weg, maar kwam terug en kromp en toen was  Parga we bezeild.
Om ca. 16:30 voor anker gegaan in de baai ten westen van het stadje.
De baai heeft een mooi maar druk strand, en de speedboten met opblaasbare vlotten raasden rond, met alle herrie die daar bij hoort. De vlotten zijn van een type, dat als het tegen de wind wordt getrokken, het half gaat zweven, en een paar meter vrij komt van het water. Zeer populair hier, want ze waren constant aan het varen.
Eerst weer afkoeling gezocht in het water. De water taxi aangeroepen, en we konden om 19:30 naar de wal.
Parga heeft toch een mooie ligging, en al ben ik hier al meerdere keren geweest, het uitzicht 'avonds over de verlichtte baai en stad is boeiend.

N. Paxos, Lakka Woensdag 12-8-09
Eerst nog gezwommen en pas tegen twaalven vertrokken. Vroeg vertrekken heeft niet zo veel zin want er is dan nauwelijks wind.
Om 12:30 konden de zeilen omhoog met een SW windje, die al snel ruimde naar west en toenam naar 20 knopen. Lekker zeilen.
Sheila zat op de boeg, en ondanks dat er wel wat buiswater over kwam, bleef ze rustig zitten.
En toen kreeg ze een kort bezoek van een groep dolfijnen. Als Sheila ze niet had gezien, waren ze waarschijnlijk onopgemerkt gebleven. De dolfijnen hadden een andere bestemming als de koers van onze boot, en na een paar minuten verdwenen ze in de tegenovergestelde richting.
Na nog een slag konden we de baai van Lakka, in het noorden van Paxos aanlopen, en om 15:30 kon het anker neer.
De baai was vrij vol, maar we waren vroeg. Er lagen een aantal boten langs de oever, met een lijn op de wal, en in het midden nog een rij boten, vrijwel parallel. Dat liet een mooie ruimte over voor mij om te ankeren. Dacht ik................het werd een anker circus - wat een vertoning.
Er kwam al snel een motorboot binnen die vrij dichtbij ankerde. Toen nog velen anderen die blijkbaar dicht bij mij wilden liggen. De meeste zagen dat het te krap was en gingen weer weg. Een boot heeft wel 6 keer zijn anker laten zakken, en lag steeds weer niet goed. Toen kwam ook hij dicht bij mij en andere boten liggen, zo dichtbij zelfs dat een andere boot maar wegging.
En zolang de wind uit dezelfde richting komt, ligt iedereen op zijn plaats, maar dat bleef niet zo. Er was een vreemde wind draaiing in de baai, en de boten ten noorden van mij lag opeens 90 graden gedraaid op de rest van de boten. Ook wij hebben toen alle stootkussens buiten gehangen, in geval een boot met ons in aanraking zou komen. Zo rond 19:00 uur waren we alle kanten omgedraaid, zonder iemand te raken, en zijn we met de bijboot naar de wal gevaren.
Na te hebben gewandeld, gegeten en gedronken, en een afzakkertje op een terras aan de kade, zijn we weer terug naar de boot gegaan.
De wind was gaan liggen en alle boten dobberden rustig. Ook de boot op 1 meter afstand van ons..... Terwijl alle boten al te dicht bij elkaar lagen, had een Fransman zijn boot er toch nog tussen geankerd. Maar zo dicht bij, dat ld we zwaaiden, we elkaar zouden raken. er was geen teken van leven aan boord, en uit veiligheid heb de anker ketting maar een aantal meters ingehaald, Maar goed ook, want later zwaaiden we en kwam zijn boeg een meter achter onze spiegel. Wat een kluns....
Wel is iedereen die 's nacht wakker werd even gaan kijken of alles nog goed ging.
De volgende ochtend lagen we weer gedraaid, en was het gevaar van de Fransman geweken, maar werden we bijna geramd door de motorboot. Daar was wel iemand aan boord die het gevaar zag, en zijn ankerketting heeft laten vieren.
Zo'n slechte anker techniek heb ik nog niet eerder mee gemaakt.

Platarias, Donderdag 13-8-09
Net als gisteren is de afstand naar de volgend bestemmin maar kort. Dus laat vertrokken. En er was ook weinig wind. Met een 8 knopen uit het oosten, was het bezeild, maar snel ging het niet. Dus werd ik energiek, en heb de bezaan gehesen. Dat is wel veel werk, maar na 15 minuten stond het zeil erbij. En het hielp ook best,.......totdat de wind na 15 minuten opnieuw inzakte, en we weer lagen te drijven. De wind is daarna ook niet meer terug gekomen, dus op de motor naar Platarias.
De buiten kademuur lag al bijna geheel vol met boten, en de aanloop me zijwind is voor mijn boot nog steeds problematisch.
Aan de kade van het stadje was nog wel veel ruimte en ligt aan lager wal. Dus het anker laten vallen en de wind heeft ons toen rustig naar de kade geblazen, met kleine correcties van de motor. Een kind kan de was doen....

N. Corfu, Gouvia Marina, Vrijdag 14-8-09
De laatste vaardag: morgen vliegen Ivo en Sheila weer terug.
Aanvankelijk leek het weer een windloze dag te worden, maar om ca. 12:30 kam er toch een 10 knopen wind uit het wsw. Langzaam zeilend naar Corfu stad, tussen de kleine eilandjes door, en om ca. 16:30 konden we vaargeul naar de Gouvia marina inlopen.
Ik had gereserveerd, en we kregen een plaats aan de kade aan de westkant van de marina. Het afmeren met kont-naar-kade ging gesmeerd, met juist de goede wending (ivm schroefwerking)  en een lichte wind op de kont. Een makkie.
Wel lig ik weer aan een kade met lawaaiig auto- en motorfiets verkeer. Nou ja, het is maar voor een paar nachten.
Ivo wilde nog zwemmen in het zwembad, en ik ging me melden bij het havenkantoor. Toen ik langs de wasserij liep wilde ik even kijken hoe laat die morgen open gaat. Om 9 uur dus, ....maar niet morgen, zei de wasman, want dan is het een public holiday. OK...... Dan kan ik pas op Maandag de was laten doen.
Bij het haven kantoor toch maar voor 4 nachten betaald,want om zelf weer al die lakens te moeten wassen zag ik niet zitten.

N. Corfu, Gouvia Marina, Zaterdag 15-8-09 / Maandag 17-8-09
De taxi stond al voor half acht bij de boot te wachten. na afscheid te hebben genomen vertrokken zij richting vliegveld.
Het was weer even wennen om alleen te zijn. Die dag ook verder weinig gedaan. Het was een public holiday. 's Avonds bij de Indiër een lekkere curry gegeten. Het enige niet Griekse restaurant sinds 3 maanden.
Op Zondag motor olie gewisseld, de watertank gevuld, het dek gespoeld en de kuip schoon gemaakt.
Op Maandag de was laten doen, inkopen voor de boot gedaan, en in de supermarkt gekeken of er nog wat speciaals te krijgen was.

Platarias, Dinsdag 18-8-09
Weer eens een dagje solo varen.
Om 07:00 opgestaan (het was koud!), koffie gezet en om 07:45 de trossen los gegooid.
Het was erg rustig buiten op zee, bijna windstil, en met een rustig gangetje naar Platarias gemotord.
Nabij Igoumenitsa was het druk met veerboten, en wel een paar keer meten uitwijken of vaart minderen.
In Platarias lag de mij vertrouwde vissersboot te wachten, en om ca. 12:15 langszij afgemeerd.
Hier blijf ik voorlopig een weekje liggen, en dan zien we wel weer verder.

__________ Information from ESET Smart Security, version of virus signature database 4341 (20090817) __________

The message was checked by ESET Smart Security.

__________ Information from ESET Smart Security, version of virus signature database 4355 (20090821) __________