Webdiary 13/11

Wed 5 Oct 2011 14:48
Griekenland, O. Ithaka, Friges Donderdag/Vrijdag 22/23-09-2011

Tegen elven uit Eufimia vertrokken. In het kanaal van Ithaka stond niet veel wind, en wat er stond was tegen. Ten noorden van het kanaal leek er een leuk briesje uit het NW te staan, maar die had het snel gezien, en ruimde naar het NNE. Dus weer tegen. Het is zo'n dag dat er niet veel wind is, en steeds weer tegen draait.
Vandaag gaan we weer eens een poging doen om een nieuwe haven aan te doen, nl. Friges, een klein dorp aan de NE kant van het eiland Ithaka. Een erg populair plekje, en bijna altijd vol.
Toen we tegen drieën arriveerden, waren er al boten aan het afmeren, maar er was nog steeds ruimte genoeg. Dus wij ook met de kont-naar-kade afgemeerd. Alsof we niet anders doen.
Friges is een leuk dorp, met een mooie ligging. Aan de noord en de zuid kant gaan de bergen stijl omhoog, wat het een schilderachtig geheel geeft.
Maar, Friges heeft ook een groot nadeel. De baai is open naar het oosten. Grote veerboten naar Patras varen onder Levkas en ten oosten van Ithaka naar het zuiden. En die boten maken flinke golven, die als deining de baai in lopen. De boot gaat dan een paar minuten flink te keer, en het is nodig de boot zo ver mogelijk van de kade te leggen, zover als de loopplank reikt. Een keer kwamen we terug bij de boot, en toen was de loopplank door de bewegingen in het water gevallen. Ik heb de pikhaak van de buurboot moeten lenen om hem weer op te vissen. Daarna hebben we een lijn aan de loopplank gebonden, zodat we hem konden opvissen als het weer zou gebeuren.
's Avonds liep de haven helemaal vol, en flotilla boten werden drie, soms vier dik naast elkaar afgemeerd. Wel weas het die avond erg fris, en werden de truien meegenomen naar de taverne. Dit is voor September eigenlijk normaal. Overdag nog boven de 25 graden, en 's avonds een trui meenemen.
Omdat het zo'n leuk plaatsje is, en we niet weten of we hier nog ooit terug komen, zijn we de Vrijdag blijven liggen. Die avond was de haven maar voor een kwart vol. Er waren geen flotilla boten, want die hebben Zaterdag vaak wisseldag.

Ithaka, Vathi Zaterdag 24-09-2011
Herman wil nog graag even shoppen in Vathi voor zijn kleinkinderen. Daar heeft hij begin dit jaar leuke cadeautjes gekocht. Van Friges naar Vathi is nog geen 10 mijl, en om half twee lagen we alweer vast aan de kade bij de ingang van de baai. Ik lag naast een motorjacht dat mij vertelde dat hij om 17:00 wilde vertrekken, en hij was bang dat mijn anker niet goed lag. We hebben geluierd tot na vijven, maar de man kwam niet opdagen. Dus zijn we naar Vathi gegaan, zo'n 15 minuten lopen. Wel was het toch nog aardig gaan waaien, en de boten die voor anker lagen en aan de stads kade afgemeerd waren, lagen niet erg rustig.
De winkel waar Herman naar toe wilde bleek gesloten. Het is Zaterdag, en dan zijn 's avonds niet alle winkels open. Bij de buren nog geïnformeerd, en die zei dat na zessen de winkel wel open zou zijn. We hebben een pleintje opgezocht waar de wind niet zo hard waaide, en gewacht onder het genot van een glaasje ouzo.
Na zessen bleek de winkel nog dicht te zijn, terwijl andere winkels wel open waren. En Herman had geluk dat er een ander winkel was die ook kinderkleding verkocht, dus was de missie alsnog geslaagd.

Meganisi, Abelike, Zondag/Maandag 25/26-09-2011
Het wordt tijd om onze favoriete ankerbaai op Meganisi te bezoeken. In Abelike is het altijd goed toeven. Om 15:30 het anker laten vallen, de bijboot overboord gezet en de motor er op. zodat we even aan de wal konden verpozen, onder het genot van "Griekse melk".
Om toch wat lichaams beweging te hebben, zijn we op Maandag twee keer naar het dorp Vathis gelopen. Dat is een stief kwartier, maar de weg stijgt aan het begin heel sterk. 's Middags de computer meegenomen om een weerbericht binnen te halen. Er komt toch weer wat bewolking aan, maar de wind blijft rustig. Ook hebben we nog een klusje gedaan en de boiler weer ontlucht, want die gaf weer geen warm water.

Levkas, Sivota, Dinsdag 27-09-2011
Om 11:45 het anker gehieuwd. De wind leek aanvankelijk wel goed, NE 4, maar in het Levkas kanaal draaide de wind naar het zuiden, en was weer op de neus.
Om ca. 14:45 afgemeerd in Sivota, aan de zuid kust van Levas eiland. Sivota ligt aan het eind van een goed beschutte baai, waar veel kade ruimte is gemaakt, maar waar je ook kunt ankeren. Met de Se wind loopt er toch wat deining de baai in. Niet veel, maar meer dan ik hier heb gezien.
Wel hadden we warm douche water!

Palairos, Woensdag 28-09-2011
Vandaag gaan we weer eens pionieren en een nieuwe haven bezoeken. Herman had in de pilot een kleine haven gevonden met de naam Palairos. Het ligt op het vasteland, ten oosten van Levkas.
Vandaag is de wind weer niks. Een motor dagje.
De haven van Palairos leek helemaal vol, met geankerde boten buiten de haven. Maar het viel mee. Aan het eind van het havenhoofd was nog ruimte, en met aanwijzingen van reeds afgemeerde boten kwamen we goed aan de kant. Er was zelfs nog ruimte voor nog 2 boten, maar verderop werd het wel erg ondiep.
De boten voor anker bleken charter boten te zijn die er waren "geparkeerd".
's Middag door het dorp gewandeld, en op een terras wat koels gedronken.

Preveza, Donderdag 29-09-2011
Zo, dat was me het nachtje wel. Ik heb nauwelijks kunnen slapen. Gisteravond was het nog rustig, en toen we terug kwamen van de taverne dachten we een rustige nacht tegemoet te gaan. De valwinden in Palairos dachten er anders over.
Om ca. 01:00 werd ik gewekt door herrie in de boegschroef tunnel. De boot lag heel hard te bewegen als gevolg van harde windstoten tot wel Bf 7. Herman kwam ook naar buiten, en samen hebben we ankerwacht gehouden. Bij elke wind vlaag werd de boeg opzij gedrukt, en kwam het kont een halve meter dichter bij de kade. Wij maar hopen dat het anker goed in de grond zat. anders was de schade niet gering geweest. Ook bij de buur boten werden er ankerkettingen ingekort, en stootkussens verhangen. Dit duurde zo to ca. 03.00, en toen leek het ergste over. Toen heb ik de achter trossen wat ruimte gegeven, en de ankerketting een meter ingekort. Dan lag ik toch wat verder van die harde kademuur. Daarna zijn we naar bed gegaan.
Een uur later was de wind weer terug, en begon het lieve leven opnieuw. Ondertussen hadden een paar boten toch problemen met het anker gehad, en waren de haven uitgevaren, en zijn buiten voor anker gegaan.
Om 06:30 leek het ergste weer voorbij, en om 07:00 zijn we weer naar bed gegaan.
Om 09:00 stonden er nog steeds vlagen van Bf 5 ä 6. Op open zee leek niets aan de hand, er waren geen schuimkoppen en er vaarden rustig boten rond. De valwinden waren alleen in Palairos.
Na 10:00 nam de wind toch eindelijk af, en na elven konden er boten vertrekken zonder groot risico. Wij zijn om 11:30 vertrokken. Het anker zat inderdaad heel vast, en we hadden moeite om het los te wrikken.
Op zee was het heerlijk rustig, met nauwelijks wind.
Vandaag gaan we terug naar Preveza, want Herman vertrekt overmorgen.
Om 14:00 de brug van Levkas gepasseerd, en om 16:40 lagen we afgemeerd aan de kade van Preveza. De ligplaats was wel pal voor een luidruchtige muziek bar, die in de nacht van Vrijdag op Zaterdag tot 04:00 knalharde muziek draaide.

Preveza, Vrijdag 30-09-2011 / Woensdag 05-10-2011
Ondertussen had ik ook al mijn eigen terugreis gedacht. Toen bleek dat de laatste vlucht van Transavia op Zaterdag 15 Oktober ging. Een week vroeger dan andere jaren.
Om in de laatste 2 weken nog solo te gaan varen leek me niet meer leuk. Ik houd het varen voor gezien dit jaar, en ga beginnen de boot winterklaar te maken.
Een zware klus is het afnemen en opvouwen van de zeilen. Met z'n tweeën gaat het echter veel sneller. Die klus hebben we samen gedaan op Vrijdag.
Zaterdag 01=10-2011 is Herman terug gevlogen naar Nederland.
Ik heb een afspraak om op Maandag 10 Oktober de boot uit het water te halen, en dan vlieg ik op Zaterdag 15 Oktober ook naar Nederland.

Dit is dan de laatste webdiary voor 2011.
Bedankt voor het lezen, en tot volgend jaar.