Webdiary 06/18

Sat 8 Sep 2018 12:25

Griekenland, Preveza, Donderdag 09-09-2018.

Vervolg:

Eufimia, zaterdag 25/8.

Na een heerlijk relaxdagje wilden we vandaag weer verder varen. De nieuwe accu zou om 10:00 worden gebracht.

Geen accu om 10:00, geen accu om 10:30. Om 11:00 naar de havenmeester gelopen , of hij de electriciën wilde bellen. Dat doet hij ook. De electriciën zou terug bellen. Na 10 minuten: nog eens: geen gehoor. Na 15 minuten hetzelfde. De havenmeester  heeft mij toen het telefoon nummer  gegeven, zo van zoek het zelf maar uit: ik heb werk te doen. Hij wilde wel graag dat ik zou vertrekken, want zondag is het wisseldag voor de flotillas, en vanmiddag zouden er twee arriveren.

Toen ik het nummer probeerde, waren er rare geluiden. Niet bereikbaar, dus

Hans, zei ik, we gaan koffie drinken.

Tegen twaalven ging de telefoon. De monteur met accu stond bij de boot. De oude accu stond al op het achterdek. De nieuwe geplaatst, getest (bij werking liep het voltage terug van  12 V naar 11 V) en betaald.

Daarna boot klaar maken voor vertrek, en om 12:00 waren de trossen los.

De bestemming voor vandaag was weer Vathi op het eiland Ithaka.

Er  stond een pittige oostenwind, en het eerste rak was ruim een uur tegen 20 knopen wind opboksen. Daarna konden we afvallen en een noordelijke koers varen en kon de genua worden uitgerold.

Later, toen we een zuidelijk koers moesten houden, was de wind geruimd naar het zuiden en weer tegen. Maar nu met 15  knopen. Om 15:35 lagen de trossen weer vast.

Qua boten was het rustig. Ithaka heeft geen vliegveld en geen land verbinding, en wordt niet gebruikt als wissel haven.

Vroeger kwam hier een veerboot. Die heeft nu een nieuwe kade aan de westkant van het eiland. De oude hoge kade wordt nu gebruikt door grote en zeer grote jachten, zo van 50 -80 meter, en vandaag kwam er een hele grote binnen.

Ik heb geen foto  gemaakt, jammer.

Onze favouriete taveerne werd weer  gereseveerd, en het smaakte weer geweldig. (Deze keer geen "slow cooked rabbit"!)

Zondag 26/8.

Vandaag naar George op Kalamos. Dat is niet zo ver, 20 mijl. Pas om 10:45 vertrokken.

Veel wind was er niet dus een saai motor dagje. Het laatste uurtje, in de doorgang tussen Kalamos en Kastos was de wind in het zuiden, Bf 2.Toch de genua bij gezet en ons naarhet noorden laten drijven. Even rust van het motor geronk.

Bij het klaar maken van de boot voor  het afmeren wordt  ook altijd  de boegschroef getest: verdorie, hij doet het alweer niet. Maar de wind was licht, op de BB kant bij het acteruit varen, en zonder boegschroef ging het ook goed.

De accu van de boegschroef, en de accus van het boordnet staan parallel. Dwz dat ze alle 3 gelijkmatig laden en gelijkmatig ontladen. En de accu met de hoogste spanning wordt  als eerste gebruikt: de nieuwe accu!

Ik heb nog een kleine 220V accu lader aan boord. Van George mocht ik de accu in zijn restaurant laden. Die heeft de hele nacht en volgende dag aan de lader gestaan. Het laad amperage is maar 3 ampere. En voor een 100Ah accu heeft het  wat tijd nodig.

Het weerbericht voor maandag was al niet zo goed, met regen en kans op onweer. We waren toch al van plan binnen te blijven en de accu kon dan lekker laden.

Maandag 27/8

Aan het eind van de middag de accu weer gemonteerd. Hij was 100% vol. Om de accu weer parallel aan de sevice accus te zetten, heeft geen zin, want dan trekken ze hem binnen 24 uur weer leeg. Daarom heb ik alleen de kabels van de boegschroef verbonden. Dan kan ik ook meten hoeveel % de accu is geladen/ontladen.

In de loop van de middag kwamen er wel  3, mischien wel 4 flotillas binnen. En George deed wonderen. Bij boten die langszij lagen werden er 7 of 8 tegenaan geplakt. Voor de gemeerde jachten aan de westkade, werd een nieuwe rij gemeerd van nog eens7-8 boten.

Een paar gingen ankeren. De haven was vol vol vol, overvol. (George heeft nog geen manier gevonden om boten vertikaal te stapelen.......)

Toen de onweersbui aan het eind van de middag kwam, lagen alle boten vast. De wind kwam uit het noorden, en George had de ankers tegen die wind laten vallen, schuin dwars over de haven. Ik denk dat ik wel 4 kettingen over mijn ketting had liggen. Dus morgen geen haast. Op dinsdag wilden we wel terug naar Preveza.

Tegen etenstijd was de bui voorbij, en konden we weer droog in de taveerne van George eten.

Dinsdag 28/8.

De zon scheen weer, het weer was warm en Grieks.

Na het ontbijt eerst maar eens rustig koffie gaan drinken, en van het schouwspel van ankerketting  problemen genieten.

Flotillas hebben een begeleiding met dinghies. Zodra er een ketting gelicht word, zijn er begeleiders die meteen met dinghies te hulp schieten.

Ik had uitgerekend, dat als we om 11 uur konden vertrekken, we de Levkas brug van 15:00 konden halen. Tegen elven leek onze ketting vrij, maar dat bleek een vergissing. Hans had toch een ketting te pakken. En de wind kwam uit het oosten en ik werd op de boten gedrukt. Maar, de lieve flotilla mensen kwamen met twee dinghys te hulp  en ketimg was snel geklaard.Oom 11:15 voeren we weg. Eigenlijk een kwartier te laat.

Uit de luwte van Kalamos stond er een NE4 en konden we 6 knopen zeilen Na twaalven kromp de wind WSW 3 en moest de motor het weer overnemen.

Voor we het kanaal zouden invoeren kregen we gezelschap van een groep dolfijnen . Altijd leuk, maar het waren de eersten  dit jaar

Met  5 knopen door het kanaal zou het nog moeten lukken. En even voor driën waren we nabij de brug. Er  waren niet zoveel boten. Bijkbaar te weinig. Om 5 over bleef de brug dicht, om 10 over hetzelde, en om 15 over was het duidelijk: de  brug draait niet.

Dus wachten op de brug van 16:00

Dus alle extra snelheid  was voor niets, nada........stomme bruggen (niet ik!)

Wachten, wachten tot de brug van 16:00. Die ging natuurlijk wel, maar ik zou graag willen weten wanneer de brug niet opent, zodat ik er rekening mee kan houden met het vaarplan.

Na de brug zeil gezet. Met een NW 3/4 was hetbezeild, en het is de laatste kans. Ook het aanloop kanaal naar Preveza was bezeild. Er bleek nog voldoende ruimte aan de kade te zijn, en om 17:40 lagen we afgemeerd.

Die avond weer bij onze vertrouwde taveerne van Talha gegeten.

Woensdag 29/8.

Er is walstroom op de kade, en nu eens flink accus laden. Er was een plaats vrij in de beschutting van de commerciële pier. Dat geeft ook beschuttingbij oosen wind. Dud hebben de boot verkast. Hans kon nog een dagje naar het strand.

Donderdag 30/8

De taxi kwam om 09:00, en Hans is vertrokken.

Bedankt voor het gezelschap. Het was een tocht zonder schades te maken. Fijn.

Niet dat er niets gedaan hoeft te worden. De motor olie moet gewisseld worden. De vetpot van de schroefas gevuld. Het hulp relais  op de startmotor moet worden vervangen. De BB motor laten nakijken, masr het meest belangrijkste: de service accus testen, en zonodig vervangen. Want als Herman in September komt moet ik goede accus hebben.

Maar ik heb 3 weken om alles te doen.

PS. Ik heb weinig fotos: een van de taveerne in Vathi, en een van het gemeentehuis van Prevza. Ik lig daar tegenover.

Ik ga ook eens kijken of ik een filmpje kan sturen. Dan moet het wel eerst worden verkleind, maar dat is  nog niet gelukt.