Webdiary 01/19

Sat 20 Jul 2019 14:28

Griekenland, Sivota - Levkas, Zaterdag 20-07-2019

De radiostilte is voorbij. Na lang wachten toch een teken van leven...

Dit jaar is alles wat anders. Het leek een normaal jaar te worden, totdat ik begin april een "aanvaring" met een auto had en drie maanden met een hals steun moest lopen wegens een gescheurde nekwervel.

Dus kon ik pas op zondag 7 juli naar Griekenland vertrekken. Herman vloog ook meteen mee.

Er was geen tijd om de gebruikelijke lange lijst van klusjes aan te pakken. We hebben een week de tijd genomen  om het allernoodzakelijkste te doen en hebben op zaterdag 12 juli BAHIA weer in het zilte nat laten zakken.

Daarna zijn we overgetoken naar Preveza en afgemeerd.

s Avonds bij Talha gegeten. Die was blij me weer te zien. Ze had al rond gevraagd waar ik wel bleef. Het hele verhaal in geuren en kleuren uit de doeken gedaan.

Dit jaar is er een nieuwe belasting voor boten geïntroduceerd: een soort vaarbelasting.

Voor vertrek naar Griekenland had ik me via internet al geregistreerd maar nog niet betaald. Na aankomst op zondag, was de eerste prioriteit om de vaarbelasting te betalen. En dat werd uren wachten in een bank. Maar goed, het kwam rond.

Ook heb ik een DEKPA: een papier dat dooe  de Port Police wordt verstrekt, en eens per jaar moet worden gestempeld.

Na aankomst in Preveza op zaterdag meteen naar de Port Police. Omdat ik later dan anders was gearriveerd, was de datum van de DEKPA verlopen. Mijn uitleg over een ongeval hielp niet: hij luisterde niet eens en was onverbiddelijk: ik moest een nieuwe aanvragen, met kopieën van scheepspapieren, ergens een bewijs halen en dat betalen bij de bank........weer een hele rompslopmp. En dat op zaterdag middag, als alles al dicht is !!!!

Vlak bij het gebouw van de  Port Police zit een vrouwtje die ook services voor jachten doet, en die een paar jaar geleden mij ook geholpen had met mijn nieuwe DEKPA . Maar die was natuurlijk ook dicht. Wel had ze een telefoon nummer op de deur, maar er werd niet opgenomen.

Later op de middag belde ze toch terug, en ik kon alle papieren bij haar brengen en zij zou de nieuwe DEKPA  verzorgen.

Bij de controle van de papieren bleek dat mijn verzekerings bewijs niet goed was: ze hadden dezelfde data als voor 2018 ingevuld. Dus moesten we wachten tot maandag voor een nieuw verzekerings bewijs.

Op zondag al een e-mail verstuurd naar de verzekeraar, en maandag meteen gebeld. Binnen een paar minuten had ik een mail met een PDF voor de verzekerings bewijs. Ik controleren: had ze de eind datum niet goed ingevuld......

Weer bellen en even later had ik een juist ingevuld verzekerings bewijs. Ze had ook een mail naar mijn agente verstuurd, en die kon nu aan de slag. Om 2 uur s middags was de DEKPA klaar, dus konden we dinsdag vertrekken.

Maar op dinsdag morgen was het onverwacht dik bewolkt en was er regen en onweer in de weersverwachting !!

Dus gebleven en gewacht tot woensdag. Toen was het weerbeeld weer normaal.

Om 10:30 vertrokken en om 12:00 door de brug van Levkas gegaan Het as erg druk met boten.

Na  het passeren van het kanaal de genua uitgerold en zeilend naar Nidri. Daar was de haven vol en na enig rondbellen konden we een nachtje in de marina van Vathi (Meganisi) overnachten.

Op donderdag 18/7 laat in de morgen vertrokken en naar Sivota gevaren.

Er was weer veel veranderd in Sivota. Er zijn nieuwe pontoons bijgekomen, en anderen zijn verwijderd,  met als resultaat dat er nauwelijks kade ruimte vrij is af te meren.

Maar goed, we waren vroeg dus hadden we nog keus. Toen Simon gebeld want die moet nog een nieuwe condensator op de generator monteren. s Middags viel de stroom uit en kwam het hele dorp tot stilstand, want niets werkte meer.

Om 18;00 was de stroom weer terugen kon er weer bier getapt worden.

Gelukkig.....

Op zaterdag zijn we ook niet uitgevaren, en een extra rustdagje genomen. Maar morgen gaan we toch wel vertekken.