Webdiary 03/14

Fri 18 Jul 2014 15:25
Griekenland,Nicolaos, N. Zakintos, Vrijdag 18-07-2014

We zijn weer terug in Nicolaos op het eiland Zakintos. Nu het WK is gestreden, kunnen we weer vrij onze bestemming zoeken. Niet dat we zoveel gevaren hebben de laatste weken; we zijn erg luie zeilers geworden.
Voor de wedstrijd Nederland-Argentinië zijn we in Nicolaos blijven liggen. Bij Katharina kregen we zelfs een gereserveerde tafel vlak voor de tv.

Op Donderdag 10/7 zijn we eindelijk vertrokken. We wilden dit jaar eens de grote baai aan de zuidwest punt van Kefalonië in, en de plaatsen Argostoli en Lixouri bezoeken. Vorige jaren zijn we altijd vanaf Kefalonië naar Zakintos en verder zuid gevaren.
Toen we in Argostoli arriveerden was er plenty ruimte aan de kade, en we dachten dat het een minder populaire plaats was. Dat bleek toch niet te kloppen toen 's avonds lag de hele kade toch vol

Argostoli bleek een leuk stadje te zijn. Het had een groot plein met rondom terrassen voor cafés en taveernes. Er was een voetgangers winkelstraat, en in tegenstelling tot Preveza, waren er geen lege winkels met dichtgeplakte etalages. De crisis was hier niet zichtbaar.

Na 2 nachten moesten we kiezen: vertrekken of hier de laatste 2 WK wedstrijden zien. En natuurlijk zijn we gebleven, want hier zijn vele terrassen met TV. De laatste wedstrijd hebben we gezien bij een café , samen met een stel zeer luidruchtige Grieken. Wel zo leuk. Als er een beeld van Merkel kwam, werd er weer hard geboeed.....

Op een middag stonden er wat mensen op de kade in het water naast de boot te kijken. Ik ook kijken, en er zwom een schildpad naast de kade muur. Het ging achter mijn boot langs om daarna te verdwijnen. De dag erna kwam er een school dolfijnen de baai in zwemmen.

Argostoli werd ook een eet "festijn". Op de website van TRIPADVISOR hadden we gezocht naar de beste restaurants van Argostoli, en een paar bleken vlak bij te zijn. En die waren zeke der moeite waard. Op het plein was ook een Chinees restaurant, dus konden we wat afwisseling in het menu brengen.

Na afloop van het WK zijn we op Maandag 14/7 vertrokken om naar Lixouri te varen, wat aan de westkant van de baai ligt. Dat is minder dan 5 mijl, en daarom zijn we eerst de baai rond gevaren om die te verkennen.
Toen we in de haven van Lixouri arriveerden was er geen enkel jacht afgemeerd. Dat was wel vreemd. Naast de haven was een vissershaven waar we wel masten zagen. Daarin gevaren, maar alle plaatsen op de steigers leken wel een eigenaar te hebben. Toch zijn we op een lege plek afgemeerd, en ben ik de haven gaan verkennen. De kade waar normaal jachten liggen was afgezet met een houten hek, en alle bolders waren afgezaagd.
Later hoorden we dat er in januari een aardbeving was geweest die de kade onveilig had gemaakt.
Het zag er niet aantrekkelijk uit, dus rechtsomkeer, terug naar Argostoli.

Het weerbericht voor Dinsdag was met bewolking en mogelijk onweer, en we besloten nog een paar dagen te blijven tot het weer weer normaal was.
En Dinsdag om 06:00 werden we gewekt met een onweersbui, en aan het eind van de middag kwam er nog een flinke regenbui. De temperatuur zakte tot net in de 20 graden. Brrr, koud!

Uiteindelijk zijn we op Donderdag 17/7 vertrokken om weer bij Dimitri (Nicolaos - Zakintos) aan de de kade te gaan liggen.