Webdiary 12/13

Tue 13 Aug 2013 14:29
Griekenland, Koróni (Peloponnesus), Dinsdag 13-8-2013.

We zijn ontsnapt aan koning Minos. We hebben Kreta achter ons gelaten, en zijn nu op weg naar de Ionische zee.
De overtocht van Kreta naar Kithera is meer dan 60 mijl. Na lang wachten hield de sterke noordenwind er mee op en konden we op Zaterdag 10/8 eindelijk vertrekken. Om 06:30, toen het licht was, gingen de trossen naar binnen.
De overtocht verliep zeer spoedig. Bij het begin wat wind, en daarna urenlang een koelte. Op de motor hebben we er flink de vaart in gehouden.
's Middags kwamen we nog een flinke school dolfijnen tegen. Altijd weer leuk om die mooie dieren te zien. In de Egeïsche zee zijn ze zeldzaam.
Tijdens de laatste uurtjes van de reis kwam er nog een leuk zeilwindje, en om ca 17:00 liepen we het piepkleine haventje van Avelomona binnen. Daar konden we geen plek vinden. We hebben de boot geankerd tegenover een strand, en hadden de rust die na Chania herrie wel verdiend was.
's Avonds met de bijboot naar het strand gevaren en moesten we een kwartiertje lopen om in het dorp te zijn. Er waren zelfs een paar taveernes, we hadden keus.

De volgende ochtend, na een heerlijk stille nachtrust, om 09:30 het anker gelicht voor de oversteek naar de middelste vinger van de Pelopennesus, een baai met de naam Porto Kayio.
's Middags stond er een lekkere Bf 4, maar helaas net niet bezeild.
Porto Kayio is een mooie beschutte baai, met aan de zuidkant een tiental huizen, waaronder 3 taveerne zijn. Er is een 1 meter breed kiezel strandje, een onverharde weg en dan de huizenrij. Dat meter brede strandje stond vol met tafels, stoelen en parasols. Twee vrouwen zaten zelfs met stoel en tafel in het water een kaartje te leggen...
Overdag was het er druk met toeristen, maar die verdwenen aan het begin van de avond en gingen terug naar hun hotel, (denk ik). De taveernes waren half leeg.

Maandag 12/8 weer om 09:30 anker op om naar de meest westelijke vinger van de Peloponnesus te varen, naar een stadje met de naam Koróni. Aanvankelijk was er weinig wind, maar toen die kwam was Koróni net bezeild. Al snel werd de wind een dikke 4, en hebben we een rif in het grootzeil gezet. Maar de wind bleef toe nemen, met windstoten van meer dan 20 knopen (Bf 5) en moesten we ook de genua reven. Maar de boot liep als een trein, en de voortgang was zeer goed.
Om ca.. 16:30 kon het anker omlaag. De wind bleef nog wel sterk, en de beschutting tegen de golven was ook niet geweldig. Tegenover het stadje lag ook maar 1 andere boot. Ook een Nederlander. Gisteravond, in Porto Kayio lagen we een dozijn boten!
Later zijn we toch met de bijboot naar de wal gevaren voor een biertje. Omdat de deining tegen de kade heftig was konden we de bijboot eigenlijk niet achter laten. Maar er was een mooie oplossing. Een deel van de kade was verlaagd, met trappen naar boven, en we hebben de bijboot uit het water getild, en op die lage kade getrokken.
's Avonds hebben we dat weer gedaan, maar toen waren er een paar kinderen aan het vissen, en was er een man die ons wilde weg sturen. Sorry, maar we hebben de boot toch weer op de kade gelegd.

Eigenlijk hadden we vandaag naar Methoni willen varen, maar die heeft juist vandaag een veeg harde wind vanuit de Ionische zee. We waren van plan daar een rustdag te nemen. Om met Bf5 voor anker te liggen leek ons niet zo aantrekkelijk, en hebben gisteren besloten om dan maar een dag hier te blijven.
Na Methoni (zo'n 20 mijl) gaan we naar het noorden, en is het nog een goede week varen naar Preveza.