Webdiary 06/21

Fri 20 Aug 2021 15:04

Griekenland, Preveza, donderdag 19-8-2021

Het is weer stil aan boord. Op dinsdag 17/8 zijn Hans, Hanneke, Lars en Eva vertrokken. Om 15:15 kwam de taxi en moesten we afscheid nemen. Aan alles komt een einde, ook aan zeil/zwem vakanties.

De laatste webdiary eindigde in Sivota, op Levkas, bij Yannis en zijn Delfinia taveerne.

Daar zijn we een dag blijven liggen. Lars en Eva lagen (bijna) de hele dag in het water.

En natuurlijk bij Yoanni van het Family Restaurant ons natje en droogje gehaald. Behalve ‘s avonds, want we liggen bij Yannis aan het ponton, en dan moeten we in zijn taveerne eten. Op het ponton is gratis elektriciteit en water, en kon ik de watertank opvullen. En de voorraad flessenwater aanvullen, want met dit hete weer wordt er veel gedronken. De supermarkt (van Yannis) is tegenover het ponton, dus dichterbij kan niet.

Donderdag 10/8 vertrokken met bestemming Eufimia op Kefalonia. Bij de oversteek was er weinig wind. In het kanaal van Ithaka stond een N3. Dus werd er weer gezeild. De wind nam toe en om half twee kon de motor uit, en liepen we ruim 4 knopen.

Gezeild tot de kaap oost van Eufimia, en de rest op de motor. Met ons liepen 5 andere boten de haven binnen. De havenmeester had het er druk mee. Op zijn instructie lieten we het anker vallen terwijl de boot paralel aan de kade lag, met als gevold dat mijn ketting in een grote boog lag en we onder een hoek aan de kade lagen. Die avond is dat opgelost door een lijn op de buurman te binden en de boot wat recht te trekken, want er was een flotilla gekomen (met Nederlanders) en de kade lag tjokvol.

Hans en familie hadden voor 2 nachten een appartement gehuurd en gingen in de airco slapen.

De volgende morgen, toen de buurman vertrokken was, hebben we de ketting opnieuw gelegd. Tijdens het achteruit varen de ketting gestopt en het anker hield goed.

De dag in Eufimia werd weer gevuld met zwem uren. Halverwege de middag begon de wind wat op te zetten en ging het toch fout met het anker. De achterzijde zakte naar de kade toe. Met de motor kon ik vrij blijven van de kade, maar het anker hield niet. De bemanning zaten in het appartement. Ik heb gebeld of ze naar de boot wilden komen om mij te helpen. We zijn weg gevaren en voor anker gegaan.

Eva zat nog in het appartement. Ze vermaaktte zich prima alleen.

In overleg met de kademeester na zessen weer naar de kade gevaren en opnieuw afgemeerd. Gelukkig hield het anker toen wel goed.

Donderdag 12/8 om 10:40 vertrokken. Er stond een beetje wind uit het oosten: recht op de neus.

Toen we later naar het noorden konden afbuigen was de wind verdwenen. Dus een een dagje motoren. De bestemming was Vathi  op Ithaka.

Bij de stadskade kun je niet zwemmen. Er is nog een kade ten noorden van de ingang van de baai, en daar is een strandje op 5 minuten lopen. De kade was helemaal leeg. Nu moeten we laten zien dat we kunnen afmeren met de kont naar de kade zonder hulp van Yannis of een schreeuwende kademeester.

En dat ging uitstekend. Er was wel wat zijwind en we werden wat opzij gezet, maar toen lagen we ook recht op de kade. Er was niemand op de wal om een lijntje aan te nemen, maar Lars sprong lenig op de kade en deed het walwerk.

Om 14:00 uur lagen we al vast, en er was alle tijd om te gaan zwemmen bij het strandje. Ik liep mee, want vroeger was er een kleine bar op het strand. Helaas, die was dicht. Dus toen mijn biertje bij de taveerne gedronken. Binnen waren er een paar lange tafels gereed gemaakt. Toen ik vroeg of er een flottilla zou komen, zei de ober “Nee, een bruiloft.” Binnen eten was zo geen optie. De taveerne heeft een terras aan het water, en daar een tafel gereserveerd.

Het was een sfeervolle maaltijd aan het water.

De volgende dag weer vertrokken. Deze keer geen rustdag, want die gaan we in de baai van Abelike doen. Op verzoek van de kleine gasten.

Onderweg geankerd in “One house bay” op het onbewoonde eiland Atako. Dat bleek een zeer populaire ankerplek te zijn. Met tientallen boten was het druk.

Het water was er glashelder, en de bemanning hebben naar hartelust kunnen zwemmen en snorkelen.

Om 14:00 weer verder gevaren. Tegen drieën kwam er wat wind, W 3, en kon de genua uit gerold worden. Met 4 knopen liep het niet snel, maar we konden zeilen. De wind zakte wel wat weg en ook de snelheid. We hadden alle tijd.

Om 16:00 de motor gestart om het laatste rak tegen de wind te varen, en om 16:40 lagen we voor anker in Abelike baai.

En toen werd Bahia weer een zwem platform. De bijboot in te water gelaten, en daarmee hebben Lars en Eva kunnen roeien.

Om 20:30 naar de wal om te eten: is de taveerne vol ! ! !

Er zijn echter 2 taveernes: een mooie en een traditionele. De laatste had nog wel plaats. Het eten was ook uitstekend.

Zaterdag 14/8: zwem/lounge dag in Abelike. Lars lag al heel vroeg in het water.

Voor de lunch naar de “mooie” taveerne gegaan, en daar hebben Hans en Hanneke de middag “gelounged” op het terras.

Natuurlijk wel een tafel gereserveerd voor die avond.

Zondag 15/8. Eerst moet er nog gezwommen worden. Toen de BB motor en bijboot op het dek getrokken, en om 09:40 vertrokken.

De brug van Levkas draaide vandaag stipt op tijd om 12:00. De wind was iets te noordelijk om te zeilen, dus op de motor naar Preveza. Mijn favoriete  kade plek was vrij en als een geroutineerde bemanning afgemeerd. Ook nu was er niemand op de kade om te helpen, en Lars deed het walwerk weer.

Om 13:45 lagen we vast, en was er nog een halve middag om te gaan zwemmen aan het strandje.

Er was ook weer een hotel geboekt voor zondag nacht, maar op maandag nacht was alles vol.

De maandag werd gebruikt om Lars te laten testen op Corona, en Hanneke kon alvast beginnen met inpakken. Daarna richting strand.

Dinsdag 17/8. Eerst moesten er nog cadeautjes worden gekocht. Daarna was het tijd om alle tassen op dek te halen, want om 15:15 stond de taxi op de kade, en moesten we afscheid nemen.

Ze hadden een tussenstop in Frankfurt, en daar was het 16 graden ! Brrrrr

De volgende gast Hans K. komt op maandag 23/8. Ik heb een paar dagen rust en tijd om de water en bier voorraad op peil te brengen, de watertank en de dieseltank op te vullen, en wat kleine dingen te repareren.

De temperatuur is gelukkig wat gezakt, en blijft bij midden dertig steken:40 graden is wat teveel van het goede