Webdiary 09/14

Wed 12 Nov 2014 23:04
NB. Dit verslag is geschreven nadat ik weer terug was in Nederland. De rede hiervoor wordt duidelijk in het verslag.

Griekenland, Aktio, Vrijdag 17-10-2014

Op zaterdag 27/9 arriveerde Herman weer. Ik lag met de boot in Vonitsa. Ik had naar Preveza kunnen varen, maar de taxi rit naar Vonitsa is weer eens wat anders. En we hadden plannen om wat meer van de Golf van Amvrakikos te gaan zien. In al die jaren dat ik hier kom ben ik nauwelijks veel verder gevaren dan Vonitsa. Een paar jaar geleden heb ik een paar nachten bij een strand (met taveerne) wat ten oosten van Vonitsa gelegen. Het eten in die taveerne was niet erg goed, en na de tweede avond met taaie souvlaki ben ik weer snel vertrokken.

Na de nachtvlucht van Herman is zijn eerste dag altijd een rustdag, om een lange middag dut te doen.

Zondag 28/9.
Om 11:00 vertrokken met als bestemming een stadje in het zuidoosten van de golf van Amvrakikos genaamd Amphilakhia.
De golf van Amvrakikos is een kleine binnenzee en is ca. 30 km lang. Preveza ligt aan de (relatief) nauwe ingang. Er varen zeegaande vrachtschepen doorheen die in Amphilokhia kunnen afmeren. De pilot waarschuwt ook voor tanker schepen.

De wind zat in het NE, en was licht. Niet genoeg om te zeilen.
Bij aankomst in Amphilokhia eerst maar een rondje gevaren om de afmeer mogelijkheden te verkennen. Er lag geen enkel bezoekend jacht. De kade die in de pilot voor het afmeren was aangegeven was niet erg geschikt. De afstand tussen de bolders was erg groot.en meer voor grote schepen bedoeld. Iets ten noorden lagen drijvende steigers, maar die waren weer te krap. Daar tussen was een kade die wel geschikt was voor jachten, met zelfs (niet werkende) water/stroom punten. Om ca. 14:15 lagen we afgemeerd, en hadden nog de hele middag om het stadje te verkennen Dat bleek aardiger dan verwacht, met veel taveernes en terrassen aan het water, Het zag er schoon en welvarend uit.

Maandag 29/9
Na een koffie op de wal zijn we pas na twaalven vertrokken om naar Preveza te varen. We hebben nog overwogen een ander stadje in de NE hoek van de golf te bezoeken, maar die heeft geen kade en moet er geankerd worden. De volgende keer.
Het leek een leuk zeildagje te worden met een 4 uit het oosten, maar die zakte in en draaide naar het westen. Dus motoren. Om ca, 17:00 lagen we weer aan de kade van Preveza, en hebben 's avonds bij Tallia in de Mythos taveerne gegeten.

Dinsdag 30/9.
We zijn vandaag niet uitgevaren, want de de motorolie moest vervangen worden. Ook de Aktio werf gebeld om een afspraak te maken om uit het water te gaan. Dat wordt woensdag 15 oktober om 11:00.

Woensdag 1/10.
Met de vorige 2 bemanningen ben ik naar het noorden gevaren, dus nu weer een klein tochtje naar de zuidelijke Ionische eilanden. Bij traditie gaan we eerst naar de baai Abelike op het eiland Meganisi.
We passeerden de brug van Levkas om 14:00. Naast het kanaal van Levkas zijn ondiepe meren met veel vogels. Deze keer zagen we weer een grote groep pelikanen zwemmen.
Bij aankomst in Abelike liggen we graag aan de steiger van de taveerne. Die was vrij dus konden we makkelijk aan de wal komen.om te eten en te drinken.

Donderdag 2/10.
Dit jaar wilden we plaatsen bezoeken waar we nooit eerder zijn geweest, zoals Argostoli aan de SW hoek van Kefalonië. Een andere plaats op Levkas die we altijd overslaan is Nidri. Ruim 30 jaar geleden ben ik er wel geweest, maar het is een ontzettend druk stadje, De kade ligt grotendeels vol met grote schepen die dagtripjes maken.
Het is nu oktober en als we vroeg binnenkomen moet er toch wel een plekje zijn.
Vanaf Abelike is het maar 5 mijl, en om 13:00 uur arriveerden we er al. Ook hier eerst maar eens gekeken waar de afmeer mogelijkheden waren. Veel plaatsen op de kade zijn gemarkeerd als vaste ligplaats, maar in het noordelijk deel en het meest zuidelijke stuk kade zijn vrije ligplaatsen. Gekozen voor het noordelijke deel, en om half twee lagen we vast.
Een ander reden om hier eens te komen: er is een Chinees restaurant.
Nidri heeft veel toerisme. De kade is recentelijk herbouwd met bankjes en perken en is schoon, Er staat een groot beeld van Onassis op de kade. Zijn privé eiland, Skorpios, ligt tegenover Nidri, en hij zal hier wel vaak gekomen zijn.
Tegenover de kade is het een lange rij van terrassen van taveernes en cafés.
Maar vanavond eten we chinees.....
Omdat dit ons eerste bezoek is, blijven we een extra dag liggenen en hebben een lange wandeling gemaakt om het stadje wat te verkennen..
In de loop van de dag was het bewolkt geworden, en aan het eind van de middag viel er zelfs een spatje regen. Ja, het is oktober, dus herfst.

Het weerbericht is niet goed. Er komen een paar dagen met regen en onweer. vanaf maandag. De kade in Nidri is open voor oosten wind, dus kunnen we beter verkassen. De keuze werd Sivota, want die heeft een beschutte baai.

Zaterdag 4/10.
Sivota is een wisselplaats voor flotilla zeilers, Zondag is de wisseldag, en dus komen de boten op Zaterdag weer terug. Daarom was het zaak om vroeg in Sivota te arriveren.
Voor twaalven vertrokken en om 13:20 lagen we al aan de kade afgemeerd, naast een dik motorjacht: Laat de onweersbuien maar komen!

Zondag 5/10.
De dag was nog zonnig en warm. Laat in de avond kwam de eerste onweersbui. De wind en regen vielen nog wel mee.De rest van de nacht bleef het rustig.

Maandag 6/10
Vandaag kregen we een echte felle onweersbui. We waren nog zonder regenkleding gaan koffie drinken en wilden de bui afwachten. Maar de heftige windstoten gaven problemen bij andere boten, waarvan het anker niet hield. Dat waren flotilla boten, en de leiders waren druk in de weer om schade te voorkomen en om ankers opnieuw uit te varen. Herman ging toch even naar onze boot kijken, maar het duurde erg lang voor hij terug kwam. Dus ik ook de regen in. Herman stond te schuilen en zei dat de boot OK was. Ik was nu toch nat en ben naar de boot gegaan om regenkleding te halen. Toen bleek dat de grote motorboot naast ons wel behoorlijk scheef werd geduwd door de wind. Uit voorzorg hebben we toen toch de motor gestart, ingeval zijn anker ging krabben. Na een half uurtje was de bui voorbij, en konden we terug naar de nu koude koffie.

Dinsdag 7/10
Volgens Herman heeft het 's nachts nog ge-onweert,. maar ik ben er dwars doorheen geslapen. Het weerbericht voor vandaag was nog steeds onweer en we zijn niet uitgevaren. Wel heb ik van de gelegenheid gebruikt gemaakt om een nieuiwe start accu bij Simon (Sivota Yacht Services) te bestellen en te installeren. Die was nu 6 jaar oud en de motor had af en toe toch wat moeite om te starten.
Ook dacht ik wat tijd te besteden aan mijn webdiary. Ik kon mijn computer echter nergens vinden. Hij was weg, foetsie, verdwenen.
De laatste keer dat ik hem had gebruikt was in Vonitsa om de webdiary bij te werken, In de Remezzo taveerne is een een electriciteit punt waar computers kunnen worden opgeladen. En dat zal ik wel gedaan hebben met het idee om hem later weer op te halen. Was ik dat vergeten, en zonder computer weggevaren?
Ik denk van wel!!!!
Op internet gezocht naar een telefoon nummer, maar er werd niet opgenomen. Dit meerdere dagen geprobeerd, maar geen antwoord. Dan zit er niets anders op om nogmaals Vonitsa te bezoeken.

Woensdag 8/10
Zo, de onweersbuien zijn uit het weerbericht, en de zon schijnt weer. Tijd om te vertrekken.
Zoals verwacht zat het anker muurvast. Er was ook behoorlijk hard aan getrokken door de wind.
Kioni ligt aan de NE kust van het eiland Ithaka, en we zijn er nog nooit geweest. Het is klein en bijzonder populair, dus 's zomers altijd vol. Het is maar 12 mijl en kunnen we vroeg binnen zijn. En dat lukte. Toen we 14:00 binnen kwamen was er nog veel ruimte op de kade vrij.
'Aan het eind van de middag lag het toch weer helemaal vol, en jachten die later kwamen moesten ankeren, of met een lijn naar de wal afmeren.
Kioni is niet voor niets zo geliefd. Het is niet groot, maar heeft een leuke kade en terrassen aan het water. Nu werd het 's avonds al koel om op een terras te zitten, maar 's zomers zal het best gezellig zijn.

Foto 44 Abelike baai op Meganisi
Foto 45 Standbeeld van Onassis in Nidri (Levkas)