Webdiary 04/09

Sun 28 Jun 2009 09:25
Griekenland, Patras, Dinsdag 23-6-09
De windverwachting voor vandaag had nog een 6, en na de ervaring van gistermiddag, zijn we nog een dag blijven liggen. Patras begint een tweede thuishaven te worden. Maar de wind viel erg mee, en we hadden kunnen zeilen. Dan morgen maar.

Itea, Woensdag 24-6-09
's Morgens stond er toch wel een flinke wind met bewolking, maar we hebben nu lang genoeg in Patras gelegen en zijn om half negen vertrokken. Zo'n 5 mijl van Patras is een enorme hangbrug, met een doorvaart hoogte van 25 - 45 meter en met mijn masthoogte van 17 meter geen enkel probleem. Toch moeten alle jachten zich melden per marifoon, 5 mijl voor de brug en wordt de masthoogte gevraagd, en krijg je instructies onder welke boog je moet varen. De brug heeft 4 enorme pilaren, waar het brugdek met kabels aan hangt. Het zou de langste kabelbrug ter wereld zijn, met een overspanning van 2.252 meter.
Vlak voor de brug werden we nog verrast door een regenbuitje, maar dat duurde maar kort.
Na het passeren van de brug zijn we in de Golf van Corinthe. De genua werd half uitgerold, en met een flinke wind van achter liepen we 6 - 7 knoop. Voor de wind weg lopen is altijd makkelijk. Ook toen de wind toenam tot een zesje ging het snel maar bleef het beheerst.  Wel kwam er een tweede bui aan, maar die ging net achter ons langs, en we kregen alleen een staartje met wind kracht 7. Toen de bui voorbij was bleef het een 6 met vlagen van 7.
Rond het middaguur kregen we gezelschap van een school dolfijnen, die een kwartiertje met ons mee zwommen.
De bestemming voor vandaag is Itea, een stadje aan de noordkant van de Golf van Corinthe, aan het eind van een diepe baai. In de baai werd de wind wat minde,en de golven lager.
Vlakbij de haven werden we aangeroepen door een man in een speedboot, die ons verzocht op te letten want er was een zeilwedstrijd.  De Griekse kampioenschappen in de Optimist klasse werden gezeild, met 300 deelnemers.
In een hoek van de baai was een enorme "streep" zeiltjes zichtbaar.
Om 15:30 afgemeerd, en even bekomen van een enerverende zeildag. Het moeten de snelste 40 mijl zijn die ik ooit gevaren heb.
Itea is een alleraardigst stadje, en een verluchting na het drukke Patras. De marina is weer zo'n project waar de steigers zijn gebouwd, maar het geld voor afmeerlijnen, water en elektriciteit is verdwenen. En er is ook geen havenmeester. Toch zag het er schoon uit.
Morgen willen we naar Delphi, om wat oud Griekse cultuur te zien. We hebben nog uitgezocht waar en hoe laat de bus gaat, zodat we morgen geen tijd verliezen.

Itea, Donderdag 25-6-09
Op tijd opgestaan, om met de bus van 09:15 nar Delphi te gaan. De  afstand is nog geen 20 km, maar de bus gaat nog via een paar andere dorpjes, ook leuk.
We hebben de ruines bekeken. Veel staat er niet meer overeind. Een paar kolommen van de tempel van Apollo, een kleiner tempeltje was "herbouwd", en het stadium was nog groot deels intact. Erg interessant, als je bedenkt dat het al duizenden jaren geleden gebouwd is.
Daarna zijn we naar het museum gegaan, waar een paar prachtige marmeren beelden staan, en het pronkstuk: een gaaf bronzen beeld van een paarden menner, die ooit op een bronzen koets met paarden heeft gestaan.
Daarna zijn we het dorp Delphi ingelopen, om op een terras met een ijskoffie te wachten op de bus terug naar Itea.
Vanaf het terras is de baai en het stadje Itea te zien, en later, terug in Itea, is Delphi te zien, in de heuvels.
Het was een heerlijke zonnige dag met weinig wind, dacht ik. Maar toen ik later met een andere schipper sprak, vertelde hij me dat het toch hard had gewaaid. Hij was van het kanaal van Corinthe gekomen, en had harde wind en hoge golven gehad.

N. Trizonia, Vrijdag 26-06-09
Om 08:45 vertrokken met bestemming Nissis Trizonia, 22 mijl naar het westen. Met een weerbericht van west 4 leek dit een makkie. Maar,,,,,Eolis dacht er anders over.
In de baai van Itea ging het goed, maar van een afstand waren de witte schuimkoppen op het open water al te zien.
Dus dat werd op de motoer hakken tegen de wind en golven. De wind werd al snel 25 knopen (Bf 6)en de golven hoger maar we kwamen vooruit, en het is nog maar 17 mijl. De snelheid was soms niet meer dan 3,5 knoop, maar we vonden het zonde om de terug te keren, en de afstand nog eens te moeten varen.
Dat idee werd toch weer actueel, toen de wind toenam tot een 35 knoop en de golven nog hoger werden. Toen de motor een paar tandjes hoger gezet (arm oud stalen ros) en kwamen we weer vooruit. Om 12 uur ging de wind terug naar 25 knopen, en werden de golven minder hoog, en konden we weer goede vordering maken, zodat we om 14:15 lagen afgemeerd in de haven van het eilandje Trizonia. Het was weer een barre vaardag geweest.

N. Trizonia, Zaterdag 27-06-09
Dit eilandje is zo'n klein juweeltje waar je graag een week gaat liggen om op een nieuwe zeebrief te wachten. Een dorpje me een paar honderd mensen, een grote baai met marina aan de west kant - ook weer een onafgemaakte project - en een pleintje me kade aan de zuidzijde, met vier taveernes en terrassen aan de waterkant. Er gebeurd hier niets, en het is heerlijk ontspannen.
Er rijden wel een paar kleine auto's die meest gebruikt worden om lading van het veerpontje naar hun huis te brengen, zoals bijvoorbeeld een partij deuren en panelen - iemand is bezig zijn huis te renoveren.
Als de wind 's avonds wat minder is, is het heerlijk om op een terras met een glaasje ouzo over het water te staren en van de stilte te genieten.
We blijven nog even.

__________ Information from ESET Smart Security, version of virus signature database 4193 (20090626) __________

The message was checked by ESET Smart Security.