Webdiary 13/07

Sun 12 Aug 2007 14:43
Sardinië, Castelsardo - Palau, Donderdag 2 Augustus, 2007
Weer vroeg vertrokken, en met de wind uit de gebruikelijke richting, op de neus, naar de Straat van Corsica. Corsica is heel duidelijk te zien, en we hebben overwogen om daar te stoppen voor de lunch, maar toch maar niet gedaan. Aan de NO kant van Sardinië is een grote eilanden groep, de Madalenas, en de kust is vol met baaien en rotsen. Dit deel van de kust is de Costa Esmeralda. Het zeilen langs en tussen de eilanden is erg mooi. En dat weten vele andere booteigenaren ook. Toen we de baai van Palau in voeren, leek het wel of ik op de Loosdrechtse plassen voer - zo druk. Ik had niet gereserveerd in Palau, and toen ik belde was er in de haven geen plaats meer. Wist ik veel dat het zo druk zou zijn.
Na een snelle studie van de pilot, bleek er enige mijlen verderop een mooie beschutte baai te zijn, Golfo della Saline, waar we zijn geankerd. Op de wal waren zeilscholen en een camping, maar we waren te lui om de bijboot te water te laten om te zien of er een restaurant was. 's Avonds heeft Herman zijn kookkunsten weer eens gedemonstreerd en hebben we in de kuip gedineerd.

Sardinië, Golfo della Saline - Porto della Taverna, Vrijdag 3 Augustus, 2007
Vandaag gaan we naar de baai waar KJ met gezin en vrienden een huisje heeft voor de vakantie. Op de ankerplaats was een lekkere westen wind, en dat beloofde een bezeilde koers naar het zuiden. He eerste rak was naar het westen, en de wind begon al in te zakken, en toen de koers naar het zuiden  ging, was de wind al bijna op. Maar dat bleek rond elke kaap zo te zijn, en op meer open stukken was het goed zeilen. De koers voerde langs Porto Cervo, waar "de rijken der aarde" hun speeltje hebben liggen: het ene mega jacht is nog groter dan de andere. Maar wel leuk om eens naar te kijken. Als we meer tijd hadden gehad, was ik de haven even ingevaren om even rond te kijken, maar we hebben de verleiding weerstaan. Ondertussen hadden we de bezaan ook bijgezet, en dat hielp goed met de snelheid. Na het passeren van de ingang van de stad Olbia, moesten we nog door een wat nauwe passage waar het wrak van een gestrand zeechip lag, en toen konden we rond 13:00 de Porto della Taverna invaren - met alle zeilen bij. Toen het strand al aardig dicht was genaderd, kwam er een rubber boot met wuivende inzittenden onze richting op: KJ met Maaike en Jasper kwamen ons tegemoet om ons welkom te heten. Na het strijken van de zeilen, hebben we vlak voor het strand het anker laten vallen, en ton de wal op om iedereen te begroeten, onder het genot van een biertje. 's Avonds met z'n allen gegeten in het eettentje op het strand.

Sardinië, Porto della Taverna, Zaterdag 4 Augustus, 2007
KJ en gezelschap hebben vanavond de veerboot terug naar Genua, om op Zondag weer naar huis te gaan. Zo konden we toch nog de hele dag genieten van een dagje op het strand en dat is de eerste stranddag sinds ik vorig jaar met de boot vertrokken ben. Wel vele en mooie stranden gezien, maar er geen gebruik van gemaakt, anders dan om een biertje in een strandtent te drinken.
's Avonds rond 19:00 afscheid genomen, en ze uitgewuifd. Daarna op het terras van een campingrestaurant gegeten. Beide restaurants op het strand waren vol; een was voor een week al volgeboekt!!!! Er is duidelijk ruimte voor meer restaurants hier.

Sardinië, Porto della Taverna - Porto Brandinghi, Zondag 5 Augustus, 2007
Vanmorgen, even na zessen, begon er een flinke wind op te steken, gepaard met een flinke deining, waardoor de ankerplaats oncomfortabel werd en slapen niet meer mogelijk was. Toch hebben we gewacht tot na het middaguur, want we moesten eerst de bijboot nog binnenhalen. Daarna anker op, en zijn we verkast naar een baai verder zuid, die wel tegen de NE wind en deining beschutting gaf. Ook hier waren we weer te lui om de bijboot te water te laten, en heeft Herman zijn kookkunsten weer vertoond. Ook kregen we het volgende probleem te ruiken: de motorruimte stond vol met uitlaatgassen. Na onderzoek bleek een van de bouten van het uitlaatspruitstuk te zijn gebroken, en een deel van de pakking was weg.

Sardinië, Porto Brandinghi, Maandag 6 Augustus, 2007
Het klusje voor vandaag: met hittebestendige epoxy een tijdelijke reparatie van de uitlaatpakking aanbrengen. Daarna de bijboot te water, en de wal op. Achter het strand bleek een vakantie complex te zijn met een kleine minimarkt, een restaurant en twee ijs salons. Dus konden we onze nieuwe verslaving weer bevredigen.... normaal eet ik niet veel ijs, maar hier is het warm, en het Italiaanse ijs is wel erg lekker.

Sardinië, Porto Brandinghi - Olbia, Dinsdag 7 Augustus, 2007
Morgen vliegt Herman terug naar Nederland, en daarom gaan we vandaag naar Olbia, waarvandaan hij een taxi kan nemen. Om 10:00 anker op, en tussen de eilanden door naar de ingang van de haven van Olbia. Olbia is het vertrekpunt van veel veerboten, en we kwamen er meteen een paar tegen.
In Olbia moet ik ook water en diesel tanken. Bij de dieselpomp moesten we wachten op een ander schip wat lag te tanken. De schipper van dat jacht vertelde ons dat hij de pomp had leeg gemaakt! Vanavond zou er weer nieuwe voorraad zijn....
Om ca 13:15 afgemeerd langs een publieke kade, en toen konden we even het stadje verkennen. De pilot was nogal negatief over Olbia, maar het stadsdeel grenzend aan de haven is best wel aardig, met veel winkels en restaurants......en ijssalons.
Nadat we weer op de boot waren, kwam er een of andere beambte ons vertellen dat er morgen om 05:00 uur een groot schip langs dit deel van de kade kwam, en of we maar weg wilden gaan. De rest van de kade was bezet, en toen ben ik maar in de jachthaven gaan informeren of ze plaats hadden. En voor een forse prijs was dat mogelijk, dus om 18:00 naar de jachthaven verhuisd. 's Avonds eens pizza gegeten - erg lekker, wel een verschil met een diepvries pizza van Appie.

Sardinië, Olbia, Woensdag 8 Augustus, 2007
Om 11:00 was Herman al helemaal bepakt en gezakt voor de terugreis naar Nederland - maar het vliegtuig ging pas rond 17:00. Rond 13:30 een taxi gevonden en afscheid genomen van Herman - die gaat naar een nat en koud Nederland....
Die avond in de jachthaven blijven liggen, want voor Donderdag en Vrijdag wordt er harde wind voorspeld.

Sardinië, Olbia, Donderdag/Vrijdag 9/10 Augustus, 2007
De harde wind kwam, en ik was blij in de jachthaven te liggen. Wel duur, maar nu kon ik ook water tanken, wat hard nodig was.

Sardinië, Olbia, Zaterdag 11 Augustus, 2007
De wind was afgenomen, en het werd tijd de dure jachthaven te verlaten. De publieke kade was nog bezet, maar sommige boten lagen dubbel op. Dus een groot Duits jacht uitgekozen, en de eigenaar gevraagd of ik langszij kon komen. Geen probleem, maar hij wilde morgen rond 09:00 vertrekken. Nou dat zijn we in NL wel gewend, dus de haven uit en langszij de Duitser afgemeerd.