Webdiary 16/13

Thu 24 Oct 2013 12:49
Griekenland, Aktio, Donderdag 24-10-2013

Het zeil seizoen zit er weer op. Bahia staat met een schone bodem weer op de wal, en is bijna winterklaar.
Sinds de laatste webdiary is er het volgende gebeurd:

Na ruim 4 weken in Vonitsa (en het lezen van 4 boeken), ben ik op Dinsdsag 8/10 weer naar Preveza gevaren. Die week was het weer niet zo goed. De Zondag en Maandag waren bewolkt, met regen en koud. Op Dinsdag was het wat beter, en ben toen vertrokken, omdat er voor Woensdag en Donderdag weer onweer met regen werd voorspeld. Dat viel echter reuze mee. Het regende alleen 's nachts.
Vanaf Zaterdag 12/8 was de voorspelling weer goed, en dat was de dag dat Herman om 10 uur 's morgens arriveerde. Na de nachtvlucht heeft hij een dagje rust nodig, maar op Zondag 13/10 zijn we vertrokken voor een tocht van 8 dagen.
De bestemming voor Zondag was Parga, want vorig jaar zagen we (te laat) dat er een Chinees/Indiaas restaurant was.
De teleurstelling was groot toen bleek dat het restaurant al gesloten was voor het seizoen.
Op Maandag 13/8 zijn we naar Platarias gevaren. Op de motor want er was nauwelijks wind. We hebben nog wel even geprobeerd te zeilen , maar met een snelheid van 1,5 - 2 knoop schiet het niet op.
In Platarias was het ook een dooie boel. Er was nog 1 taveerne open, en toen we na de maaltijd een café voor de koffie zochten, was alles al dicht.

Op Dinsdag hebben we een veilige haven opgezocht. De weersverwachting voor Woensdag was onweer met regen, en windkracht 7 voor Donderdag. Dus hebben we de beschutting van Gouvia marina opgezocht.
Net buiten de marina is een kleine taveerne die gerund wordt door een Engelse dame, en die heeft de beste "peppersteak" van de Ionische zee. Ik ben er al vaak geweest en ze kent me. Na de verrukkelijke maaltijd nog een praatje gemaakt, en verteld dat we speciaal naar Parga waren gevaren voor een Chinese maaltijd. Toen vertelde ze ons dat er een Chinees restaurant in Gouvia is, een kwartiertje lopen van haar restaurant.
Daar zijn we Woensdag avond niet naar toe gegaan, omdat het regende. De Donderdag had inderdaad heel harde wind, en het was een rumoerige nacht. Speciaal voor Herman: die slaapt achterin, en daar klotsen de golven tegen de romp. Voorin is dat niet zo erg, en bovendien had ik weer last van verstopte oren. Wel werd ik wakker van het schudden van de boot, maar het huilen van de wind heb ik niet gehoord.
Goed, Donderdag avond was de wind al aardig afgenomen, en zijn we naar het Chinese restaurant gelopen, en er heerlijk gegeten. Na maanden Grieks eten, is dit een heerlijke afwisseling.
Op Vrijdag 18/10 was het wind weer gekalmeerd. Er was helemaal geen wind. Typisch voor de Ionische zee: of te veel, of te weinig wind. Die dag zijn we naar Mourtos gevaren.
Zaterdag 19/10 zijn we verder naar het zuiden gevaren - weer geen wind- naar het stadje Gaios op het eiland Paxos. Ook daar was het erg rustig. Op de passanten kade waren we de enige boot...correctie, en kwam 's navonds nog 1 boot naast liggen. Hiet waren restaurants en cafés nog gewoon open. En de ganzen die vorig jaar rond de tafeltjes 'gakten', waren er nog. Ze bleven wel op de kade . Dit plaatsje noemen we de 'ganzenstad, als we even niet op de naam kunnen komen.

'Op Zondag 20/10 zijn we weer terg gevaren naar Preveza. Die dag stond er wel wind, maar uit het zuidoosten, en onze koers was zuidoost. Dus weer op de motor. Om 17:00 uur lagen we weer aan de kade, maar de laatste boot voordat de kade gereserveerd is voor de visssers boten, die er 's morgens hun vangst van de nacht gaan verkopen.
Op maandag morgen raakten ze dan ook bijna de spiegel van mijn boot, en toen er vóór wat kade ruimte vrij was, hebben we boot maar verhaald.
Deze week gaan we de boot winter klaar maken: zeilen er af en opvouwen,. bijboot en motor afspoelen c.q. doorspoelen en opvouwen, vallen in de mast trekken en alles bovendeks benedendeks opslaan.

Het weer is deze hele week goed, met volop zon, en warme dagtemperaturen, dus dat komt goed uit.
Voor de winterstalling had ik een afspraak gemaakt om op Woensdag 23/10 uit het water te gaan. Dat ging volgens planning en om 12:45 was Bahia weer op het drogen. Na het schoon spuiten van de bodem, stond ze een uur later weer wintervast in de bok.
Vandaag en morgen nog de laatste werkjes doen, en dan gaan we op Zaterdag 26/10 om 09:30 weer met Transavia naar Nederland.

Dit is de laatste webdiary voor het jaar.
Allen bedankt voor het lezen, en tot volgend jaar.