Webdiary 14

Mon 16 Oct 2006 17:20
Zeewolde, Donderdag 21 September - Zondag 1 Oktober 2006,
Sorry voor het lange wachten: het is alweer een heel lange tijd geleden dat ik de webdiary heb bijgewerkt.
In 't kort: op Donderdag 21 September naar Nederland gevlogen om m'n paspoort te vernieuwen. Die Vrijdag eerst naar de fotograaf, en daarna de aanvraag ingediend bij het gemeentehuis. De pasfoto werd niet afgekeurd!
De week in Zeewolde ging snel. Ik had gedacht om flink wat tijd aan de tuin te besteden, en een paar klusjes aan het huis te doen, maar dat is maar beperkt gebeurd.
Enniewee, na het het ophalen van het paspoort of Vrijdag en het leuke tuinfeest van KJ en Ingrid op Zaterdagavond, hebben Ivo en Sheila me op Zondagmorgen naar Schiphol gebracht, en om 15:30 lokale tijd was ik weer in Lissabon. De bagage kwam snel en ik kon de shuttlebus van 16:00 halen, en was een uur later in Cascais, waar de BAHIA nog rustig lag te dobberen. Toch wel een opluchting om dat tee zien...
Herman, de bemanning voor de komende twee weken, kwam om ca. 20:00 aan in Cascais, en omdat het al donker werd, heb ik hem bij de bushalte afgehaald.

Cascais, Maandag 2 Oktober 2006
Boodschappen gedaan om de boot te provianderen, en op de terrassen/restaurants van Cascais plannen gemaakt voor de komende dagen. Omdat Ernst niet mee gaat, gaat het plan van het 'rondje Atlantic' ook niet door, evenals de oversteek naar de Canarische eilanden.
Het eerste doel is de Algarve, en dan eens kijken waar de boot kan overwinteren, hetzij in het water of op de wal. En er is alle tijd om de tourist uit te hangen.

Cascais, Dinsdag 3 Oktober 2006
Gisteravond heeft het flink geregend, maar vandaag is het weer voor touristen, en hebben we Lissabon bekeken. Althans, wat je van een grote stad in een paar uur kunt zien. Volgens de reisgids was het electrische trammetje die naar de wijk Alfama gaat leuk. Dus gedaan. De dag afgesloten in de oudste en mooiste "cervejaria"(=bierlokaal) van Portugal.

Cascais, Woensdag 4 Oktober 2006
Vandaag moet er weer gezeild worden en de bestemming is Sines, zo'n 35 mijl naar het zuiden. Het weer was wisselvallig. We vertrokken met zon, toen veel bewolking en zelfs een regendrupje, en daarna weer volop zon. Met eeen NW wind was het bezeild, en in de middag nam de wind zelfs toe tot een 4, die de hele avond bleef waaien: ongebruikelijk. Tegen zessen afgemeerd in Sines. Het bleek een alleraadigst oud stadje te zijn, met een verrassend goed restaurant.
O ja, en vandaag hadden we weer eens bezoek van een paar dolfijnen. Ze waren groter dan de dolfijnen die ik voorheen heb gezien.
En we hebben gevisd, met handlijnen. Ik kreeg een grote 'strike', maar de vis was sterker dan de knoop waarmee de voorlijn aan het draaioogje zat. Aas weg: 1-0 voor de vissen. Herman had ook een 'strike': ook niets - 2-0. Wel had hj nog even een meeuw aan de haak, maar die wist gelukkig zelf los te komen.

Sines, Donderdag 5 Oktober 2006
Het doel is Lagos, in de Algarve, en daarvoor moeten we de kaap Sao Vincente ronden, de meest zuid-westelijke kaap van Portugal. Het is meer dan 80 mijl, dus we zullen in het donker aankomen, en dan maakt het ook niet uit of je om 22:00 of om 23:00 aankomt.
Om ca. 08:40 vertrokken.De wind is de hele nacht blijven blazen en met een N3 en een zuidelijke koers is het plat voor het lapje zeilen - de genua op de spi-boom en de giek vast met een bulletalie (want met de oceaandeining blijft het grootzeil moeilijk vol). De zon scheen volop en het zeilersleven was mooi....
In de loop van de dag nam de wind toe van 3 naar 5, en later zelfs een 6, en de snelheid nam toe in verhouding: we kwamen op een gemiddelde van boven 7 knopen. De BAHIA deed het fantastisch, en het werd de mooiste zeildag 'to-date'.
Omdat we zo snel opschoten, hadden we Cabo de Sao Vincente al om 17:00 dwars. Daarna moesten we een oostelijke koers houden, en was de snelheid er een beetje uit. Voor het donker aankomen lukte niet meer, want dan is het nog zo'n 20 mijl naar Lagos. Om ca. 20:00 waren we bij de havenmond, en dan moet je nog een eind een smal kanaal opvaren. Het was net laag water, en in 't donker leek het kanaal wel erg smal en ondiep. Geconcentreerd de dieptemeter en de plotter in de gaten houdend kwamen we bij de receptie steiger.Het was te laat om de marina in te gaan, en we zijn daar die nacht blijven liggen. Toch waren we vroeg genoeg om nog even het stadje in te gaan en een restaurantje te vinden - er zijn er plenty.
Vissen: het gaat niet goed. Op advies van Herman (een ervaren visser) een nieuw kunstaas met een echte wurgknoop aan het draaioogje geknoopt.
En ik had weer een 'strike', en weer geen weerstand aan de lijn. Klopte: deze keer was de knoop van de handlijn los getrokken. De draaioogjes en het lood en het aas, alles weg......  3-0 voor de vissen. Het moeten wel  v cgrote vissen zijn geweest om zoveel kracht te hebben, maarre..ik heb ze niet gezien - zelfs geen vin.