Webdiary 05/19

Fri 20 Sep 2019 14:05

Griekenland, Preveza, vrijdag 20 september 2019.

Tot gisteren was het weer ongewoon rustig, zonder harde wind of regen.

Echter, vannacht werd ik getracteerd op een forse onweersbui met rukwinden en een stortbui.

Het weerbericht had dit niet voorspeld, en het kwam als een verassing. Het is al septeber, en in het najaar wordt ook het weer in Griekenland wat herfstachtig. Maar vandaag was het mooie weer weer terug: 25 graden.

Alleen wordt er vanavond een oostenwind BF 5 verwacht. En met oostenwind is Preveza de lagerwal. Daarom lig ik ook in de luwte van de commerciele havenkade.

In de laatste webdiary was ik in Pilos, aan de zuidwest hoek van de Peloppenesus. Omdat Hans naar de F1 race wilde kijken. Binnen 30 seconden na de start lag Max er al uit!

Op maandag 2/9 vertrokken om weer naar het noorden te gaan,  terug naar  Kiparassia. Er was weinig wind. Tegen 12 uur kwam er meer wind uit het NW en kon de motor uit en zijn we op de genua verder gevaren.

Maar om 13:30 viel de wind weer weg en moest de motor weer bij. Om 15:10 lagen we langszij afgemeerd.

Ik ben al vaker in Kiparassia geweest, maar nooit de moeite genomen om naar het centrale plein te lopen. Deze keer hebben we dat wel gedaan om het middagbiertje te drinken. Het is een hele klim om er te komen. Het is een leuk plein met veel terrassen. Maar s avonds hebben we toch maar in de taveerne aan de haven gegeten.

De dag erna terug naar Katakolon. Toen er nog geen wind stond, zijn we naar het NW gevaren, zodat we hoogte hadden als de NW wind kwam. Het werd toen nog fijn zeilen maar de wind bleef aanwakkeren. Toen het te wild werd hebben we het grootzeil gestreken, en zijn op de genua verder gevaren. Toch liepen we nog meer dan 6,5 knopen. Katakolon konden we niet bezeilen, en het laatste deel op de motor tegen de wind in gevaren.

Bij aankomst in Katakolon (15:15) was het stadje weer als vanouds: er lag een cruise schip, en alle winkels waren open.

Op woensdag 4/9 naar Nikolaos gevaren. Dat is een NW koers, dus zeilen zat er niet in. Gelukkig bleef de wind kalm en was de voortgang goed.

Bij aankomst bleek er een flotilla aan de kade van Dimitri te liggen. Maar we konden nog langszij aan de zuidkade.

Daar kan het best ruig zijn van golven, maar de wind bleef licht.

We werden weer harteljk ontvangen door Dimitri en zijn familie. Katarina is weer in verwachting: weer een jongen. Haar eerste zoon, Denis gaat dit jaar al naar school.

Het blijft leuk om een dagje op Zakintos te blijven. En na 3 dagen varen was een rustdag verdiend.

De rest van de reis moesten we nog plannen. Maar toen zei Hans dat hij niet op donderdag maar al op dinsdag terug vloog. En we wilden 2 dagen voor vertrek weer terug zijn in Preveza. Op zondag dus, en hadden we nog maar 3 vaardagen over.

Vrijdag 6/9 in een keer doorgevaren naar Vathi op Ithaka, om naar mijn favourite taveerne te gaan eten.

Op Zaterdag naar Nidri op Levkas gevaren, om bij mijn favourite chinese restaurant te gaan eten.

En op zondag 7/9 naar Preveza gevaren. We waren om 10:50 vertrokken en hadden de brug van 13:00.

Daardoor kwamen we mooi op tijd in Preveza, maar de vrije kadeplek was niet echt in de beschutting van de havenkade.

Echter, op maandag ging er een boot weg van de plek waar ik ook in Juli gelegen had, en die is wel goed beschut.

Dus meteen verkast. En savonds bij mijn favourite taveerne van Talha en Tina gegeten.....

Op dinsdag 10/9 vloog Hans weer terug naar Nederland.

Herman komt volgende week dinsdag 24/9 en dan gaan we delaatste tocht van het  seizoen maken. Hopelijk blijft het weer stabiel. Ik hoef geen herhaling van de Medicane zoals vorig jaar