Webdiary 06/19

Tue 8 Oct 2019 13:22

Griekenland, Preveza, dinsdag 8-10-2019.

Het seizoen zit er weer op. We zijn terug in Preveza en gaan vrijdag a.s. uit het water. Volgende week dinsdag, 15 oktober, vliegen we terug naar Nederland.

We zijn eerder dan geplanned naar Preveza terug gegaan. Het weer werd slechter, en we zochten een goed plek om de onweersbuien uit te zitten.

Toch hebben we nog een kleine tocht gemaakt.

Op dinsdag 24/9 arriveerde Herman K.  Vlak voor de landing had hij flinke turbelentie gehad. Maar eenmaal onder de wolken was het voorbij.

Het weer was ook zwaar bewolkt. s Nachts had het flink geregend, maar er was geen onweer, alhoewel dat wel in de verwachting had gezeten.

De volgende dag, woensdag, was het mooie weer terug, en zijn we vertrokken. Om 12:00 waren we de brug van Levkas gepasseerd, en eenmaal uit het kanaal, bleek er een N3 te staan. Genua en motor uit, en met 3,5 / 4 knoop naar het zuiden gevaren. Lekker rustig.

Om 14:20 lagen we afgemeerd aan de kade van Nidri, en konden we onze siésta doen.

Uiteraard s avonds bij de chinees gegeten. Heerlijk.

Donderdag 26/9 zijn we om 10:55 vertrokken om naar Sivota te varen. Het is nog geen 2 uur varen, maar we wilden vroeg aankomen om nog een plaatsje aan de kade te hebben. Dat bleek ijdele hoop. Alles lag vol.

Met alle drijvende pontoons van resaturants en commerciele instellingen, is er nog maar weinig kade ruimte vrij. Het wordt steeds moeilijker om in Sivota af te meren.

Eerst Yanni gebeld van de Delphina taveerne.  Daar eten we vaak, en die kent ons. Hij kreeg 19 boten, en zijn poton was vol.

Toen maar een van de andere taveernes gebeld (12 gods) en daar konden we aan de drijvende steiger liggen.

Het was even lastig om op de plek te komen, want de steiger er tegenover lag ook vol met vrij grote boten, en de doorgang was krap. Een mannetje van het restauarant met een rubber boot hielp om te keren en af te meren.

Omdat je de steiger van een restaurant gebruikt, ben je verplicht om daar ook s avonds te gaan eten.  Electriciteit  en water zijn gratis, maar s avonds heb je geen keus.

En dat is ook geen straf.Je eet weer eens in een andere taveerne.

Op vrijdag had ik een afspraak met Simon, om over een nieuwe motor te praten, maar op zaterdag zijn we weer vertrokken, met bestemming  Eufimia. Bij vertrek waren er wel veel open plakken aan de kade. We hadden gisteren gewoon pech.

Op weg naar Eufimia nog wel wat kunnen zeilen maar dat duurde niet lang, In het kanaal van Ithaka was de wind tegen dus op de motor.

In Eufimia is er een wal kapitein die verteld waar je moet afmeren en daarbij ook assisteerd. Er lagen wel 3 flotillas, en de kade was best vol, maar er was nog ruimte voor ons.

Op zondag de zondagsrust in acht genomen, maar op maandag zijn we naar Vathi op het eiland Ithaka gevaren.

We waren weer vroeg en er was nog volop ruimte. Maar aan het eind van de middag lag de kade toch vol. En het is eind september. Toch zijn er nog veel boten op het water.

Natuurlijk s avonds in mijn heerlijke restaurant gegeten maar mijn favourite gerecht (slow cooked rabbit) was uitverkocht: toch einde seizoen!

En toen werd het oktober, en was het herfst.

Het weer bericht had ook al niet veel goeds te melden. Vanaf donderdag werd het weer regen en onweer.

Op dinsdag 1/10 zijn we naar Astakos gevaren. Het was bezeild, maar de wind was te zwak om alleen op het zeil vordering te maken.

In Astakos lag een flotilla leiders boot, en de flotilla boten kwam ook binnen druppelen, met als gevolg dat aan het eind van de middag de kade ook helemaal vol lag.   Wel een gezellige drukte.

Bij het afmeren werden we geholpen dooe een mannetje uit een taveerne. De taveerne zag er niet erg aantrekkelijk uit, maar we hebben er tcoh gegeten. En het eten was goed en niet duur. Met 2 bezette tafels die avond waren wij verantwoordelijk voor 50% van de omzet.

Op woensdag naar het "schuil adres" voor het slechte weer gevaren: bij George op het eiland Kalamos.

Het was maar 12 mijl en we waren vroeg binnen. En George stond ons al op te wachten.

In de nacht van woensdag op donderdag was er een flinke onweerdsbui met regen. Rond het middaguur was er nog een bui, en daarna werd het weer kalm.

Ook in de nacht van donderdag op vrijdag weer een flinke onweersbui gehad, met veel regen.

En s morgens begon de wind aan te wakkeren tot een N5/6 Alle boten werden opzij gedrukt door de harde wind.

George liep op de kade, en sommeerde alle boten om de motor te starten, het roer hard stuurboord te geven, en de ankerketting aan te trekken. En dat was net op tijd, want mijn achteronder srag was nog slechts 10 cm verwijderd van de kade.

Om een uur of negen zwakte de wind wat af, en was de situatie weer onder controle.

De rest vam de dag bleef het droog.

Het weerbericht voor zaterdag en zondag was weer goed, maar daarna zouden er weer buien komen.

Daarom hebben we besloten de tocht vroegtijdig af te breken, en terug te gaan naar Preveza.

Zo gezegd, zo gedaan.

Op zaterdag om 10:00 vertrokken want het is nog wel 4 uur varen naar de brug van Levkas.

De wind zat weer eens niet mee. Met WNW4 stond er een aardige bries, maar helaas op de neus.

Om 14:00 zijn we de brug van Levkas voorbij gevaren en buiten op zee stond weer dezelfde NW4. Op alleen de genua zijn  we naar Preveza gevaren.

Bij het afmeen hadden we veel geluk. In de luwte van het commerciele haven lag alles vol, maar net toen we naar een andere plek wilden varen, ging er een boot weg. Betere timing hadden we niet kunnen hebben. Dus lagen we goed beschut.

En dat was ook heel fijn toen de wind uit het oosten kwam. De sterkte bleef beperkt tot een 5, en er waren ook veel boten vertrokken, maar de boten aan de rest van de kade lagen aardg te rijen.

Gisteravond was het ook heel rustig in de taveeren van Talha. Voor lange tijd waren we de enig klanten. Rond 22:00 kwamen er nog een paar eters bij.

Op de zondag, toen het nog zonnig was, zijn we begonnen met de boot winterklaar te maken. Het grootzeil en de bezaan zijn er al af, en liggen droog en opgevouwen onderdeks.

Morgen en overmorgen is he weer zonnig, en dan gaat de genua eraf. En dan zij  we klaar om uit het water te gaan. Dat is geplanned op vrijdag. Dan hebben we nog 3 dagen op de wal om de boot schoon te maken en af te dekken, en vliegen we op dinsdag 15 oktober terug naar Nederland.

Dit is weer de laatste webdiary voor dit jaar.

Alle lezers bedankt voor de belangstelling, en hopelijk gaan we volgend jaar weer verder