Webdiary 06/09

Sun 19 Jul 2009 14:08
Griekenland, Kalamos, N. Kalamos, Donderdag 2-7-09
Na vertrek uit Astakos, en de baai uitgevaren te hebben, hadden we een licht westen windje - op de neus. Rustig naar het eiland Kalamos gevaren en rond 13:00 de baai van Port Leone ingegaan: de baai met het dorp dat in 1953 door de aardbeving was verwoest, en daarna nooit meer is bewoond.
Vorig jaar had een ondernemende Griek er een taveerne geopend. Bij navraag bij een andere boot bleek er dit jaar geen taveerne meer te zijn.
Toch een poging gedaan te ankeren, maar het hek anker hield niet......dus....geen goede ankergrond, geen taveerne: we varen verder naar het stadje Kalamos, 5 mijl naar het noorden, en nu eens bezeild. Met de genua konden we nog een lekkere snelheid maken.
Rond 14:00 lagen we al afgemeerd, met de kont naar de kade. De lokale taveerne eigenaar fungeerde als een soort haven meester. Hij waarschuwde dat ik niet genoeg ankerketting uit had, en bood aan mijn anker uit te varen met zijn boot. Bij het strak trekken van de ankerketting hield het anker inderdaad niet. In het midden van de havenkom is de ankergrond slap en niet erg goed.
Het aanbod van de taveerne eigenaar werd geaccepteerd,en die trok het anker met ketting helemaal naar de andere kant van de haven: 60 meter ketting voor een diepte van nog geen 5 meter. Maar.. het anker hield als een huis.
Later, toen de haven aardig vol kwam, was duidelijk dat er een paar boten boven mijn anker waren afgemeerd, met een mogelijke kruising van hun anker ketting over de mijne.
Dat zoeken we morgen wel weer uit.....

Vathi, N. Ithaka, Vrijdag 3-7-09
's Nachts had het nog behoorlijk gewaaid, en ik was blij met mijn 60 meter ankerketting.
Maar om hier weer weg te komen moesten we wel even geduld hebben en wachten tot de boten die boven mijn ketting en anker lagen waren vertrokken. Ik had geen zin om een "ankergevecht" te gaan beginnen.
Eindelijk konden we om ca. 11:30 ook vertrekken.
Het plan is om nog 2 dagen naar het zuiden te gaan, en dan weer ons weg naar het noorden terug te vinden. Eigenlijk een rondje om he eiland Ithaka.
De bestemming voor vandaag was een van de stadjes in het noordoosten van Ithaka. We zouden wel zien hoever we kwamen.
Ten zuiden van het eiland Kalamos bleek er een lekkere westen wind te staan, die al snel aanwakkerde tot Bf. 5 en later op de dag naar 6 met vlagen van 7. Weer een winderige dag! Waar is het mooie lichte weer van de Ionische zee gebleven?
Hoog aan de wind, met alleen de genua liepen we al 6-7 knopen, en het ging wel snel.
Om met die harde wind een kleine haven in te varen zag ik niet zitten, dus het doel werd weer Vathi
In de baai van Vathi zijn we weer op de gebruikelijke plek afgemeerd: in het hoekje van de kade, in het noorden bij binnenkomst. Waarom die plek steeds vrij is weet ik niet, maar ik lig steevast op (bijna) dezelfde plek. Nu was het deze dag erg rustig: de hoofdkade was helemaal leeg.

Eufimia, N. Kefalonia, Zaterdag 4-7-09
We zijn rond de zuidkust van het eiland Ithaka gevaren, de straat van Ithaka overgestoken (tussen Ithaka en Kefalonia) en afgemeerd in Eufimia, op het eiland Kefalonia. Na vertrek om ca. 10:00 was er weinig wind, en die kwam van alle kanten, afhankelijk van onze koers. Ten oosten van Ithaka is een klein eilandje, N. Pera Pigadhi, en de doorgang is net 4 meter diep, met glashelder water. Dat was het toeristische deel van de tocht van vandaag. Verder verliep alles rustig, tot we bij het kanaal van Ithaka kwamen, en de wind wee flink toenam. Voordar we het wisten zaten we weer met zo'n  Bf. 6 hoog aan de wind. Het was nog maar 5 mijl naar Eufimia, waar we om ca. 13:00 arriveerden.
Er was voldoende ruimte aan de kade, dus gingen we toch een poging wagen om met de kont-naar-kade af te meren. Maar dan met een zijwind van 20 knopen...
De eerste poging werd voortijdig afgebroken, omdat mijn ketting over de ketting van een reeds afgemeerde boot zou komen te liggen.
Bij de tweede poging was ik zo ingespannen met sturen, dat ik vergat Herman het signaal voor het laten vallen van het anker te geven, althans te laat. En het anker hield dus niet.
Bij de derde poging liep het wel volgens plan, en met wat gesleur aan lijnen lagen we vast. Oef, dat had ik vorig jaar zeker niet durven doen. Aldoende leert men toch deze manoeuvre zonder boegschroef, en met flinke zijwind tot een  goed einde te brengen.
Later kwam er nog een Italiaans jacht aan mijn loefkant afmeren, en bij het afremmen viel zijn boeg onder druk van de zijwind tegen mijn boeg, waarbij zijn preekstoel net iets lager was dan de mijne, en mijn stuurboord navigatie licht aan gort drukte. Grazie!!!!
Toevallig hadden we hetzelfde merk boordlichten, en bood hij me aan om zijn stuurboord licht te nemen. Mille Grazie.

Eufimia, N. Kefalonia, Zondag 5-7-09
"Never on Sunday" was de titel van een Griekse film, jaren geleden. Dus varen we vandaag niet uit. Ook geeft het weerbericht aan dat er na Zondag wat rustiger weer wordt verwacht. Zou het mooie warme Ionische zee klimaat dan toch komen?

__________ Information from ESET Smart Security, version of virus signature database 4256 (20090718) __________

The message was checked by ESET Smart Security.