03.06.17 Statusrapport 11

COG: 080
SOG: Ca 8 kts
Vanndist: 1762 nm
Utseilt o/grunn: 1717 nm (89 %)
DTD: 217 nm
Total distanse: 1934 nm
Samlet omvei over grunn: 135 nm (7,5 %)
Samlet strømpåv. +mot/-med: 45 nm/0,2 kts (3 %)
Samlet framdrift for motor: 0d 0h 0min (0 %)
TTD (på VMG12H): 1d 4h
ETA (Lokal tid): 04.06.17 kl 17:00 LT
VMG12H: 7,5 kts (90 nm)
STW12H: 7,8 kts
LOG24H: 190 nm
LOG24H totalt gj.snitt: 160 nm
SOG totalt gj.snitt: 6,8 kts
------------------------------------
Seilføring: Full stor og full fokk, AWA 100.
Kommentar: Vi har hatt et vanvittig bra døgn nå! Men vinden er på vei over på SV så vi mister noe båtfart av det. Ny all time døgnrekord på 190nm!!

Tanker fra forrige døgn, Fredag 2.6.2017, Dag 11

Espen:
Vi har fått opp en respektabel båtfart igjen, og nå går det sport I å få 8nm I timen ned I loggen. 7 knop I snitt blir en skuffelse. Karoline, Kristian og Frederik foretrekker å styre selv på sine vakter, for å øke sjansen for god båtfart..! Vi har begynt å vedde på når vi kommer frem også. Og så snakkes det om hva vi skal spise på land (fisk..!! For det har vi ikke fått noe av), ølen på Peters Sportsbar, hvor deilig det skal bli med en skikkelig dusj. Du kan si det slik at I disse forholdene har det ikke blitt mye bøtting. I dag står sjøsprøyten over dekk som en høytrykksspyler, og med tanke på at det 17-18 gr I vannet, ca like mye I lufta men vinden og regnet gjør det bikkjekaldt, er det ikke mye fristene å ta av seg alle klærne for en skyll. Vakthavende er ute fullt påkledd I ullundertøy, ullgenser, allværsklær, lue og votter og støvler, så det er en stor kontrast til den første uka med bare shortsvær og faktor 30.

Midt oppi konkurransens hete I går søyt mannskapet om at det gikk for sakte.. Vi gjorde 7-8 knop med hardvindsfokka og et rev I storen, vinden inn tvers. Ja vel, sa jeg, og tenkte at hvis det skulle være på det viset.. Så jeg rulla ut fokka utenfor hardvindsfokka. Marlene skjøt mer fart, og vi dundra nå av gårde I jevnt 9-9,5 knop gjennom bølgene. Det vibrerte I hele båten, og det var tydelig at vi tyna ut alt det Marlene kunne gi. Men det var ikke noe spesielt komfortabelt oppsett, så nå søyt dem over at det rista for fælt.. Like greit tenkte jeg, for det var ikke noe oppsett å stå lenge på. Etter en halvtime rulla vi inn igjen, og vinden tok seg mer og mer opp også. Så like greit. Vi får se om vi klarer et nytt rekord-døgn!

Karoline:
I dag har det gått unna hele dagen. På nattskiftet mitt skrev jeg 8 nm hver time. Nå er det mye kaldere enn da vi dro fra Bermuda. I dag så jeg 15 tallet på grader I vannet. ÆÆÆ. Og siden vi seiler med vinden ganske skarp blir det kaldt ombord også. Det begynte jo med bikini på Bermuda, men nå er det full bekledning, med ullklær, seilklær, støvler, lue og votter. Velkommen til Europa liksom!

Siden det er kaldt både ute og I vannet, har vi ikke fått vaska oss ordentlig siden mandag og det blir vel heller ikke før vi kommer frem. Vi har jo dusj ombord innendørs, men den foran kan vi ikke bruke da dusjpumpa er ødelagt, og badet bak egner seg dårlig til å dusje i. Det er jo også veldig fuktig ombord, så hvis vi skulle ha dusja ville det blitt veldig veldig fuktig her! Marlene er heller ikke helt tett og det drypper inn vann diverse steder. Det er ikke like mye som da vi seilte over Biscaya, da vi har fuga ganske masse siden da, men vannet finner visst veien inn alikevel. Men vi får tørka det kontinuerlig opp, så vi håper det ikke ødelegger noe på veien.

Ombord på denne båten hadde jeg I starten med meg tre beachboys som solte seg på dekk og smørte seg Iherdig med solkrem. Nå har disse tre beachboysene fått en ny tittel av meg og det er nisser. Hehe! Frederik er kanskje minst nisse, da han faktisk ser ok ut på håret da det var kort og nyklippet før han kom ombord, men skjegget hans gjør at han også får betegnelse som nisse. Espen ser vel mer ut som et lykketroll med håret rett til værs og sine skjeggtuster, men absolutt en nisse. Kristian er vel sjefsnissen. Han har lengst hår og saltvannet har virkelig fått tak I det. Det står rett ut til alle kanter. Når han har på seg en lue på toppen av hodet, ikke over øra men ovenfor øra, ser han virkelig ut som en nisse. Alle har røde kinn, siden jeg tror de har sluttet å smøre seg med solkrem. Jeg tror det er på tide at vi kommer frem snart haha! Disse nissene trenger en vask og det gjør jeg og!

Frédérik:
Det lukter ankomst! Nå er det full guffe mot mål, og det går unna!
Det er bare å nyte de siste dagene på båten, og glede seg til mac'n'cheese til Kristian som (siste?) nattmat I morgen!

At det er kaldere nå er jo bare en fordel, jeg skal jo tross alt helt til Trondheim om noen dager, greit å bli vant med pissregn og ullsokker!

Kristian:
Gårsdagens nattmat ble tatt godt i mot og jeg har lovet å lage det igjen i morgen kveld. Nå blir det nachos om ikke lenge.

Nå begynner vi å nærme oss målet, og etter at snittfarten har gått litt ned I det siste er den nå på full vei opp. Etter kl. 12:00 i dag, har vi seilt 8 nm i snitt hver time frem til nå (22:00). Gøy å få litt skikkelig fart på båten! Selv om det er gøy å være med på båten, blir det fint å komme frem nå. Vi teller nedover og prøver å gjette på når vi kommer frem. Siden det har gått så fort i dag, ser det kanskje ut som vi kan være fremme før kvelden på søndag. Men vi får se hvordan vinden oppfører seg da…