13.05.17 BVI-Bermuda - Statusrapport 3

Posisjon kl 11.00 UTC-4 24:07.7N 65:05.6W

Vind nå: 2-3 m/s TWD 240
Bølger og dønninger: Noe dønninger fra NNV
Himmel: Nesten skyfritt, noen slørete skyer over oss. Cumulus i horisonten i nord.
Barometer: 1019
Luft-/Sjøtemp: 30 / 24
Sikt: Svært god

COG: 020
SOG: 5 knop
LOG: 375 nm
DTD: 496 av 846nm
Døgndist.: 124 nm
VMG mot mål siste 24t: 4,6 knop (111 nm)
Gjennomsnittsfart akkumulert: 5,2 knop
Seilføring: Motret siden i går kl 07… Brukt ca 70 liter diesel på totalt 35 timer siden full tank, gir 2 l/h. Holder 1800rpm/5kts. Har 190L igjen.

Tanker fra forrige døgn, 12-13. mai 2017. Dag 3 Fredag:

Espen:
For en rolig dag..! Man skulle ikke tro at vær og hav kunne være så stille. Halv fem-fem I morges startet solen sin langsomme opplysning, og kvart på seks brant det I horisonten mellom skyene langt der borte I øst. Vi startet motor kl 7 på morgenen, og har motret gjennom hele dagen. Vi nikikker på vindmåleren for å se om det er noe tegn til økning, men nei.. Og så får vi beskjed om at det skal løye enda mer inntil vi passerer 24N. Vi har hatt 2-3m/s dønn nordavind I hele dag, og nesten 1 knop motstrøm! Hadde vi hatt 3-4m/s hadde vi klart å seile I 4 knop på en kryss på dette flate havet. Men det mangler liksom 1m/s for å få de tilstrekkelige kreftene. Så da får vi ty til jerngenoaen.

Vi føler forøvrig at vi er svært alene utpå her. Omtrendt ikke et skip å se på AISen de siste dagene. Men vi vet at to vennebåter er her ute en plass. Den ene båten, Svea, en Hallberg Rassy 41 med et tysk-sveitsisk par vi traff på Martinique la ut fra Puerto Rico kvelden før oss. Den andre båten, vennene våre Philip og Franziska fra Sveits I Buna Luna, en Elan E4 med kun elektrisk framdrift, la ut fra Den Dominikanske Republikk torsdag morgen. Vi holder mail-kontakt og oppdaterer hverandre blant annet på vær og posisjon. Det er veldig hyggelig!
Også har vi fått vasket litt båt og slept oss selv etter Marlene her på 6000-7000 meters dyp. Det var samlet seg en god del tang rundt seildrevet som ble tatt bort ved å gi litt revers etter badinga.

Litt kjøligere om nettene enn lenger sør. I natt hadde jeg på bukse, en ulltrøye samt en vindvest. Uvant å bruke plagg man ikke har brukt siden europa! Denne natten er det nå fullstendig havblikk, ikke en krusning på havet, båten ruller så og si ingen ting. Helt spesiell følelse her midt ute på havet.

Karoline:
I dag var det nytstekt brød til frokost. Vi hadde noen runder med brødbakingskurs før vi dro, så nå lager kapteinen veldig gode brød. :) Det er bra, for da slipper jeg å bake hver gang.

Vi fikk en fisk I dag, en tja 3-4 kilos mahi mahi, så ikke så veldig stor. Vi mottra jo, så det var jo bare å sakke på farten, så vi fikk dratt den inn, men vi hadde slepegeneratoren uti og snøra surra seg rundt den. Marte holdt fiskestangen, jeg dro opp slepegeneratoren og Espen fikk tatt den med kleppen. Så oppi baljen, men fortsatt I kleppen. I stedet for å drepe fisken, skulle Espen absolutt ha Stine til å ta bilder av seg, hva skjer? Mahi mahien tar sats og hopper av kleppen. Den faller bakpå dekk rett foran meg og før jeg egentlig har tenkt ut nopen måte å kunne ta den med henda har den ålt seg vekk og hoppa ned I sjløen. Så der forsvant den midddagen. Vi får satse på bedre lykke I morgen, og da blir det ingen fotoopptredener før fisken er død!!!

Ellers går ting bra bortsett fra null vind, så vi må høre på motoren hele tiden. Vi visste jo at det kom til å bli lite vind noen dager, men I morgen ettermiddag skal det vist ta seg opp og det gleder jeg meg til! Sånn som det ligger an nå, ser det ut som vi kommer frem på 17.mai på morgenen, men jeg håper vi kommern frem 16. så vi kan ha 17.mai frokost på Bermuda. ;)

Marte:
I dag var det vaskedag ombord, og både folk og båt ble litt renere. Med tre jenter ombord blir det mye hår som legger seg rundt omkring på tross av regler for børsting av hår i vindretning. Vindretningen er imidlertid ikke alt for tydelig nå, da den svake naturlige vinden utlignes av fartsvinden vår, og ombord føles det dermed tilnærmet vindstille. Dette fører til at svetten renner godt allerede før klokka ni om morgenen.

Kveldsvakten min ga meg en flott solnedgang, etterfulgt av en nattehimmel full av stjerner, før den nesten fulle månen stod opp på litt spektulært vis og stjernene ble mer utydelige som følge av månelyset. Soloppgangen var som et speilegg, med en tynn hvit sky i horisonten som eggehvite og sola som plommen som steg opp.

Stine:
Trodde ikke det var mulig at det kunne være så stille på havet.. Vindstille og nesten ingen bølger, så vi smyger oss fremover på motor. Det positive er da at det blir tid til både Kapteinens nybakte brød på morgenen og storvask av flokken. I tur og orden fikk vi henge etter båten og kjølt ned kroppen. Deilig! Ble også stor ståhei når vi fikk fisk på kroken. Det var riktignok en skikkelig smarting, så den klarte å rømme etter at vi hadde tatt bilde av den, så vi får klare oss med kjøtt til middag noen dager til.

På nattevakten var det enda roligere enn på dagen, så det blir mye tid til lydbok og stjernetitting. Det er en egen ro ved å sitte slik på nattevakt og kun høre på havet og vinden (*kremt* les: motorduren). Eneste frustrasjonsmomentet er at månen er så stor og skarp at det ikke er mange stjernene som synes, men noen klarer man å myse frem. Note to self: Lær flere stjernetegn eller last ned stjernetegn-app.