23.11.2016 ARC Dag 4

Wed 23 Nov 2016 10:27
Posisjon kl 1000 UTC 24:05.97N 19:43.27W

Vind nå: 7-9 m/s NE
Bølgehøyde: 1-2m fra NE, med et par regelmessige knyttnever fra både NV og E som gir urolige bevegelser
Himmel: Makrellskyer bakfra, delvis overskyet forut.
Sikt: God
COG: 215 gr
SOG:  7 knop
Utseilt distanse: 371nm
Gjennomsnittsfart akkumulert: 5,4 knop
Gjennomsnittsfast siden siste rapport: 6,2 knop
Seilføring: Full stor styrbord halser og spridd fokk. Seiler så platt vi bare klarer, og venter på at vinden skal dreie østover.

Tanker fra gårsdagen - 22.11.2016 - Dag 3: Tirsdag

Espen:

Seila fra kl 03. Revet til to rev kl 18 og rulla inn fokka - da blåste det 10-12 og økte etterpå til 14 så klokt valg. Vi stod slik gjennom natta, selv om det løya litt. Ble mye sjø ut av dette været. Vi hadde nok litt lav båtfart og potensiale til å seile fortere, men lot det være. Skippern ble en smule utolmodig av å bli forbiseilt av fire stk på nært hold gjennom natten, men holdt det til seg selv (sånn nesten..)
Vi har nok foreløpig ikke kommet helt inn I rytmen, selv om det nærmer seg. Alle bruker det meste av hviletiden sin I køya for å sove, som tilsvarer 6-8 timer hvile hver 3-4. time.
Det blir skikkelig mørkt om natta..! Fra 19 til 03 er det køla mørkt, og så kommer en liten flik av månen opp og gjør tilvørelsen litt hyggeligere. Så lynser det igjen ganske fort fra kl 0630.
Sjakktrekk: ikke mottatt noe trekk. Sender epost.

Karoline:
Endelig vind, men til tider litt mye. Nå har vi to rev I storseilet og kun det oppe. Store bølger og oppi 11 m/s. I dag hadde Espen og jeg tre årsdag :) Har ikke fått feiret den noe særlig, men litt alenetid nå på natta fikk vi I dag I cockpit. Ble litt sjøsyk I går før jeg gikk og la meg, men nå går det bedre :)

Mari:
Jeg skulle  på vakt kl 6, men kl 5 våknet jeg av at Espen og Karoline snakket om å reve storseilet (som man gjør når det blåser mye), og gleden over at det endelig hadde begynt å blåse var stor! Her går det unna og følelsen er helt fantastisk! Stod alene I bekmørket I 7-8 knop som etter gårsdagen føltes mer som 15-20 knop haha. Løya litt etterhvert så jeg rullet ut resten av fokka og tok litt mer høyde- og jaggu kom vi tilbake til 7 knop- meget fornøyd med at jeg fikk til det! Samtidig begynte solen å titte frem og det var aldeles nydelig! Andreas som er "mother" I dag kom opp I 8 tiden og lagde frokost og kaffe til meg . Synes det er veldig deilig å stå alene, men I lengden blir det litt ensomt så det er hyggelig når folk står opp :) Blitt litt mer sjø, men er fremdeles helt fin I formen og kan tilbringe mye tid nede uten at det gjør noe. På kveldsvakt (18-21) har vi 9-11 m/s og 13-14 m/s I kastene og jeg er glad for at det eneste vi har ute av seil er storseilet med to rev. Nå er det natta for meg helt til kl 8 I morgen, fordi jeg skal være mother :)

Andreas:
Jeg trekker tibake alt jeg har sagt om at forholdene har vært for rolige.I dag har vi "endelig" funnet bedre vind slik at vi kommer oss videre litt fortere. Mer vind betyr riktignok mer bølger og mer sjøsjuke. I hvert fall for min del. I følge de andre ombord er dette bare barnemat så det skal bli spennende å se hvordan kroppen reagerer på litt skikkelig sjø hvis vi får det. For de som ikke vet det blir man ganske udugelig når kroppen ikke spiller på lag. Jeg har derfor ikke fått utført mine plikter som planlagt og føler meg omtrent like nyttig som en kasse med løk (ja, vi har fortsatt veldig mye av det igjen hvis noen skulle bli bekymra).
Sett bort I fra det er stemningen fortsatt på topp her på s/y Marlene.  Til alles glede beveger vi oss fortere fremover enn før og hvis ikke jeg tar helt feil når vi frem omtrent som planlagt hvis disse forholdene holder seg til vi ser land igjen. Og det er jo bra! Formen er til og med på bedringens vei så da kan man ikke klage. Jeg håper på en dag med fine forhold og noen nautiske mil nærmere St Lucia!
Hilser hjem til venner og familie og til min kjære Marie. Jeg håper du har det fint og at freelancinga går så det suser! Gleder meg til vi sees I Karibien!!!