11.05.17 BVI-Bermuda - Statusrapport 1

Posisjon kl 11.00 UTC-4 20:30.33N 64:52.21W

Vind nå: 1-3 m/s TWD 050gr
Bølger og dønninger: Litt dønninger fra SØ, ellers flatt vann
Himmel: Blå himmel over oss, men masse blomkålskyer i horistonten. Bygger vel opp litt bygeaktivitet til kvelden igjen.
Barometer: 1017
Luft-/Sjøtemp: 28 /26
Sikt: Svært

COG: 020
SOG: 5 kn
LOG: 138 nm
Gjenværende distanse: 708nm av 846nm korteste vei
Gjennomsnittsfart akkumulert: 5,81 knop
VMG mot mål siste 24t: 6,4 knop (hatt 0,5-0,6 knop medstrøm)
Seilføring: Siste døgn full stor og full fokk. Motor nå.

Tanker fra forrige døgn, 10-11. mai 2017. Dag 1 Onsdag:

Espen:

Vi er I gang! Jeg og tre jenter har lagt kursen opp mot Bermuda. Værmeldingen har ikke vært lett å ha med å gjøre, men vi håper nå at det blir sånn passe kurrant føre over. Seilasen begynte over all forventning med 6-7 m/s først på en kryss opp BVI Channel før vi runda Beef Island, deretter litt mer tvers I mange timer. Ca kl 17 begynte vi å kjenne første regn av en stor byge vi hadde seilt parallelt med I nordlig retning de to foregående timene. Karoline fikk et vått skift. Gjennom kvelden og natten har det vært mye slalomkjøring på oss for å holde oss unna lynet og kraftige byger. For det har lynet mye! Hele himmelen har lyst opp som rene diskoteket overalt rundt oss. Vi holdt først en østlig kurs, ca 020 gr - men har gjennom natten ikke klart å holde høyere enn 340 gr. Vinden har dreid en del over på nord, slik forventet egentlig. Den har vi forøvirg hatt litt av verdt av. Stabilt 6-7m/s de første 10 timer. Deretter veldig av og på. Ned I 1m/s opp I 5m/s. Og sånn holdt det på lenge. Fra ca midnatt mer stabilt 5-6m/s men veldig på nord. Fra 07 I morges lokal tid (UTC-4) kun 2-3 m/s og vi gjør ca 3 knop. Vi har seilt hele veien, men for 45 min siden startet vi motor. Vindstille og speilblankt hav. Det kan meldes om at DuoGen lader veldig bra I slepemodus - så lenge vi har god båtfart! Men den må renses for tang en gang I halvtimen.. Ingen fisk så langt. Natten var preget av en sterk fullmåne, og I de få øyeblikkene den ikke var tildekket av skyer, ble det omtrendt dagslys der ute.

Karoline og jeg går 4 timer av 4 timer på. Marte og Stine går likt, men forskjøvet to timer. Vi går slik helt til mannskapet føler seg komfortable med å ta alenevakter.

Karoline:

Da er vi I gang ja. Natt til onsdag var jeg ganske spent, mer spent enn det jeg trodde jeg var, men det er vel bare sunt. Dette er første seilasen vi har hatt med så mye regn og lyn. Lynet er litt skummelt, I hvert fall når det blinker hvert minutt kontinuerlig, da føler man seg svært liten på havet.

Ellers ble jeg jo litt sjøsyk I går da jeg lagde lunsj, men da hadde ikke plasteret begynt å fungere. Vi har alle tatt en halvt plaster, og så får folk fortsette med det om de ønsker det. Jeg kjenner jo at jeg er tørr I munnen, men jeg er nå heller ikke noe sjøsyk, som er digg!

Nå er det svært lite vind, så etter jeg har skrevet dette må jeg vekke kapteinen og starte motoren så vi kommer oss litt fremover, for nå nærmer vi oss egentlig ikke mål noe særlig :p

Marte:

Ja, da var vi altså i gang. Jeg tror dette med å være "i gang" med overfaten til Bermuda er noe litt annet og en viktigere milepæl for Karoline og Espen enn for meg. Jeg har på en måte vært "i gang" noen dager allerede. Ettersom min seilerfaring er tilnærmet lik null, så har bare det å bo og være ombord det meste av dagene i BVI vært en ny opplevelse for meg. Jeg er selvsagt litt spent på hvordan det vil være å ha gyngende grunn under føttene døgnet rundt den neste uken, men satser på det beste!

Mulig underbevisstheten min ikke var helt klar for det likevel for det første jeg gjorde da jeg skulle styre var å snu båten med kurs tilbake mot land! For en enkel sjel som ofte ikke vet forskjell på høyre og venstre ble det litt utfordrende å skulle forstå opp og ned på vinden både i seil og instrumenter… Men det har heldigvis gått bedre etter det :)

Første natten var godt opplyst, selv med mye skyer ga fullmånen godt med lys. Det var derfor egentlig helt unødvendig etter min mening at værgudene hadde lysshow med masse lyn rundt omkring på himmelen. Masten skal være jordet sånn at det ikke skal være større mulighet for at vi blir truffet enn et hvilket som helst annet punkt på havet, men det er jo ikke bare koselig da… Ved daggry forsvant de fleste skyene, men også mye vind, så nå gynger vi pent avgårde mot Bermuda :)

Stine:

Ja, da var vi altså I gang.. Etter et siste morgenbad og tvungen sjøsykeplaster på alle (spent på hvordan det fungerer), satte vi kursen mot Bermuda. Første døgnet har gått med til at vi landkrabber skulle bli kjent med båt og komfortable nok til å kunne stå på vakt alene.

Vi fikk noen advarsler fra kapteinen om at det kom til å bli veldig lite vind I starten av turen, og at vi måtte forberede oss på motorstøy de første døgnene, så det var positivt at vi har seilt med fin fart nesten hele det første døgnet, takket være noen lavtrykkbyger som lusket i mørket. Riktignok lurte jeg til tider på om vi var på vei inn I det velkjente triangelet, da det var regn I lufta og lysshow på flere steder rundt oss gjennom store deler av natten. Lynet er vakkert å se på det, men på goood avstand (og det var det). Lysshowet og vinden forsvant med månen, så nå er båten gjort om til snekke og vi tøffer avgårde.

Så alt I alt en fin start på turen hvor vi har opplevd det jeg fryktet mest for turen, uten at jeg har fått noen varige mén. Så nå er jeg klar for å roe sjelen og ikke gjøre noe annet enn å sove, spise, styre,spise, sove,sove,spise, seile osv.