26.06.17 Statusrapport

COG: 120-130gr
SOG: Ca 4,5-5 kts
------------------------------------
Utseilt o/grunn: 393 nm (42 %)
Vanndist: 396 nm
DTD: 548 nm
Total distanse: 941 nm
Samlet omvei over grunn: 39 nm (4,3 %)
Samlet strømpåv. +mot/-med: 3 nm/0 kts (1 %)
Samlet framdrift for motor: 2d 0h 0min (69 %)
TTD (på VMG12H): 5d 11h
ETA (Lokal tid): Lørdag 01.07.17 kl 24:00
VMG12H: 4,2 kts (50 nm)
STW12H: 5,5 kts
LOG24H: 139 nm
LOG24H totalt gj.snitt: 136 nm
SOG totalt gj.snitt: 5,7 kts
Seilføring: Fulle seil; stor, fokk og hardvindsfokk, AWA 135gr
Kommentar: Seilt gjennom hele natten, men formiddagen har bydd på svært vekslende svak vind. Det går i sneglefart og det går i gal retning… Jibbet sørover ved en liten vindøkning fra S etter en halvannen times tid med motor rett øst. Men etter det har det vært samme, svake vindbildet 3-5m/s.
Tanker fra forrige døgn, Søndag 25.6.2017, Dag 3

Espen:
En utfordrende dag sånn seil og værmessig for oss. Motring frem til 10 på 10, og gleden var stor da vi for første gang kunne heise seil! Men det varte en time, så var det helt dødt igjen. Men så! En time senere igjen ble det litt mer futt så motoren ble skrudd av. For en times pause… før den måtte på igjen. Siden kl 17 har vi heldigvis har vind nok til å seile kontinuerlig, og håper det står tiden fremover. Det er såpass lite vind at vi blir stående litt høyt, men ser ut til at det skal dreie på NV slik at vi kan følge mer østlig kurs inn mot Spania. Lite som tyder på at vi våger å seile mot England enda… Hatt besøk av delfiner et par runder I dag, men det har ikke blitt hos oss så lenge. Ingen fisk, og duogen gjør en strålende jobb!

Karoline:
Jeee vind! Det begynte å regne på vakta mi, så Espen og jeg gikk inn (Jorunn lå og sov). Vi hadde bestemt oss for at vi skulle ta en vaskerunde I dag, da det fortsatt er rolige forhold og da er det jo litt enklere å vaske. Jeg vasket salongen og tørket opp de siste restene med tørkepapir. Jeg gikk halvveis opp I trappa til cockpit for å kaste papiret på sjøen, men papiret fløy kjapt tilbake så jeg måtte ut og plukke det opp og kaste det på nytt. Tidligere på denne turen har jo dette ikke vært noe problem fordi vi ikke har hatt noe vind, men jeg snur meg mot vindinstrumentet og vi har 5-6 ms 90 grader på oss, jeee! Jeg får Espen opp og vi får opp seilene og vi får skrudd av motoren, herlig! Man blir jo helt ør I hodet av den motorduren, spesielt fordi vi alltid må lufte motorrommet, da vi har så stor dynamo til motorrommet, som lett svir seg om vi ikke lufter tilstrekkelig. Om vi lukker er det jo et isolert mot motorrommet, men når vi åpner forsvinner jo litt av hensikten med den isolasjonen. Litt kjipt det egentlig, men men.

Vi har endra litt på vaktsystemet, nå går vi alle 3 timer på og 6 timer av. Det funker ganske greit foreløpig I hvert fall.

Jeg er veldig spent på om vi ender opp I England eller Spania, akkurat nå går vi rett nord og er 1 nordlig grad fra La Coruna. Men mange østlige grader da! \

Jorunn:
Våknet opp til at det plutselig var helt stille. Den konstante duringen fra motoren som vi har hørt på siden avreise fra Terceira var borte. Endelig var vinden kommet og vi kunne seile! Men vinden kom og gikk litt utover dagen, og vi måtte ty til motorkraft et par ganger. I en periode med lite vind, begynte båten å gjøre urolige bevegelser. Jeg var i gang med å vaske cockpiten da jeg kjente sjøsyken komme luskende. Den forsvant heldigvis da forholdene ble litt roligere og jeg hadde fått i meg en god middag. Håper jeg slipper å se mer til den. Det gynger en del mer nå enn det gjorde de første dagene, men det er fortsatt ingen bølger å snakke om, så kan fort bli enda mer bevegelser.

På kvelden hadde jeg min første vakt alene med seilene heist. På forhånd hadde jeg trodd jeg skulle synes det var skummelt å stå i mørket med havet og mørket på alle kanter, men det går overraskende bra. Synes det er fint å stå å speide utover mens vi suser avgårde (eller så vidt beveger oss framover som så langt har vært tilfelle en del ganger).