02.06.17 Statusrapport 10 - Obs: lange blogginnlegg!

Marlene
Sjø: 0,5-1m rotete sjø. Går ikke hvitt
Himmel: Overskyet
Barometer: 1030
Luft-/Sjøtemp: 21 / 17 - Full vinterpåkledning!
Sikt: Middels
COG: 070
SOG: Ca 6,5-7 kts
Vanndist: 1572 nm
Utseilt o/grunn: 1531 nm (79 %)
DTD: 400 nm
Total distanse: 1931 nm
Samlet omvei over grunn: 132 nm (7,3 %)
Samlet strømpåv. +mot/-med: 41 nm/0,2 kts (3 %)
Samlet framdrift for motor: 0d 0h 0min (0 %)
TTD (på VMG12H): 2d 21h
ETA (Lokal tid): 05.06.17 kl 10:00
VMG12H: 5,8 kts (69 nm)
STW12H: 6,3 kts
LOG24H: 138 nm
LOG24H totalt gj.snitt: 157 nm
SOG totalt gj.snitt: 6,7 kts
Seilføring: Ett rev og hardvindsfokk, AWA 60
Kommentar: Rom kryss fortsatt, det er bikkjekaldt og surt, men det går i god fart i riktig retning!
Tanker fra forrige to døgn, Onsdag og Torsdag 01-02.06.17, Dag 9 og 10

Espen:
Det er I skrivende stund fredag like etter midnatt, og nå får vi endelig tid til å pusle med andre ting også, som blant anne å skrive litt blogg! Som dere sikkert har skjønt har vi ikke hatt så mye overskudd eller tid til denne affære det foregående halvannet døgn. Så dette innlegg får dekke begge de.

Onsdag var en rar dag. Vi hadde utrolig god bør gjennom hele morgenen og dagen, og vi konkluderte med at det var kjempebra at vi hadde seilt sør til 35N, for vi så over oss at der blåste det østavind.. Også fikk vi mail fra vennebåten Svea som kunne fortelle at de var midt oppi helvete, kysset I 4m sjø og gjorde 3kts rett nord. For no dritt det måtte være tenkte vi! Rett etter et delfinbonanza helt ut av en annen verden, begynte det for oss også. Vinden løya, og gjorde noen voldsomme dreininger. Det var ikke slik dreining litt og litt over flere timer, nei da, det var fra ett sekund til et annet 40, så 110 gr dreining. Så det ble jo bare surr I seil og autopiloten ulte fælt om at nå fikk han ikke helt til å gjøre jobben sin.

Det ble ganske rolig en periode, og vi visste at vi skulle komme til å få østavind vi også. Klare for dritten.. Vi lå nå på en kryss rett øst med babord halser. Jeg gjorde en feil, og det var å tro at vinden skulle holde seg rolig gjennom natten. For jeg valgte nemlig å pakke bort kutterstag og hardvindsfokk, for å forenkle hele prosessen med å slå, noe jeg antok at vi måtte gjøre en eller annen gang utover natten. Det stemte I alle fall, at vi måtte slå, og vi sto etterhvert nordover I kurrant vind, selv om vi hadde grusom avdrift. Utover natten derimot tok det seg gradvis opp, og da Frederik kom på vakt kl 02 tok vi inn et rev I storseilet. Det ble litt balete, for det var bekmørkt og regn, men det gikk tilslutt bra. Hadde jeg ikke pakka port kuttern, hadde vi heller rulla inn fokka og heist hardvindsfokka. Marlene går bedre på det. Jeg torde ikke helt gå ifra situasjonen slik den var, så bestemte meg for å forsøke å sove I cockpit, mens Frederik fikk I oppgave å følge med på vinden. Han hadde ikke sovet mye stakkar, så han var trøtt selv, men klarte da oppgaven. Det tok seg litt opp gjennom natten, men ikke mer enn at vi kunne stå med de seilene vi hadde oppe.

Men det skal nevnes også at været ikke var fornøyd med å bare gjøre det utrivelig ombord. For I og med at det klarte å sette opp bølger og sjø som slo og slang på Marlene, klarte havets lange, mørke hender og stjele fra oss det fine, syrefaste bruce-ankeret vi hadde på hekken godt surra fast og festet, og det var likefør DuoGen'en havna på 5000m dyp også, før vi klarte å stroppe det bedre fast. Mon tro de lurer fælt, de rare skapningene der nede, på hvem I huleste som prøver å ankre på 5000m dyp…

Da Kristian overlappet for Frederik kl 06 hadde det akkurat tatt seg opp enda et hakk, og vi hadde 11-12m/s på skarp kryss. Det var bare å innse at vi måtte bytte fokka. Heldigvis hadde det blitt lyst, så vi kunne se hva vi skulle drive med, men det pissregna, var kaldt og jævlig. Etter en kraftanstrengelse fikk vi rullet inn fokka. Puh.. Rusten henta deretter seilet som lå nede I båten, jeg gikk på fordekket og satte opp kutterstaget. Sammen kroka vi det hele I hop og festa skjøter og fall. Annenhver bølge skylla over dekk og oss I det vi ploget oss gjennom de store dønningene forfra. Da vi var tilbake I cockpit, fikk heist seilet og hadde da veldig god seilføring var det ikke mange prosent energi igjen I meg I alle fall. Tomt for adrenalin var det sannsynligvis også. Men I dette oppsettet, hardvindsfokk og rev I storen, var jeg tryggere på at nå kunne det jaggu få blåse opp enda mer uten at vi trenger å gjøre noe særlig, så jeg gikk å la meg I senga!

Torsdagen tilbragte jeg omtrendt hele dagen I køya, med unntak av to måltider. Jeg var helt utmattet og trengte skikkelig hvile. Nå I kveld er formen tilbake og det er en hyggelig nattevakt nå, delvis stjerneklart har det blitt, Marlene gjør ca 6 knop mot Horta(!) og vinden er stabil 7-8m/s og dreier denne gangen gradvis mer og mer over på SØ. Dette kan vi like igjen! Nå krysser vi fingrene for bedre forhold de siste dagene inn. Jeg antar vi klarer å komme frem til mandag.

Karoline:
Jeg var visst helt utslitt på onsdag, var trøtt fra da jeg sto opp. Etter lunsj fikk jeg sykt vondt I magen og la meg. Det ble ikke bedre utover dagen og jeg var helt omtåka. Gutta delte på vakta mi, Kristian tok to timer og Frederik tok en time. Tusen takk gutter! Espen lå jo ute I cocpit hele natta da det var så dårlig vær. Alt dette været fikk jeg egentlig ikke med meg før torsdagen. Da sto jeg opp og tok vakta mi som vanlig kl 10. Fortsatt motvind og store motbølger, men det gikk helt fint. Jeg håndsyrte I fire timer. Det kjentes etterpå for å si det sånn, beina mine var helt gåene. Hehe! Er jo ikke vant med å gå så mye akkurat.

Men creds til gutta som holder humøret på topp, selv I drittvær :) Dere er flinke! Og Espen må og få skryt, jeg har aldri sett han så sliten som da jeg så han torsdag morgen før han gikk og la seg.

Frédérik:
For en dag onsdag var! Vi startet dagen med VIP billetter til årets delfin show og avsluttet den på den kjipe berg og dalbane motel.

Jeg husker spesielt han ene delfinen som ga alt han hadde og hoppett sikkert 4-5m høyt mens di andre lekte forisktig I bølgene. De hadde en livlig gjeng som publikum med heiing og klapping. Artig!
Det var god stemning I båten den dagen med både Genesis og Sting på full guffe helt til vinden bestemte seg for å ta en usving på et par sekunder.

Deretter ble det krevende forhold med motving og en del sjø. Jeg gikk å la meg tidlig for være I form til vakta mi som jeg viste kom til å være krevende den og. Men det var helt umulig å sove! Båten tok smell etter smell og det føltes som den ble vridd I alle kanter. Klokka 01:30 sto jeg opp og gjorde meg klar til vakta mi og fant en sliten Espen som sa "for en mareritt natt". Vi ble enige om at han kunne sove på deck mens jeg kunne passe på at forholdene ikke endret seg. Det var kaldt og det begynte å småregne. Men vi kom oss gjennom natta I god behold alle sammen, bare fryktelig slitne.

Jeg sto opp kl.12 på torsdag, spiste en real turmat (igjen) og gjørde meg klar til vakta mi kl.14. Når jeg tok over gikk alle å la seg og da fikk jeg båten for meg selv. Det var rolige forhold og jeg så en hai som svømte ca. 20m fra båten. Jeg begynte å lure på hvor sannsynlig det var at haien ville hoppe opp på dekk der jeg var.. Men fant fort ut at det var ekstremt lite sannsynlig.

Høydepunktene den dagen var nok risgrøten til Karoline og når Espen sa "gode nyheter, vinden skal blæse I riktig retning raskere enn antatt, vi har vært gjennom det verste."

Kristian:
Onsdagen startet rolig i et bedagelig tempo. Vi fikk besøk av mange delfiner utpå dagen, klarte ikke å telle, men det var sikkert nesten 100 stk som kom mot oss fra alle kanter. De hadde det tydeligvis gøy og hoppet og lekte seg rundt oss en god stund. Innimellom alle delfinene fløt det også en skilpadde forbi.

Grunnen til at innleggene våre nå blir doble er at resten av gårsdagen ikke var like rolig som starten. Utover ettermiddagen dreide vinden slik at vi ble dyttet av kurs, mot sør. Dit ville vi ikke så langt før vi siktet nordover igjen. Da ble det kryssing med ganske mye sjø i mot, etter hvert også regnvær. Utover natten varierte vinden såpass at vi valgte å endre noe seilføring. Espen og jeg monterte opp hardvindsfokka etter at det var blitt lyst. Regnet hadde også startet opp samtidig med at det var blitt en del kaldere. "Heldigvis" fikk vi en varm dusj nå og da av sjøvann over oss, så vi holdt greit varmen mens vi jobbet foran på dekk.

Utover natta varierte forholdene mye og strømmene under oss gjorde at kurs over grunnen var ca rett nord, selv om vi siktet på 45 grader, med vinden inn fra 90 grader… at kursen ble så påvirket av strømningene under oss hadde ikke Espen vært med på tidligere, men heldigvis dreide vinden mot morgenen, slik at vi etter hvert kunne holde en kurs som var ganske bra med tanke på hvor vi faktisk skal. Det ble til at jeg styrte mesteparten selv i mine skift gjennom natta og morgenen, for å holde følge med alle variasjonene I strøm- og vindretning. For min del var de siste timene (etter at det ble lyst) noen av de morsomste timene til nå, med en del vind og en del sjø. For resten som sov (eller hvertfall prøvde) var det nok mer motsatt. Alle bølgene gjorde at båten vippet og krenget i alle retninger og det var egentlig ganske bråkete. For omtrent hver bølge vi traff smalt det godt (omtrent som når man kjører fort I motorbåt og hopper fra bølge til bølge. Til slutt fikk jeg ca 1 time I sol. Førnøyd.

Da har egentlig torsdagen begynt. Selv om det var n bra natt ved roret, var det nok ganske slitsomt. Karoline tok over for meg som vanlig kl. 10, da ble jeg sittende oppe og holde henne med selskap og lese litt noen timer. Etter litt mat, sov jeg fra tolv til 1730 omtrent. Da var det 30 min til neste vakt. Denne var roligere, men med noe restbølger fra sist natt. Dagen ble avsluttet med mac&cheese.

Også har mamma bursdag i dag, gratulerer med dagen fra alle her :)