27.05.17 Statusrapport 4

Klokkeslett: 12:00 LC / 14:00 UTC
Posisjon 34:47.86N 52:58.21W
Tid underveis: 3d 18h 40min

Vind nå: 10-13m/s TWD 212. 15 i kastene.
Sjø: 2-3m fra SV. En og annen enda større
Himmel: Lettskyet pent vær
Barometer: 1019
Luft-/Sjøtemp: 25 / 19
Sikt: God

COG: 080. Må falle av litt for å ta bølgene bedre
SOG: Ca 7 kts, men 8 gjennom vannet. En knop motstrøm
Vanndist: 634 nm
Utseilt o/grunn: 624 nm (34 %)
DTD: 1199 nm
Total distanse: 1823 nm
Samlet omvei over grunn: 24 nm (1,3 %)
Samlet strømpåv. +mot/-med: 10 nm/0,1 kts (2 %)
TTD (på VMG12H): 7d 11h
ETA (Lokal tid): Natt til 04.06.17

LOG24H: 176 nm
VMG12H: 6,7 kts (80 nm)
BSP avg: 7 kts
Samlet framdrift for motor: 0d 0h 0min (0 %)
Seilføring: Et rev i stor og hardvindsfokk. AWA 110-120gr.
Kommentar: Kl 09 observerer vi det som ligner på 'været' innhente oss bakfra. Nå kl 12 er vi nok midt i det. Sjøen tok seg opp, og vinden er der hvor det er meldt. Får se hvor lenge det varer, men det går da bra med oss. Seiler side om side med en fransk båt Lolito - gjør ca samme båtfart.

Tanker fra forrige døgn, Fredag 26.5.2017, Dag 4

Espen:
De siste værmeldingene har dreid seg en del om en kommende periode med økende vindstyrke, opp til 15-16 m/s fra SSV. Vi har startet turen fra Berumda med fantastiske forhold, steady 8-10 m/s og det suser av gårde - nå I skrivende stund har vi gjørt unna 30% av etappen på litt over 3 døgn. Været som kommer høres ikke så aller verst ut, men uansett lurt å være forberedt. Så I dag, etter deilig pannekakefrokost, la vi inn et rev I storseilet. Det var nesten ikke merkbart at vi tapte noe fart på det, så antakelig et klokt valg. Det tok seg opp en liten periode på ettermiddagen, og vi tenkte at nå begynner det, så vi rulla inn fokka og heiste hardvindsfokka på kutterstaget. Det er litt mindre enn halve størrelsen av fokka. Det var merkelig, men omtrendt så vi gjorde større båtfart på det nye oppsettet enn slik vi hadde seilt! Det ble aldri noe voldsom økning I dag, men vi skjønner nå at vi får det I morgen Lørdag. Vi seiler nok relativt raskt I forhold til været, så det bruker litt ekstra tid på å innhente oss. Vi har gått en del mer øst, og også noe sørlig for å få noe mindre vindstyrke, og tar oss opp nordover igjen så fort det har passert oss.

Som de andre skriver har vi også hatt den store vaskedagen I dag. Litt ekstra arbeid kan man si, etter at fokkeslask Rusten antydet til dieselsøl under hodeputa hans. Det er ikke spesielt trivelig, så vi gikk grundig til verks. Jerrykanner er noe dritt! Med Frederiks patent har vi forsøkt å forsegle alle lufteskruer skikkelig, slik at det ikke kan skvette ut av dem ved et uhell.

Til forskjell fra de andre dagene har det vært skikkelig trafikk her I dag. I morges passerte det et RoRo skip 0,6nm foran oss - og det er nærme her ute! I natt er det en fransk seiler 3 nm rett I baugen samt flere lasteskip på diverse kurser rundt oss. Så vi er ikke alene!

Det har også blitt lite fisk. Og vi har en lei tendens til å få portugisiske krigsskip på kroken! Ikke rart fisken ikke biter.

Mannskapet merker tydelig at denne vaktskifteordninger er bedre for alle. Nå får de 8-9 timer hvile etter hver vakt de har på. Vaktene er 4 timer om dagen og 3 timer om natten. Sjøsykeplasterne er også uunnværelige, og ingen av hos har følt noe til sjøsyke eller ubehag.

Karoline:
I går kveld fant Kristian litt diesel I et rom hvor vi har kasseroller I babord lugar. Det var jo ikke helt bra, så I dag har vi forsøkt å finne ut hvor det kommer fra. Ut med madrass og plater og under senga var det mer søl. Det viste seg at det kom fra et av romma på dekk, babord rom ute bak. Der oppbevarer vi alle dieselkannene våre, samt annet slik snacks. Det var lekkasje fra en av dieselkannene, lufteskruen hadde klart å åpne seg… Da var det ut med alt I rommet og full vask av alle kanner og diverse samt rommet det lå I og babord lugar. Vi har fjernet alle kasserollene og håper det bare er litt ettersøl igjen.

I dag har alle vært svært gode på å lage mat. Til frokost fikk vi pannekaker som Frederik hadde laget, namnamnam. Til lunsj laget jeg risotto med pølsesalat til. På andre runde tok Kristian ut pølsene, sånn at han kun spiste de, han er visst ikke så begeistret for grønnsaker, hehe! Til kvelds har Kristian laget nachos I ovnen, sykt digg!

Akkurat nå er vi faktisk 4 nm unna en annen seilbåt. De siste dagene har vi ikke sett en eneste båt på AISen en gang, men nå er vi veldig nærme denne seilbåten, men jeg tror vi skal ta den igjen og at det ikke blir noe kollisjonsfare.

Frederik sier han kun snorker når han er fyllesyk eller veldig sliten. Fyllesyk blir litt vanskelig ombord da vi ikke drikker noe alkohol. Det kan jo hende han er veldig sliten, men det er lite trorlig, da vi har masse tid til å slappe av. Jeg tror faktisk bare at han er en snorker, noe som jo er greit, men han vet ikke om det selv, hehe. For nå durer han avgårde igjen, hehe!

Frédérik:
Da ble det crepes til frokost! Og heldigvis var det noe nutella igjen på båten.. Hvis ikke måtte vi ha tatt igjen den franske seilbåten som er I synsavstand og spørre de om å få et glass. Franskmenn har jo alltid båten stappfull av nutella (snakker av erfaring).

Vi har spist veldig godt så langt på båten men vi har nesten brukt opp alle de ferske grønnsakene våre, så vi får se hvordan hermetikk mat smaker. Det som er kult er all hermetikk er fra forskjjellig steder fra verden. Det er noe fra spania,oe fra guiadeloupe, osv.
Men jeg må bare si at Karoline og Espen er meget drevne storhavskokker blitt, så jeg ikke bekymret.

I dag skal vinden styrkes så vi får se hvor slitsom seilas det blir. Kan være det blir ektra snorking på meg I natt..

Kristian:
Frokosten ble utsatt en liten halvtimefordi vi lå på kollisjonskurs med noen som var et par hakk større enn Marlene. Vi lot til slutt denne bilfrakteren passere oss uten at de måtte endre kurs, det tok vi oss av. Pannekakene fra fast frokostkokk Frederik med nutella var velkommen til borsds selv om de ikke var varme lenger.

Fortsatt ingen fangst med fiskestanga, bortsett fra flere maneter. I dag har vi hatt vaskedag, så det lukter rendt og fint ombord. En del av skylda for godlukten kan også ha noe å gjøre med at vi også har vasket oss selv. Dette foregår fra hekken, I full fart, festet med en stropp. Først med ønsket antalll bøtter med saltvann, ferskvann brukes kun til å skylle bort såpe.

Etter litt kveldsmat nå håper jeg det blir hvertfall litt bedre søvn enn det ble natt til i dag, diesellukten fra lugaren er borte og sjøen er litt roligere enn natt til I dag.