25.11.16 ARC Dag 6

Karoline Stagrum Eknes og Espen Nygaard
Fri 25 Nov 2016 10:30
Posisjon kl 1000 UTC 19:54.30N 22:23.53W

Vind nå: 4-6 m/s E 93gr. Har hatt dette stabilt gjennom natten.
Bølgehøyde: 0,5-1m fra NE, enda roligere forhold.
Himmel: Sol og strålende vær.
Sikt: God
COG: 210 gr
SOG:  5-6 knop
Utseilt distanse: 674nm
Gjennomsnittsfart akkumulert: 5,8 knop
Gjennomsnittsfast siden siste rapport: 6,2 knop
Seilføring: Full stor babord halser og fokk. Slører på 90gr
Fisk: Still nothing.. men der forsøkes!

Tanker fra gårsdagen – 24.11.16 – Dag 5: Torsdag

Espen:
Min tur til å være mother I dag, men også min tur til å være sjøsyk. Ikke merket noe frem til nå, men så har jeg jo også vært veldig delaktiv I seiling og lite I matlaging fram til nå. Jeg tok plaster før vi reiste, men det datt av første dagen, og jeg tok ikke på nytt. Det har jeg gjort I dag..! Ble sånn halvveis bra frokost med noe eggerøre, og klarte på et vis å lage lunsj, men Andreas steppa inn på oppvasken. Nytt plaster begynte å fungere utover kvelden, men følte meg trøtt egentlig hele dagen. Fikk en veldig god søvn fra kl 20 til 03 - da skulle ta over vakta fra Mari. I natt har det vært helt supre forhold, stabil vind 5-6m/s og fin slør på nå 210gr mot midt I Kapp-Verde øyene. Blir spennende og lese værmeldingen I morgen tidlig, og se om vi faktisk må seile oss gjennom øyene, eller om vi kan brekke av vestover nord for øyene. Vi følger parallelt med en annen båt her nå gjennom natten. Har egentlig truffet mange båter siste døgnet, men alle ser ut til å ha en litt mer vestlig kurs, så jeg håper virkelig de kommer midt oppi stillebeltet..! Vi mottar daglig posisjonsliste for alle båtene I ARCen. De vi ønsker å følge ekstra med på plotter vi inn I kartet så vi kan se hvor de ligger. De fleste ser ut til å ligge lenger NV for oss. Blir spennende å se til slutt hvordan de har klart seg.

Karoline:
I dag har jeg vært veldig trøtt og sovet en del. Jeg var sjøsyk på starten av dagen og tok så et nytt plaster(det gamle tok jeg av I går). Det er frusterende å føle seg sjøsyk til og med på fjerde døgnet. Nå får jeg ha på dette plasteret I tre dager, så får vi se igjen. Kan ha noe med den høye kursen vi valgte å ha I dag, men kjipt er det uansett fordi man føler seg hjelpeløs og trøtt hele tida. Jeg hadde som mål å pusse tenner, vaske meg og skifte truse I dag, jeg klarte heldigvis alle disse tre målene etterhvert, men det var nok etter at plastert hadde startet å fungere… Det har vært en flott dag I dag, og selv om vi har holdt høy kurs I forhold til vinden har det vært varmt å sitte ute, digg! Jeg har og startet sånn 3-4 ganger på samme sted I lydboka mi, da jeg bare har sovna om etter få minutter hver gang.. Jaja, har god tid til å bli ferdig med den da :P Selv om Espen og jeg har hangla litt har ikke Andreas og Mari det, så det er jo bra at ikke alle blir sjøsyk samtidig! Men håper det forsvinner snart, kjipt å være tørr I munnen av det plasteret 3 uker I strekk…!

Mari:
Denne dagen vil jeg karakterisere som en helt vanlig dag- ikke de store begivenhetene, lite justering på seil, lite endring I vind, men litt mindre bølger. Jeg har slitt litt med hodet I dag, men er fortsatt ikke et fnugg sjøsyk!  Vi har gått litt mer skarpt på vinden, som jeg liker godt og man kan sitte på rekka og bare nyte- før du blir skylt ned av en bølge da.. Vi er oftere alle fire våkne samtidig, noe som er veldig hyggelig og tyder på at vi er I ferd med å bli vant til dette :) Espen har ordna digg mat I dag til tross for litt sjøsyke. Nå gleder jeg meg til å komme nærmere Kapp Verde sånn at vi kan vende skuta mot Karibien, og virkelig føle at vi har kommet et stykke på vei! Jeg har satt mål om å bli ferdig med oppgaven min innen vi er halvveis (1450 nm- nå kl 18:30 har vi unnagjort ca 600 nm) og har gitt meg selv forbud mot å begynne på en ny skjønnlitterær bok før den er skrevet ferdig!

Andreas:
Jeg kan melde om nok en herlig dag på denne skuta som for øyeblikket holder stø kurs mot Cap Verde. Vi har valgt å endre kursen til en mer sydlig retning for å unngå et stilleområde med lite vind vest for der vi befinner oss nå. Det blir en litt lengre tur, men forhåpentligvis skal det gå fortere allikevel. Espen skriver sikkert mer om dette da han har en del bedre kontroll på det tekniske enn jeg. Men jeg har lært en del mer om utstyret vi har ombord enn siden sist. Nå har jeg (nesten) full kontroll på vinsjer, avlastere, preventere, bombremser, skjøter, fall og div. hal. Opphal, nedhall, uthal, innhal, you name it.
Ellers kan jeg betrygge alle om at watermakeren fortsatt funker som den skal og at vi ennå ikke har gått tomme for løk. Vi spiser og spiser, men det ser ikke ut til å bli noe mindre.
Har fortsatt ikke sett hverken delfiner eller hvaler, men Karoline påstår hun har sett en flyvefisk. Pics or it didn't happen sier nå bare jeg…