30.11.16 ARC Dag 11

Karoline Stagrum Eknes og Espen Nygaard
Wed 30 Nov 2016 10:56
Posisjon kl 1000 UTC 13:01.14N 29:27.94W

#1: Gårsdagens rapport inneholdt feil koordinater som dere trolig har skjønt. De rette koordinatene i går kl 1100 UTC er sendt i egen rapport tidligere i dag (for å få flagget i kartet riktig:)). Alt det andre skal ha vært riktig.

#2: Vi har hatt store problemer med USB-kabelen til satelittelefonen, som har begynt å korrodere. Tøft miljø her ute på atlanteren! Så vi har nå svært ustabil mulighet for tilkobling. Heldigvis har Andreas med seg tilsvarende USB-kabel til kameraet, og den virker litt av og på også i satelitten. Håper det holder turen over, men det har også begynt å korrodere i braketten/hun-kontakten på satelittelefonen. Tar det slutt i bloggrapportene og epostene, kan dere tenke dere hvorfor... Da blir det kun via sms vi vil gi lyd fra oss.

Vind nå: TWA 100-150gr 5-7 m/s, svært ustabil på retning
Bølgehøyde: 0,5-1m fra E
Himmel: Stort sett overskyet med noen blå flekker.
Luft-/Sjøtemp: 28 / 26 C
Gjenværende distanse iht rute: 1837nm
Gjennomsnittsfart akkumulert: 5,7 knop
Gjennomsnittsfast siden siste rapport: 5,5 knop
Seilføring: Spinnaker og stor siden kl 0730 UTC-1. Gjør bedre båtfart av å skjære litt enn å gå platt.
Fisk: Vi forsøker oss på en liten bonito i dag (liten tunfisk)

Tanker fra gårsdagen – 29.11.16 – Dag 10: Tirsdag

Espen:

Hatrick med spinnaker I dag, om man kan kalle en dag med spinnaker for en scoring! Men vindforholdene I dag har vært delvis litt vanskelig å ha med å gjøre, men trolig bedre enn meldt og fryktet. På morgenen og kvelden har vinden en tendens til å løye litt, mens generelt gjennom dagen vandrer den +- 30gr fram og tilbake hvert kvarter. Relativt frustrerende! Håper på mer styrke og stabilitet de neste dagene.. Håper også på rapporter om at vi avanserer oppover på listene, selv om stillehavet kanskje er på vei bort?

Ellers har dagen egentlig vært full av høydepunkter! Andreas sin bursdag ble ærbødig feiret, 'bøtting' har blitt oppgradert til 'sleping', og så har vi åpna egen charcuterìa nede I salongen. Vi kunne jo så klart ikke unngå å medbringe en hel jamon iberico på 6,5kg med eget stativ og skjærekniv, så nå skjærer vi våre egne skiver med serrano-skinke til kvelds-tapasen rett fra den spanske purkas vellagrede lår!

Karoline:

I dag har jeg vært mother. Bakt brød til frokost og kokt egg. Til middag ble det en gryte med kylling, kokosmelk, chilli, ingefær, søtpotet pluss pluss med brownies til dessert fordi Andreas har bursdag.

I dag har vi endelig fått bada I sjøen, fy søren det var digg, og gøy! Vi bandt oss I klatreselen med et tau og slapp oss bak båten som gikk I 3-4 knop. Det var som å surfe, og det gikk ganske fort. Befriende og henge på slep bak der med hele atlanteren på alle kanter. Og vannet er jo super klart, så man har jo egentlig lyst til å bade hele tida, men tror ikke det blir så gøy med noe større hastigheter, da det var tungt nok å dra seg opp I denne lave hastigheten.

I dag har vi seilt med spinnaker hele dagen, det går greit. Det skal bli bedre vind på torsdag og I en uke fremover, så da håper vi at vi endelig kan gjøre litt fart I riktig retning :) Hadde jo vært gøy å kommme frem til St.Lucia på Santa Lucia dagen

Mari:

Det var full enighet om at junior ombord ikke var av blideste slaget da hun tok over roret kl 10 I morges (selv om Karolines nybakte brød til frokost hjalp noe!). Kursen var 190 gr  og fremdrift mot Karibien er dermed tilnærmet 0. Etter å ha bestemt oss for å heller gå mer nord, fått opp spinnaker og dundret av gårde I 6-7-8 knop med kurs RETT vestover dristet Andreas seg til å kommentere det påfallende samsvaret mellom fart mot destinasjon og mitt humør, hehe.
Tenkte å forklare hvorfor vi ikke bare kan holde kurs rett mot dit vi skal. Det blåser nemlig akkurat I den retningen vi skal, og selv om det høres flott ut er det faktisk ugunstig. Når vinden kommer 180 grader på båten går vi ikke fremover, fordi båten er tung og det krever mye mer vind enn vi har å gå så platt. Vi må ha vinden ca 150 grader på båten for å få fremdrift så når det blåser østavind og vi skal vestover må vi enten seile litt sydvest eller litt nordvest. Blåser det lite, rundt 3-5 m/s må vi gå enda skråere på vinden, ca 120 grader, ellers får vi nesten ingen fart I det hele tatt.
Andreas har bursdag I dag, så Karoline hadde fikset sang, kake og gave! Espen har også montert opp en 6,5 kilos iberico skinke på stativ I salongen, så til kvelds ble det tapas!

Andreas:
Hipp hurra og gratulerer med dagen til meg! I dag har jeg hatt bursdag og for en gang skyld er det ikke pissregn og 2 "varmegrader" med fare for hverken orkan, snøstorm eller syndeflod. Her loller vi oss av gårde mot Karibien på 13 grader nord med lyden av sol, sommer, bølgeskvulp og ukulele. Som om ikke det er nok har alle ombord og noen der hjemme sørget for en bursdag av de skjeldne. Til frokost disket Karoline opp med hjemmebakt brød med kaviar og egg (en parsonlig favoritt), mens en liten bursdagsgave fra min kjære Marie lå klar på kartbordet. Som en røyskatt med lang snute har hun på snokete vis lurt den med på båten, helt under min radar. Takk til alle involverte! Etter middag ble det servert sjokoladekake med lys og til kvelds slo Karoline nok en gang på stortromma og overrasket med tapas! Vi hadde nemlig diskutert livretter en dag I forveien uten at jeg tenkte noe mer over hvorfor det temaet ble tatt opp. Og for å toppe det hele fikk jeg en flott gave - en finfin badeshorts med maritimt tema. Tror den skal komme til nytte rimelig raskt. Fine meldinger har jeg jeg også fått på mail og sms - takk til alle for en herlig dag!