29.05.17 Statusrapport 6

Tid underveis: 5d 18h 40min

Vind nå: 6-8m/s TWD 227
Sjø: Rolige forhold igjen, ca 1m svell fra SSV
Himmel: Delvis overskyet, men solen tørker godt om bord hos oss nå.
Barometer: 1022
Luft-/Sjøtemp: 26 / 19
Sikt: Svært god

COG: 110 siden i morges kl 07. Jobber oss nedover igjen mot 35N
SOG: Ca 7 kts
Vanndist: 972 nm
Utseilt o/grunn: 962 nm (52 %)
DTD: 878 nm
Total distanse: 1840 nm
Samlet omvei over grunn: 41 nm (2,3 %)
Samlet strømpåv. +mot/-med: 10 nm/0,1 kts (1 %)
TTD (på VMG12H): 7d 1h
ETA (Lokal tid): 05.06.17 Formiddag

LOG24H: 157 nm
VMG12H: 5,2 kts (62 nm)
BSP avg: 7 kts
Samlet framdrift for motor: 0d 0h 0min (0 %)
Seilføring: Tatt ut et rev av store'n, så vi har fortsatt et igjen foreløpig, doble forseil med fokk og hardvindsfokk, AWA 90gr
Kommentar: Natten har gitt oss roligere og roligere forhold, vinden har vært ganske stabil 6-9m/s, og sjøen har lagt seg betraktelig siden i går. Nå har vi hengt ut alt vått og prøver og tørke det som er. Blir vaskedag og skikkelig middag igjen:) Stilt klokka 1 time frem. Hører vi bør komme oss nedover mot 35N for å beholde SV, så vi jobber med det. Passerte halvveis i natt, så i dag blir det kake og feiring, men det ligger an til en liten omvei mot mål, så VMG går litt ned og ETA litt opp.. Men hva gjør vel det:)

Tanker fra forrige døgn, Søndag 28.05.17, Dag 6

Espen:
Som antydet I forrige rapport ble dagen I dag av det røffere slaget. De siste dagene har vi følt at det har gått ganske bra, selv om vinden har vært relativt sterk (11-14m/s). Vi har gjort veldig gode døgndistanser (beste: 187 nm fra kl 13 I går til 13 I dag) og det gikk litt sport I å få høyest fart ned bølgene. Men som Karoline skriver, da hun målte 15 knop var det bred enighet om at nå får det holde. Den rekorden får stå… Så alle mann til pumpene, og sammen med Frederik gikk vi frem på fordekket og pakka ned hardvindsfokka, mens Karoline stod til rors og Rusten slapp fallet. Litt mindre seil. Og godt var det for det bygde seg fort opp etter det. I de neste 30-45min hadde vi bare vinder mellom 15-20m/s, og da var det liksom blitt for sent å ta det siste revet I storen. Jeg tok roret og styrte som best jeg klarte nedover alle hus og boligblokker som kom som perler på en snor innover bak oss. Det gikk bra, vi var rolige og beherskede ombord, men alle fulgte spent med på når det skulle roe seg. Vi så hvor vinden kom fra; en byge hadde innhentet oss bakfra og passerte oss I sør. Vi fikk aldri regnet fra den, men vinden fikk vi smake. Med ett raste vinden ned til 9m/s og jeg manet fram til at nå rever vi før det kommer en ny runde, selv om det så ut som at det skulle lette I horisonten. Som sagt så gjort, og all anspenthet vi hadde I oss forsvant. Resten av ettermiddagen og kvelden bød aldri på noe mer vind, men vi har valgt å stå med 2 rev I storseilet gjennom natten, og så ruller vi heller ut og inn fokka etter forholdene. På tide å safe litt nå. Dere er tøffe og har bein I nesa dere som er ombord, og samtidig som det kunne føles litt skummelt og kanskje ubehagelig, tror jeg også at alle føler seg litt mer hardbarka nå også. Bare kosestemning over til Asorene hadde jo vært for mye å be om..;)

Alt dette været vi har hatt de siste to dagene har presset oss ganske langt mot nord, litt mot vår vilje. Alle meldinger vi får hjemmefra maner til at vi bør komme oss mer østover pg sørover, så vi legger om til det nå. Det har ikke vært noe særlig alternativ å stå med 15-19 m/s inn på tvers og bølger så store som hus og klatre over for å pine en østlig kurs, så derfor har det blitt som det har blitt. Nå er forholdene betraktelig bedre, og med 6-9 m/s og rolig sjø som vi har nå I kveld gjør Marlene mye bedre båtfart med AWA 90 enn 150! Så nå er det jo bare en fordel!

Karoline:
I dag har det vært mye fart på båten og mye bølger. Jeg starta skiftet mitt kl 10 og da var det I snitt 11,5 m/s. Det bare økte og økte. Kristian var så hyggelig å holde meg med selskap, selv om det kom litt sjøsprut over dekk, men da det begynte å regne kapitulerte han og gikk ned i båten I stedet. Det pøste I omtrent to timer og vinden bare økte. Jeg satte fartsrekord på fartsrekord, men da jeg kom opp I 15 knop I en nedoverbakke ble jeg litt skjelven. Følte jeg tok lupen på Tusenfryd. Det var som å stå I en lang nedoverbakke, da baugen var veldig langt under meg. Da tok vi ned hardvindsfokka. Skiftet mitt var over og Espen overtok. Vinden bare økte på og det holdt på I en vel time til. Etter det, roa det seg og da tok vi et rev til I storseilet for å få det litt rolig ombord en periode.

Nå på nattskiftet mitt er det ganske rolig(7-10 m/s) og vi har to rev I storen og litt fokk ute.Arne jobber fint på kurs nå.

Jeg har lyst å skryte litt av Espen I dag. Han er veldig flink til å ta riktige avgjørelser og hjelper til med roret når det trengs for mannskapet. Han er alltid blid, selv om jeg vet han er mye trøtt og sliten, da han tenker mye på å få oss og Marlene trygt frem til Azorene. Du er flink kjæresten min og jeg er veldig stolt av deg. <3

Frédérik:
I dag var det en sånn dag der det var best å holde seg inne. Mye sjø, vind og regn. Jeg lagde frokost til mannskapet og etterpå la meg ned I salongen og halvsov og hørte på musikk. Vakta mi var først preget av veldig mye sjø der Espen tok roret den perioden det var verst. Både kult og litt skummelt når båten er på toppen av en stor bølge og baugen begynner å peke nedover I det rommet som bølgen skapte.
Det ble naturlig nok real turmat I dag og!

Litt tidligere på dagen, mens jeg skrev forrige log ble jeg rett og slett slengt av benken/pulten og havnet på andre siden av båten I stor fart pga en bølge. Karoline og Kristian så bare et forskrekket fjes fra cockpiten I ett halvsekund og hørte rett etter et smell, da jeg havnet rett I kasserollene og kjøkkenskapene. Deretter hørte de litt latter fra min side.

Må gi kredz til Karoline som sto I fire timer å styrte I regn og store bølger og til Espen som er rolig og stødig til en hver tid.

Kristian:
Om det var varierende forhold i går var det mer varierende forhold i dag. Fortsatt 0 fisk altså.

Karoline overtok fartsrekorden på turen i dag, den kommer nok til å stå til vi er fremme, for om vi får samme forhold igjen er vi ganske enige om å gå ned på seilføringen. Dagens etappe har ikke føltes utrygg, men det er vanskelig å slappe av og sove godt.

Krysser fingrene for bedre vær i morgen, det ser ut til at både vind og sjø roer seg nå utover kvelden. Da kan det igjen bli muligheter for fisk. Temperaturen I vannet har gått ned til et sted mellom 17 og 19 grader, mens lufta har kjentes bra ut så lenge vi har seilt med delvis medvind.

Selv om det var dårlig vær, fikk vi besøk av delfiner I dag. 1 gang på morgenen og to ganger på kvelden, stas.