04.12.16 ARC Dag 15

Karoline Stagrum Eknes og Espen Nygaard
Sun 4 Dec 2016 13:12
Posisjon kl 10.00 UTC-2 13:51.95N 38:57.48W’'

#1: Om denne eposten går gjennom er det bare flaks, for nå har vi skikkelig trøbbel med å koble oss på internett...

Vind nå: 9-11 m/s E 90 gr. Løya en del i natt.
Bølgehøyde: 1,5-2 m fra E, fortsatt huskestue!
Himmel: Overskyet og regnbyger.
Luft-/Sjøtemp: 28 / 27 C
Gjenværende distanse: 1280nm
Gjennomsnittsfart akkumulert: 5,7 knop
Gjennomsnittsfast siden siste rapport: 5,8 knop
Seilføring: Fortsatt Stor 2 rev og fokk. Skulle gjerne hatt ut 1 rev av storen, men vi tør ikke ta det ut av frykt for å ikke få det ned igjen, spesielt med tanke på at det meldes mest vind i morgen, mandag. Så vi safer og ofrer litt fart.
Fisk: Ikke fiska i det siste.

Tanker fra gårsdagen, 03.12.2016- Dag 14 Lørdag

Espen:

Alene på Atlanteren skulle du kanskje tro, og det tenkte I alle fall jeg at vi kom til å være. Men det stemmer ikke akkurat. Nå er vi forsåvidt med på en overfart sammen med 250 andre båter, så det påvirker jo situasjonen ganske mye, men det har seg altså slik at vi omtrendt til en hver tid har andre båter innenfor "synsrekkevidde" på AIS'en*. Stort sett er det andre seilbåter som vi kjenner igjen navnet på og som er med på ARCen, men like mange ganger er det seilbåter som ikke er med I ARC, eller selvsagt lasteskip. I natt måtte Andreas vike for et et slikt skip som selvsagt var på dønn kollisjonskurs. Andreas viket for å passere aktenom, men passeringen ble så nær at den framre og bakre motorlantenen disse skipene fører syntes på hver sin side av masten vår, kunne han fortelle der han stod ved rattet kikket fremover på dette store skipet foran baugen. Flere ganger har vi også kallt opp brua på disse skipene for å bli enige om passeringsmetode. Det er veldig rart med det, men det ene skipet man gjerne ser om dagen eller annen hver dag, kommer alltid på kollisjonskurs. Men de skal ha kred for at de er veldig hyggelige å prate med, og legger mer enn gjerne om kursen både 5 og 10 grader for å gå godt klar. Jeg synes det er greit å ha snakket med dem for å være sikker på at de har sett oss. Han siste vi pratet med kunne bekrefte at han så oss på AIS, radar og lanternen vår, så da burde vi være godt dekket for å unngå kollisjon. Men om han hadde lagt merke til oss før vi kallte han opp vites ikke..

*AIS er et identifikasjonssystem, påbudt for nyttefartøy, frivillig for lystbåter (hvorpå vi har), hvor båter sender ut litt informasjon om navn, posisjon, kurs, hastighet etc om eget fartøy, og så kommer denne informasjonen opp som et bilde av en båt som kjører I en gitt retning I kartplotteren vår. Supersmart greie.

Karoline:

I dag har jeg vært mother og I dag har vi også hatt mest sjø. Jeg har planlagt vært steg jeg skulle ta I forhold til matlaging, oppvask og vasking av båt, da jeg har kjent på sjøsyken littegrann. Jeg fikk det til, selv om det ikke ble de største kokkeprestasjonene. Til frokost ble det frokostblanding med oppskjært frukt, til middag ris med kikerter I spicy, sursøt saus, til kvelds risengrynsgrøt, og vi er tom for kanel! Krise! Altså jeg elsker grøt, havregrøt, risengrynsgrøt og semylegrynsrøt, elsker det! Espen kaller grøt magefyll :( Men ombord på denne båten har vi fått enda en grøtelsker, nemlig Mari, og det er jeg glad for :) Hun lager veldig god havregrøt :) Andreas vet jeg ikke om liker grøt eller ei, han sier han liker det, men jeg vet ikke om det er for å være høflig og hyggelig. Han liker det nok bedre enn Espen. Men selv om vi er tom for kanel, håper jeg vi kan spise mer grøt :)

I dag har alle sovet veldig mye, om det er sjøen sin skyld eller treningsøkta på 20 min vi hadde I går vet jeg ikke. I så fall er gjengen I utrolig dårlig form! Vi har I hvert fall sovet masse, og jeg håper denne sjøen vil gi seg snart, for jeg må planlegge alt mulig veldig nøyaktig for ikke å bli sjøsyk….

Mari:

Besetningen ombord Marlene har ikke vært av det livligste slaget I dag. Vi har sovet mye alle mann, og jeg stod alene nesten hele skiftet mitt fra 10-14, vanligvis prime time for våkenhet og pjatt! Vi har fundert litt på hva det kommer av, og jeg konkluderer med at litt mer krevende forhold gjør nattesøvnen dårlig. Det er mye mer sjø enn vi har hatt til nå, så det ruller og basker seg under dekk.

Siden vi stort sett har stått på samme halser, med vinden fra samme retning og samme fart I flere dager nå, er det ikke så mye å si om den slags, så jeg tenkte å skrive litt om disse reglene og systemene om bord, som har gjort at kollektivet Marlene fungerer så bra. For det første har alle en hylle hver I salongen, til rælet sitt. Der skal tingene dine ligge om de ikke er I bruk, og det er ekstremt viktig, for løse gjenstander som flyter omkring på en båt kan bli et ordentlig irritasjonsproblem. Det har E og K derfor tatt høyde for med dette opplegget, og det fungerer utmerket. Så har vi ansvarsområder. Andreas har ansvar for å lage vann (starte watermakeren) og jeg har ansvar for rotasjon av frukt og egg. På den måten blir det bare gjort, uten at folk må drive og lure på når det skal gjøres og hvem som skal gjøre det. En gang om dagen skal også alle gå riggsjekk. I tillegg har selvfølgelig E og K ansvar for en haug av mer eller mindre rutinemessige greier, men de er også flinke på å fordele og be oss gjøre ting. Videre har Karoline kontroll på hvor hver minste lille ting ligger, og alt har sin plass. Espen har selvfølgelig et excel-ark og eller skjema for alle systemer og prosedyrer ombord. Watermaker-logg, el-logg (på folkemunnet uttalt med spansk aksent), overfarts-logg, motor-logg, ARC-logg, you name it! Han har sikkert et eget excel-ark med oversikt over alle excel-skjemaene sine også!